mandag 14. mai 2012

Fredsvåren 1945

Dette flotte tidsskriftet fra fredsåret fant jeg også bland mine foreldres saker.
Første steg på norsk jord etter  fem år. Kronprins Olav den 13 mai.
Sjekk bladet kostet 75øre i Norge.

Et fantastisk spennende blad, med masse stoff fra den tiden, ang krigen og frigjøringen. 
Men også morsomt å se alle undertøys annonsene og motene.

Jeg har bare plukket ut noen bilder og her er også  Kronprins Olav.

Og folk er glade over endelig fred og flagger på nesten alle bildene

Her åpnes dørene til Grini og fangene slippes ut, men som vi vet overtok jo Quislingene de cellene etterpå.
Og de fikk sin straff!

Bilder fra fengselet på Grini, der satt mange norske menn på dårlig kost og i trange kår i mange år. 
NB: alle bildene er fra bladet.

Endelig kom freden til Norge og Onøya også, det var nok godt tenker jeg!









3 kommentarer:

  1. Yes, A truly memorable photos.

    SvarSlett
  2. Fantastiske bilder!
    Og så utrolig gøy å ha et originalt blad om frigjøringen :)
    Noen i familien som var i Sverige på den tiden?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det var ingen i Sverige. Bladet er skandinavisk,så artikklene som er skrevet er både på norsk, dansk eller svensk.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!