fredag 25. september 2020

Ingen tid å miste av Tore Renberg



En fin mor-datter historie 

Edel har blitt enke, en oppadgående kvinne på 84 år i 1998. Hun har pleiet sin syke mann over en lengre tids sykdomsperiode og har på en måte blitt fri. Nå føler hun virkelig på ensomheten og tomheten i huset, hun har bare TV som underholdning. Edel har en datter, Tove på 56år som aldri finner seg den helt rette mannen, men har en sønn Simon som hun ikke ser mye til. Tove og Edel har blitt enige om onsdag ettermiddag skal de gjøre noe sammen, slik at ikke tomheten og ensomheten tar over. 

Edel er en snakkesalig stilig eldre dame som er opptatt av å se ordentlig ut og holde figuren. Hun har sine bestemte oppfatninger og meninger om hvordan andre mennesker er og ter seg kjapt og bestemt. Tove er en stille forsagt datter som ikke bryr seg mye om utseende og bruker ikke engang leppestift, noe moren påpeker til stadighet. Nå må hun skjerpe seg for å få en mann mener moren. 

Den eldre damen er skeptisk for å gå på Kinarestaurant, men blir overveldet både av den og at Tove har fått seg en mannlig venn. Er det mulig at hun virkelig kunne oppleve dette, hun som har opplevd krig, sult og fattigdom. 

Vi følger disse to kvinnene gjennom noen år og Edel blir eldre og svakere etterhvert, men vil ikke høre snakk om gåstol og hjelp, hun skal klare seg selv. Edel blir tynnere og tynnere, spiser hun ikke? En onsdag de skal spise hos Tove får ikke Edel ned en eneste matbit...

En fin fortelling om å bli eldre og følge med i hva som skjer, for man har ingen tid å miste, det er sant. Dette er en enkel fortelling som forteller livets historie på en humørfylt og morsom måte, ved at vi får tilbakeblikk fra Edel sin ungdomstid, kjærligheten og oppvekst under krigen. En dame som hadde opplevd mye. 

Jeg fikk iallfall kost meg med denne lydboka på tur til min datter for å hilse på mitt nye barnebarn i går! Så jeg bruke tiden fornuftig og hygget meg med den på vegen til og fra besøket og rakk akkurat og bli ferdig i det jeg svingte inn i garasjen hjemme igjen. En hyggelig lydbok som jeg koste meg med på turen! 

Utgitt 2019, roman, lest av han selv Tore Renberg, han leser så bra!

Storytel 5.t og 6 min. 

 


6 kommentarer:

  1. Nydelige mor og datter, heldige deg :) Det finnes så uendelig mange bøker med foreldre/barn-tematikk, jeg føler jeg drukner i dem om dagen. Men, så er det jo et tema vi alle har et forhold til. Jeg har nettopp lest årets bok fra Tore Renberg, bra den og :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det som var litt morsomt var at jeg bare så det var en bok fra 2019 av han jeg ikke hadde hørt også passet den så perfekt på min kjøretur til Østfold. Jeg er enig at det er mange foreldre/ barn bøker ute akkurat nå. Ha en fin helg:-)

      Slett
  2. Denne lyttet jeg til for en liten stund siden og er helt enig med deg, han leser veldig bra! Likte boken veldig godt, det samme med årets som bare er å anbefale. Koselig "å hilse" på din nydelige datter og barnebarn. Ha en fin helg, Ingun!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker hans bøker så jeg skal nok få med meg årets bok også. Lille Lucas var litt mindre enn jeg trodde, men skjønne er de begge to ( hun er min adoptivdatter og kommer fra Colombia)
      God helg til deg også Beathe!

      Slett
  3. Ja de er virkelig vakre begge to! Gratulere med det nye barnebarnet! Det er så herlig med barnebarn, men våre er jo voksne for lengst. Savner tiden da de var små, men vi har det heldigvis veldig hyggelig sammen fremdeles. Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!