torsdag 4. januar 2018

Herrmann Richard "Livet med Elizabeth"

Historien om Tudor-dynastiet på den engelske tronen


Et portrett av Elizabeth 1 av England og samtiden!

Dramatisk familie og tronarvingshistorie, kort:
Her skildres den siste og kanskje den viktigste av regentene i Tudor-slekten. I denne boka er det Elizabeth 1 av England,(1533- 1603) som er i sentrum. Hun var et uønsket barn fordi hun var ei jente, det var en fornærmelse å få en datter, mente Faren Henrik 8, av England.

Henrik 8, vet vi var gift med 6 koner, det høres dramatisk ut, men her forklares det litt enklere. Henrik var gift med sin første kone Katarina av Aragon i over 20 år, de fikk 7 barn, men alle døde bortsett fra Mary.  Mary fikk styre England, fra hun var 37 år, hun fikk kallenavnet Bloddy Mary. Hun ble gift med Philip 2 av Spania, hun var katolikk og ca. 300 personer som var kristne havnet på kjetter-bålet.

Henrik ønsket å gå fra sin kone, men det skjedde ikke helt på en riktig måte. De neste 14 årene var han gift med fem kvinner, ca. tre år på hver. 
Kone nr. 2, moren til Elizabeth var en hoffdame fra dronningens følge Anne Boleyn. Hun ble halshugget, med begrunnelse av at hun var heks, beviset var en lille-finger for mye og at hun var utro med minst fem menn, lød dommen. 
Elizabeth ble erklært som uekte barn av Henrik 8, noe han trakk tilbake seinere.

Fire år etter at Elizabeth ble født kom Edvard til verden, med atter en hoffdame som han giftet seg med ti dager etter kone nr. 2 ble halshugget. Jane Seymour var hennes navn.  Hun døde av barselfeber rett etter fødselen.
Edvard 6, var ni år da faren Henrik 8, døde og det ble regent styre for han i mange år. Et innviklet forhold kom i stand via Jane Grey sin onkel. Jane og Edvard giftet seg og rett etter døde Edvard. Jane Grey kalles ni dagers dronningen, hun og onkelen ble halshugget da komplottet ble oppdaget.

I 1558 ble Elizabeth kronet som den siste av barna. Vi har kommet til renessansen med alle oppdagelsene og landets enorme utvikling, veldig mye skjer i løpet av Elizabeths regjeringstid. Både i England og andre land, oppdagelser. teknisk og teknologiske fremskritt. 

Alle fortellingene om Elizabeth og Dronning Mary av Skottland som hatet hverandre. Alle de tusen kjolene og parykkene som Elizabeth skaffet seg. Hun var en myndig kvinne!
 Elizabeth påsto til sin død at hun ikke hadde vært sammen med en mann, men Richard Hermann forteller om den ene beileren etter den andre, mange morsomme historier. 

Historien om striden mellom Spania og England er også fortreffelig og særlig Pave Aleksander 6. han som delte Atlanterhavet mellom Spania og Portugal på 1400 tallet og fikk navnet, den forhatte pave. Derfor snakker man Portugisisk i Brasil den dag i dag.

Morsomt å høre han fortelle om:
Henrik 8, sin far var Henrik 7, han ble kald gjerrigknarken og brukte ikke en mynt unødvendig. Ikke engang da Columbus kom for å få støtte, gav han ingen hjelp.  Da var man enda i middelalderen og pil og bue var våpnene de brukte.
Henrik brukt penger så det suste og han hadde mye å ta av, utviklingen går raskt og Henrik levde det gode liv. Det sies at han var 160 rundt livet og fikk ikke plass i kisten i Westminster ved siden av sin far.

Dette er en sjarmerende lydbok. Alle som husker Richard Herrmann, han var korrespondent i Storbritannias i mange år, (1964-1977) en god stemme jeg alltid lyttet til når han var på radioen.
Han har skrevet mange bøker om det britiske kongehuset.

Veldig bra og morsom fortelling om kongehuset.

Jeg skal jobbe mot en utstilling med tema:1400-1500 tallet og trenger litt inspirasjon, derfor lette jeg og fant denne på biblioteket.


Dette er lyd filer fra NRK, lest av Richard Herrmann (1919-2010)
Utgitt av NRK, 2012
Spilletid ca. 5 timer

4 kommentarer:

  1. Så gøy at du har hørt denne, jeg elsker Rickard Herrmann sine bøker. Sitter og planlegger Londontur, og prøver å legge inn litt kunst og kultur. Kanskje jeg skal lytte litt til Herrmann jeg også :) Tenker meg innom The Fashon and Textile museum, har du vært der?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han er fantastisk god til å fortelle. Heldige deg som skal til London! Jeg har vært innom den store tekstilutstillingen de har på Victoria & Albert museum, men ikke på det du nevner. Der skulle jeg ha vært! Jeg jobber mot en utstilling vi skal ha på Hamar i sommer med inspirasjon fra 1400-1500ctallet. Det er derfor jeg måtte komme litt i moods for den tidsperioden.
      Jeg kaver litt, for det er alt for omfattende det jeg vil gjøre også må jeg konsentrere meg om en utstilling i Trysil først, vinterferien.

      Slett
  2. Jeg elsket å høre på Richard Herrmann på NRK. Det ble alltid en feststund.
    Som skrevet tidligere, jeg bruker ikke lydbøker, men denne fristet. God helg ønskes av Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er gamle opptak fra NRK og veldig bra!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!