torsdag 18. januar 2018

Sævareid Heidi, "Bruddlinjer"


Unge mennesker på søken etter hvem er jeg?

Hedda og hennes tre år eldre broren Daniel har alltid stått hverandre nært. De drar til Glastonbury-festivalen i England sammen. Det er en fem dagers festival og Daniel har vært der før. Han liker å være på festivaler for å treffe folk og gjøre mange spennende ting sammen med andre. Hedda liker festivaler for musikkens skyld og ser frem til å se noen av sine idoler på scenen.

Daniel treffer noen svensker og er mye sammen med dem, men plutselig forsvinner han helt for henne. Hedda får ikke tak i han hverken på det avtalte stedet de skal møtes om de kommer vekk fra hverandre eller på telefon. En morgen våkner hun og alt er våt, telefonen er død og alt er utrivelig, hun tar en beslutning og drar fra festivalen og til London, hun er dritt lei av alt.

Hedda er fascinert av okkultisme, som tarrot-kort og magiske ritualer. Dette er en av hennes søken etter mening og kontroll i livet som hun lar seg styre av. Det betyr at hun tar valg etter hva kortene sier henne og tror lar seg lede av det, noe som gir litt spenning i boka.

Daniel er en litt merkelig skrue, som egentlig drømmer om å bli performance-kunstner, men lever av små biroller og lignende. Han bryr seg ikke så mye om fremtiden, jobb og utdanning. Daniel har det med å forsvinne og gjøre merkelige ting. Foreldrene har gitt han opp og tar det som en selvfølge at han klarer seg selv. De har sluttet å bekymre seg for han, de har sluppet taket som foreldre. Dette føler Hedda sterk på og tar et selvpålagt ansvar for broren.

Hedda har venninnen Siri som bor i London og studerer der, men hun er hjemme i Norge på sommerferie. Hun finner et hotell og venter på den hemmelige kjæresten sin Ulf, som skal komme til London i forbindelse med jobben. Han er en veldig straight mann, som har studert historie, sosiologi og er advokat. Han 18år eldre enn henne og lever et turbulent liv på farten hele tiden, med leilighet i Barcode, Oslo og tjener mange penger. 
Ulf jobber i London på dagtid, formiddagene er hennes, om ettermiddagen går de på fine restauranter. De har det fint i sammen, synes hun. Bare ingen ser henne sammen med Ulf.

Hjemme i Oslo synes hun det er vanskelig, alle er borte, det er fellesferie. Hvor er Daniel, han svarer ikke på telefonen. Ulf vil ha henne med til Brussel. Siri vil ha henne med på ferie og foreldrene vil at hun skal komme til dem på hytta. Hedda må juge til alle, for plutselig ringte David fra Spania. 

Hedda drar til Barcelona og først her over halvveis i boka blir det spennende. Hva driver han med? Daniel bor hos Paula i Barcelona, men de skal ut på en overraskelse.... 
Alle tre drar ut til "Nowhere, en burn i ørkenene". Daniel presenterer seg under falsk navn på seg selv og Hedda. Dette tar helt av og er så spennende at jeg ikke kan legge fra meg boka, før siste setning er lest.  
Endelig kom de fantastisk og uventede historiene som jeg tidligere har lest av Heidi Sævareid, mer røper jeg ikke av innholdet.

En alt for lang og kjedelig intro, festivalen i London tok ikke av. På slutten tok den av nesten som i et mareritt!

I alle hennes tre bøker jeg har lest av henne er det ulik vinkling, på å finne seg selv. Styre seg selv i retning fra tenåring til voksen, ved å prøve ut og finne ut av hvem er jeg egentlig og hva vil jeg - sagt på en annen måte "modning" som menneske.

Andre ungdomsbøker jeg har lest av henne er:
SLIPP HOLD kom ut i 2015, henge i kroker
Slagside som kom i 2016, kampsporten Krav Maga

Boka er utgitt på Gyldendal, 2017
Ungdomsbok, med 303s
Leseeksemplar fra forlaget

2 kommentarer:

  1. Veldig spennende å høre om denne boken. Jeg har lest de to forrige og kunne godt tenke meg å lese denne også, til tross for den trege starten :)

    SvarSlett
  2. Den er absolutt verd å lese. Jeg hadde kanskje for store forvententninger til denne, og at tid og sted ikke fanget interessen akkurat når jeg begynte på den. Jeg har likt hennes andre bøker knall bra.
    Hun skriver drivende godt og har mange tråder som må nøstes sammen. Du må lese den!
    Jeg gleder meg til neste bok, for bøkene er helt spesielle. Kanskje jeg skjønte slutten alt for raskt og at det kjedet meg, men det ble en fengende slutt.
    Gleder meg til å lese hva du mener!

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!