søndag 5. februar 2023

Roy Jacobsen "De Uverdige"


Fortelling om en guttegjeng som vokste opp under krigen i Oslo 

Boka har hoved handling fra tidsperioden 1939-1945. Der møter vi en gutte-gjeng som bor på Østkanten i Oslo. Alle familiene bor i ettroms leiligheter, i det okkuperte Norge. Carl gikk med avisa tidlig på morgen, og kom hjem med diverse varer som han stjal på vegen hjem. Moren sa ingen ting til dette, de er fattige og tok imot. Carl har storesøsteren Mona og lillesøster Agnes. 

Faren til Carl jobbet som hovmester på Hotel Continental og prøvde å være en god far. Han tok med seg det han lett kunne putte i lomma som såpe og etterlatenskaper som gjester har glemt, - parfyme, leppestift osv. til kona og Mona. På hotellet holdt Quisling mange møter og faren får naturligvis høre mye om hva som skjer i Oslo. 

Carl fikk en dag et kart over Oslo av faren, der ni adresser var merket av med et kryss. Faren sa at om det skjer noe med deg skal du si: Wo sind wir, om du kommer i trøbbel med tyskerne. Hva driver faren med, lurer Carl på?

Bare noen dager etter kom statspolitiet og hentet faren, i hjemmet. De ransaket hele leiligheten og tok med seg faren. Moren blir innkalt, for å se hva de har gjort med mannen hennes, han har fått gjennomgått mye og døde. Moren gikk nesten til grunne og ble psykisk knekt. Hun begynte å ta masse piller og fungerte ikke som mor mer. 

Bestevennen til Carl var Olav som gjerne vil bli til noe. De prøvde å tjene penger på å reparere sykler de stjal, og satte i stand, maler dem og solgte. Plutselig en dag var faren til Olav også borte. Hvor har han blitt av? Han heter Aron/Arne, men alle kaller han "Ikke jøden". Han drev med mye rart på loftet, der han tilbringer mye tid.

Tredjemann i venneflokken var Roar. De tre ungguttene prøvde å finne ut av hva som skjuler seg bak kryssene i kartet Carl hadde fått. Det ble en vanvittig lyssky virksomhet, de tømmer husene for verdisaker. Vi skjønner naturligvis hvem husene har tilhørt og alle de verdifulle gjenstandene de solgte til pantelånere. De kommer bort i svartebørs haier og pantelånere, men opptrer de rettferdig ovenfor guttene som bare rundt 16 år, mon tro. 

Olav fikk seg jobb på flyplassen på Fornebu. Carl på gummien, der jobbet han med regnskap og en dag gikk en bombe av, han blir skadet og havner på sykehus. Moren til Olav og de små tvilling søsknene er vekk...  Her er det mye dramatikk som skjer, trist og vondt. Det viser seg at Aron, ikke var død, men hadde rømt til Sverige, da han ble livredd om det skulle skje det sammen med han som med faren til Carl.  

Frigjøring kom. Blendings gardin blir brent og folk jublet. Noen ble sittende i fengsel og andre gikk fri. Atter andre tok affære på egen hånd, som ovenfor Politimannen Cleve.

Men, krigen satt nok dype spor i folk, som aldri kunne glemme hva de var med på. Noen glemte det aldri. Det kom veldig tydelig frem på slutten av boka. 

Å skrive en roman som dette må ha vært ganske spesielt for Roy Jacobsen, han har jo ikke opplevd dette selv. Fortellingen er dramatisk og tematisk spennende. Spesielt synes jeg hvordan skildringen av barna er beskrevet. Den er troverdige og bra. Alt blir framstilt i den vanskelig og kaotisk tid det må ha vært. Jeg kan skjønne at man ble fort voksen og tok ansvar for familien under slike omstendigheter som krig er.

Absolut en fin bok, som jeg likte (litt lang slutt). Krig gjør noe med mennesker. 

Utgitt 2022, hørt som lydbok i Book Bites, 10 timer 8 min. Lest av Lasse Kolsrud.


Andre som har lest boka, se  Tine sin omtale. 

12 kommentarer:

  1. Jag tycker mycket om Roy Jacobsens böcker, denna är väl inte översatt till svenska ännu. Tack för smakbit

    SvarSlett
    Svar
    1. Den kommer nok på svensk etter hvert. Jeg tror alle hans bøker blir oversatt til Svensk. Den kom ut i høst på norsk, så det tar nok sin tid.

      Slett
  2. Har bara läst första boken om Ingrid (De osynliga) av Jacobsen men älskade den och har länge tänkt att läsa vidare i serien. Eller vänta, jag läste Underbarn också men den tyckte jag lite mindre om. Fin uppväxtskildring dock.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bøkene om Ingrid er fine, enig med deg at angående vidunderbarn.

      Slett
  3. jag älskar Roy Jacobsens böcker. speciellt De osynliga. nu vänar jag på De uverdige också. tack för smakebiten

    SvarSlett
  4. Takk for omtalen. Det er så langt jeg kommer med Jacobsen. Har prøvd å like ham ved flere anledninger, men har innsett at jeg ikke får det helt til. Likevel kjekt å følge med på hva han skriver, så jeg ihvertfall vet hva "hypen" handler om :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes han skriver så bra, spesielt trilogien om Ingrid. Den handlet om fra uti havgapet på Helgelands kysten (Lurøy og Træna) hvor faren min og slekta på den siden kom fra. Jeg kjenner naturen og stemningen og har vokst opp med historiene derfra. Har naturligvis vært der og har nok derfor en spesielt forhold til akkurat den serien. Seiersherrene har også handling derfra, fordi moren hans kom derfra og da han var ung flyttet han ut dit og bodde der et års tid. (slik jeg har skjønt det.) Vidunderbarn, synes jeg var kjedelig, så alles bøker er naturligvis ikke like bra. :)

      Slett
    2. Da kan jeg virkelig forstå entusiasmen. Det er alltid noe spesielt å kjenne til steder det skrives fra, spesielt om forfatteren virkelig treffer nerven. Jeg er nok også påvirket av å generelt være "lei av" oppvekstromaner/slektshistorie. Kanskje derfor jeg søker tilflukt i sci-fi og litt sært for tiden.

      Slett
  5. Ja, slik er det jeg går også av og til lei et eller annet tema som det blir for mye av, så jeg prøver å variere så godt jeg kan. ;)

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!