tirsdag 19. februar 2019

Blatt, Thomas Marco "Tiden er den vi brenner"


                                                

Det var en gang en lykkelig familie!

Camilla fant ut at mannen Martin hadde fått seg en elskerinne, da ble han kastet ut. De fant sammen igjen på grunn av datteren Emma, som snart var tenåring. De ville ha et barn til og Camilla blir gravid, 13 år etter at Emma ble født. De er en lykkelig familie som drar på tur til Vestlandet, der Camilla kommer fra. De opplever en fryktelig bilulykke og traumatiske episoder, ekteskapet ryker igjen.

Camilla og Emma drar på ferie til Portugal, for å slappe av. Emma sliter med traumer og Emma med søvnproblemer etter ulykken. Martin ringer og vil ha foreldreretten til Emma og truer med å hente henne. Noe hun er sterkt imot for de ser så ulikt på barneoppdragelse.

Camilla tror at hun ser syner og føler seg overvåket over alt også av hotellpersonalet. Så de stikker fra Algearvekysten og tar bussen inn i landet. De har funnet på nettet et hus de kan leie og drar dit.
Der blir de involvert i familien og gjør småjobber for dem. Det er hetebølge og så kommer det en stor natur katastrofe.
Emma blir helt traumatiser, ikke i snø kaos denne gangen med hva «hete kan skape».
De var på flykt fra Martin, men flukten her ble verre.  Moren som elsker sin datter gjør alt for å redde henne. Så her er det flukt på mange plan, både menneskeskapt og naturskapt frykt.

En svært kort lydbok, men veldig bra!

Selv om det er en kort roman, har den en god historie som er veldig godt fortalt. Med spenningsmomenter, medmenneskelighet, traumer, flukt og naturkatastrofe. En moderne fortelling om hvordan samfunnet er i utvikling både medmenneskelig og økologisk.

Spilletid ca. 3 timer
Lest av Ine Jansen, bra!


3 kommentarer:

  1. Kort ja, denne kunne gjerne vært litt lenger. Jeg likte den også godt, og ser frem til mer fra Blatt.

    SvarSlett
  2. Jeg har enda ikke hørt en lydbok! Denne hørtes litt ekkel ut. Ta en titt på bildene av det flotte lyset over Gudbrandsdalen på min blogg. Det er ikke jeg som har tatt bildene, jeg har fått dem tilsendt fra en som er blitt min venninne på fjellet. Nydelig! Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!