søndag 11. november 2012

Glass i hele Kunstbanken, Hamar

Kari Håkonsen og Vidar Koksvik feirer "Klart Glass i 10 år" i Kunstbanken

Kari Håkonsen sine vakre glassformer, som er så presise og nydelige i lille sal

 Vidar Koksvik, stiller ulike gjenstander ut i hvelvet. Utrolig vakre gjenstander!


Denne lampen kunne jeg tenkt meg.                     Kari Håkonsen og Vidar Koksvik 

De har laget en retrospektiv utstilling i store sal, med helt nye ting laget slik de har produsert de i løpet av de 10årene de har hatt glasshytta "Klart Glass" på Tjura i Solør


 De har i denne 10 årsperioden hatt 11 assistenter som alle har fortsatt som glassblåsere,
 de har utstilling i  kjelleren på Kunstbanken.

Og de er: Kari Mølstad, Vivi-Ann Huse, Beate Einen, Laure Coutaz, Julie Kausland, 
Pernille Knudsen, Theis Strange, Pia Nissen, Venessa Royant., Kirsten Storesund, Amy Kruger.


 

Vivi-Ann Huse sin lampe og  Kari Mølstad sine vaser

Beate Einen

 Julie Kausland, med koftemønster
Pernille Knudsen og Theis Strange
Dette var noen eksempler så her er det store variasjoner i form, farge og uttrykk.

Utstillingen skal stå til 6. januar 2013



6 kommentarer:

  1. Så mye fint glass!
    Glass er et så spennende materiale fordi det er så mykt når det formes og blir så hardt, og prosessen må gå så fort.
    Jeg drømte en gang i min ungdom om å bli glassblåser, men sånn ble det ikke.

    SvarSlett
  2. Nydelig, og særlig den lampen! Mye vakkert som kommer fram i glassmateriale. Vi har i Tromsø også, og jeg var innom der for å lete etter en gave. De hadde mye flott og mye dyrt.. Men fant da gaven, og håper at det vil falle i smak.

    Men denne utstillingen skulle jeg likt å ha sett, så takk for at du formidler gjennom med dine bilder, så føler man at man har tatt turen..

    Ha en fin uke..

    SvarSlett
  3. Dette var virkelig lekkert! Jeg elsker glass, og har en del selv.
    Da min mann og jeg var forlovet, for 50 år siden, besøkte vi Venezia og glassfabrikken Murano. Der kjøpte vi flere ting som jeg fremdeles er veldig glad i. Kanskje jeg skal fotografere dette, og legge bildene ut på min blogg? Så kan man sammenligne det de lager i dag med det gamle.Kanskje en ide?
    Skulle gjerne besøkt denne utstillingen.
    God helg ønskes av Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Det burde du absolutt gjøre. Glass er spennende.

      Slett
  4. Må bare fortelle at jeg har lagt ut en liten gi-bort på bloggen min :)

    SvarSlett
  5. Hei på deg.
    I sommer da jeg fylte 50, fikk jeg glass i gave. Laget av Vidar Koksvik. Hadde aldri hørt om vedkommende tidligere.

    Var på "Klart glass" på Tjura i midten av oktober. Dette glasskunstnerparet lager virkelig så mye flott! Og stedet Tjura var sjarmerende. Her har du presentert en fristende utstilling fra deres produksjon. Takk.

    Innholdsrik blogg forøvrig. Ser du står som følger av min blogg. Hyggelig det.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!