søndag 6. mars 2016

Bjorvand Agnes- Margrethe og Aisato Lisa "Astrid Lindgren"


Min barndoms yndlingsforfatter!

En fantastisk barnebok skrevet av Agnes- Margrethe Bjorvand og med nydelige  illustrert av Lisa Aisato, som jeg har tatt bilde av fra boka og viser i dette innlegget. Jeg ble like så glad og inspirert av å lese denne så jeg ønsket meg vinger slik at jeg kunne fly som Karlson på taket. Oy, hhoy oy, så glad ble jeg! 


Denne boka er en barnebok, gjennomillustrert med små og store nydelige akvareller som sier mer enn tusen ord, teknisk meget godt laget (liker spesielt alle vanndråpene som blir en drømmende effekt i bildene )

Den er en biografi om Astrid,  født 1907 og hennes oppvekst på landet som  var inspirasjonskilden til mye av det hun skrev i barnebøkene sine. Hennes oppvekst i det klasse delte samfunnet på landsbygda, som hun så godt beskriver og ser. Foreldrene som var forelsket og glade i hverandre. Den omsorg og frihet hun og søsknene hadde, en god barndom. Hun var ei modig og litt vilter jente, litt egenrådig og gjorde som hun selv ville og hørte ikke alltid på de voksene. Som kanskje i dag hadde gitt henne en bokstav diagnose, men noe man heldigvis hadde den gang. 
Hennes engasjement og observasjonsevner er så bra referert i hennes bøker og det er det gjort en flott vri på i denne boka. Man, forteller litt fra hennes liv (kronologisk), så kommer noen morsomme setninger med faktastoff. Vet du hva? Et flott grep som gir barn en innlevelse og inspirerende kunnskap om Astrid som den person hun var. 



Astrid som ungpike, den syns hun var kjedelig. Barndommen som var morsomm var over.

Hun likte å skrive, men skulle ikke bli forfatter, det var hun helt sikker på. Hun ble ikke bare forfatter men, også redaktør og kunne legge lista på hva som skulle utgies av barnebøker.
Hun var samfunnsengasjert og et menneske som fikk prøvd seg på mange vis. Hun fikk barn med en gift mann og det var uff, uff den gang. Lasse ble født og bodde hos fostermor i tre år i København før hun tok han hjem. Det var nok en hard tid for henne, men foreldrene hennes viste jo om det så i familien var det ingen hemmelighet.....
Det var først når hennes datter Karin ble syk som 7 åring at Astrid måtte fortelle og historier som ble historien om Pippi Langstrømpe .

Det  er ikke tykke fortellingen, men allikevel får man en godt overflate resyme av Astrid Lindgren sitt liv. Noe som stemmer veldig godt men dokumentaren som gikk på tv sist vinter.


Jeg hadde ikke fått med at hun brukte så lang tid på å få førerkort, men ble aldri en god sjåfør.
Det var urettferdig at sønnen Lasse skulle dø før henne syns hun, han døde av kreft i 1986.
Hun fikk syv barnebarn og oldebarn og fikk leve helt til 28 januar 2001.
Skrev over 100 bøker og er oversatt til mer enn 90 språk


Jeg hadde ikke piano hjemme så jeg slapp og stå på hodet som Astrid gjorde, når hun ikke ville øve. Jeg har heller ikke tenkt til å klatre i trærne når jeg blir 70 år slik som henne, men hvem vet?


Men, jeg husker så godt at jeg var syk og mamma hadde kjøpt "Barna i Bakkebyggegrenda" til meg, som hun leste for meg og som jeg tror jeg har enda.
Den var som et eventyr, men allikevel/også en inspirasjonskilde til lek i gata hos oss. Jeg husker godt at vi lekte mange av lekene og rampestrekene som barna i bakkebyggegrenda lekte.  









Denne skjønne barneboka:
Utgitt av Cappelen Dam
Den har 108 sider
Utgitt 2015  Lånt på biblioteket

Nominert til Bokbloggerprisen 2015

En flott gavebok til barn og barnebarn om superstjernen og fantasiens store mor, Astrid!



8 kommentarer:

  1. Dette er virkelig ei nydelig bok- hva er det å ikke like her, liksom?
    Det med å klatre i trær synes jeg du skal ta opp til ny vurdering, det gir utvilsom nye perspektiv ;o)
    Ønsker deg ei fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. He, he jeg har en hytte oppe i treet med en liten trapp, så jeg har perspektiv. Ja, boka er helt utrolig vakker.
      Ha en flott uke som kommer..

      Slett
  2. Så herlig - den må leses!
    Det er mye mer alvorlig tema jeg skriver om i dag, men veldig spennende. Farger og lys som kanskje kan helbrede alvorlige sykdommer. Ta deg tid til å lese dette, også VG reportasjen.
    En god søndagskveld ønskes av Tove

    SvarSlett
  3. Jeg elsket bøkene av Astrid da jeg var barn, særlig om Pippi Langstrømpe. Når mine barn var små leste vi mange av barnebøkene. Mio min mio gråt vi til. Denne her boka må jeg kjøpe til barnebarnet mitt som skal begynne på skolen, og hun elsker å bli lest for. Mens de to andre er ikke så interessert. Det er en super presang.

    Ha en fin søndagskveld.

    SvarSlett
  4. Enig med deg, dette er en utrolig skjønn bok, både i tekst og bilde :)

    SvarSlett
  5. Hjertelig tusen takk for mange gode ord om boka vår. Det varmer! :-)
    Alle gode ting til deg - fra Agnes :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du var innom min blog og kikket.
      Fantastisk fin bok!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!