tirsdag 2. januar 2018

Oppsummering av Desember bøkene




Hoem Edvard "Liv andre har levd", norsk, lydbok, utkom 2017
Dette er fjerde bok i serien Edvard Hoem har skrevet om sine forfedre. Boka er en roman og scenene er oppdiktet, men med fakta stoff om hva som skjedde med familiemedlemmene til Hoem, det bygger på hans innsamlet materiell. Tror det er en fordel å ha lest de første for å få fult utbytte av bok fire.
Fantastisk bra








Benzine Rachid "Nour, hvorfor så jeg ikke det komme", fransk/,marokkansk. Brevroman, utgitt på norsk 2017. En far skriver brev til sin datter som har blitt IS soldat. Hun svarer og er lykkelig i starten, men skjønner etterhvert hva hun har rotet seg bort i, men for seint.
Veldig bra!





Riley Lucinda,"Kjærlighetsbrevet"   lydbok, engelsk, utgitt på norsk 2017, kjærlighet, hemmeligheter og gåter som må løses. Engelsk knytte opp mot historier ang. Kongefamilien. En skikkelig dameroman til å koble av med




Faldbakken Matias "The Hills" roman, Norsk, utkom 2017. Genial roman om en kelner sitt og et spisestede endring, eller kall det utvikling.
Fantastisk bra skrevet og observert













Christiansen Rune" Ensomheten i Lydia Ernemans liv" norsk, lydbok, utkom 2014. En ung kvinne fra Sverige utdannet til dyrlege. Flytter til Norge, jobber bra, men hun har dårlige relasjoner til sine foreldre og sliter med å komme i kontakt med andre mennesker.
En følelsesladet og vakker roman.




Omre Arthur "Smuglere" fra 1935, lydbok fra 1991, En klassiker, Selvbiografisk stoff fra den gang han var smugler under brennevin forbudtiden i Norge, han utgav denne boka rett etter at han hadde sittet inne for smugling. En klassiker, det sier alt!











Haugan Brynjulf og Talgo Brian "Tårer fra en tapt tid"   Norsk, roman, bok, utkom 2017. Boka handler om Julia som har vanskelig for å knytte seg til en man, og Magnus er billedkunstner og maler bilder han ser i drømme. Dette er en spennende og annerledes roman om hvordan disse personene har levd i Vikingtiden på Grønnland. Hva skjedde med de vikingene, de forsvant plutselig fra Grønnland?
Her er man inn om mange ting som kulturhistorie, kjærlighet, felles tegn, akupunktur, hat, straff osv
Jeg likte den veldig godt, historisk og spennende!




Harmel Kristin "Når vi møtes igjen", lydbok, USA, utgitt 2017, Roman fra 2.verdenskrig og tyske soldater som var i fangeleir i Florida, Tyskland, om nåtid, slekt, om kjærlighet, svik fra familien, hemmeligheter og billedkunst. Veldig mye bra





Forsberg Terje "Aldri for seint å bli et lykkelig barn" selvbiografi, utkom 2007, en sterk fortelling om en tragisk, vanskelig og fattig barndom, med en alkoholiker som far. Norsk
En trist, men fin fortelling, selvbiografisk






6 lydbøker
3 papirbøker

6 Norske, 1 fra USA, 1 Fransk/Marokkansk og 1 Engelsk og en med innhold fra Grønnland

Til de som er Bokbloggere:
Har begynt å lage en liste, men har ti romaner jeg gjerne vil ha med så det er ikke lett å velge 7stk.
Åpen klasse er enklere, den er i boks.

Jeg har fanen: Bøker, lest med 2018 øverst, så kan du se hva jeg har lest og har tenkt å lese.
Regner med at det blir en del bøker som sier noe om kvinner som jeg jobber med i min smykkeverden. Helt ny litteratur, spesielt norsk er mitt ønske om å lest så mye av som mulig i 2018.

10 kommentarer:

  1. Fin oppsummering og godt nytt år til deg Ingun.:)
    Ergrer meg at jeg ikke har fått lest The Hills enda, men den skal jeg få lest senere. Rekker det nok ikke før BBP- nominasjonene. Holder på med Grensen nå, den er veldig god.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gled deg til The Hills, det er lenge til det kommer noe nytt nå.

      Slett
  2. Godt nytt år! Bokbloggerprisen ja! Jeg sitter med listene mine og tenker! Har minst ti bøker i begge kategorier, så nå er valgets kval. Og så vet jeg at det er bøker jeg burde ha lest, men ikke fått med meg. Gjør meg ferdig i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nyttår til deg også. Ja, det er vanskelig å velge.

      Slett
  3. Til min store glede lå tredje bok i Slåttekaren-serien under juletreet, så snart kan jeg kose meg med både den og snart-nyervervelse av fjerde og avsluttende bok.

    Ble ellers nysgjerrig på den fransk-marokkanske brevromanen. Takk for tips, skal sjekke ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kos deg med Hoem. Den lille fransk/marokkanske boka er verdt å lese!

      Slett
  4. Takk for oppsummeringen, Ingun. Her er det flere bøker å ta tak i.
    Jeg takker deg for et hyggelig og lærerikt bloggår. Klart vi holder kontakten videre!
    Et godt, spennende og fargesprakende nytt år ønskes deg og dine av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for hyggelige ord, klart vi holder kontakt!

      Slett
  5. Først: Godt nytt år, Ingun! :)
    Jeg fikk to bøker til jul: Av Renate fikk jeg Selma Lønning AArø:"Hennes løgnaktige ytre"? Den handler om forfatterinne Anna Munch (gift med fetter til Edvard Munch). Hun skrev brev til Knut Hamsun. Mange brev og det ble en politisak av det.
    Har du lest den?
    Merkelig sak. Jeg fikk selfølgelig lyst å finne Anna Munchs romaner og lese dem.
    Av Tor fikk jeg Edvard Hoems siste roman som du har skrevet om. Jeg har nettopp begynt på den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nyttår til deg også Jorun!
      Har ikke lest Hennes løgnaktige ytre. Jeg lånte den på biblioteket og tiden gikk, så jeg var nødt til å levere den. Har hørt den er fin. Jeg er faktisk også slik at jeg må finne ut av ting og derved sporer jeg helt av noen ganger. men det er jo spennende og lærerrikt synes jeg.
      Hoem sin roman er fantastisk!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!