onsdag 13. februar 2019

Stridsberg Sara " Kærlighetens Antarktis"




En helt spesiell bok, nesten så den går over i det burleske!

Herlighet for en bok! Jeg hørte den først som lydbok, men fikk ikke med meg alt. Så jeg fikk papirboka. Å lese denne er ahhhhhh.....har ikke ord. Den er skremmende, forferdelig, tragisk, om begjær, frykt, kjærlighet, omsorgssvikt, morstilknytning og ikke minst nydelig poetisk skrevet.

Denne boka omhandler en litt surrealistisk situasjon, men er så poetisk vakkert skrevet at man glemmer sin egen tid og sted. Med papirutgaven får man den rette opplevelsen av hvordan forfatteren har tenkt boka, med korte prosaiske fortellinger.
Denne boka anbefaler jeg absolutt først å lese som bok, så kan man høre den etterpå på Lydbok. Der er det Bodil Vidnes - Kopperud som leser, vakkert. Jeg sitter og skriver og hører slutten på lydboka en gang til og tårene vil ikke stoppe. Den ryster meg og griper meg!

Til innholdet:
En ung kvinne blir drept, hun var narkoman og prostituerte seg for å få stoffet hun ikke kunne leve uten. Hun, Kristina som blir kalt Inni ble bare en kort stund på denne jorden, ble bare en ung kvinne på 24 år. Hun elsket sin mann Shane og fikk to barn som betydde alt for henne. Barna finnes, de som en gang var hennes.

Valle var tre år når folkene fra barnevernet kom en morgen og hentet han. Jeg forstår ikke hvordan de kunne buse inn på den måten, men jeg skjønner hvorfor. 
Solveig ble født ni mnd. etter at Valle forsvant til en fosterfamilie et sted i Sverige. Jeg fikk to timer sammen med Solveig, for alle papirene var ordnet god tid i forvegen.  
Hun skulle ikke vokse opp hos meg og Shane. Shane mener det var en forbrytelse å gi bort barnet og forlot meg.

"Jeg gikk fra føden og satte en sprøyte, jeg sluttet aldri å blø før jeg døde", sier hun.

Det er juni måned og de to kjørere avsted ut i skogen, hun og jegeren. Hun er helt innforstått med hva som skal skje, uten at det egentlig blir sagt, vet hun det. Hvorfor velger en ukjent mann å drepe henne?
Denne historien forteller om hva som skjedde og hvordan hun ser på verden fra den andre siden som død.

Det er mange og ekstremt såre ting og følsomt tema som tas opp i denne boka. Det handler om mange ting i livet, men spesielt det å bli sett, få kjærlighet, bli mor og tilgivelse. 
Faren Ivan forlot dem tidlig og moren Raksha hadde to barn og tablettene sine. Barna var henne og den syv år ynger lillebroren Eskil, han drukne som barn.
Savnet etter Eskil er det ingen i familien som kom over. Forholdet mellom foreldrene blir taust, til far forlot dem. Jeg skulle den gangen passe han, mens mor og far satt og drakk.  En skyldfølelse som hun bærer med seg hele livet. 
En merkelig familie, men vi skjønner at foreldrene også levde på kanten av samfunnet, med sin rusproblematikk.

Kristina møtte to ulike kjærligheter, mannen Shane og narkotika. De lever det ville liv med dop og giftet seg foran en prest, de fikk Valle og var lykkelige sammen, som i en rus til barnevernet kom og tok han og alt endret seg. 
Hun elsket sine barn og de beste stundene i livet hennes var nå hun gikk gravid. Valle ble flyttet fra hjem til hjem i oppveksten (alle vet at et barn som blir flytta mer en tre ganger får tilknytningskader). Både Valle sitt liv og Solveig får vi høre om, hvordan det gikk med dem. 

Etter at jeg døde forente Ivan og Raksha seg igjen og ble et par som lette etter sin datter. De bar på håpet om å nå hverandre på nytt, men det varte bare en stund.

"Det snødde i begravelsen min, hele verden var dekket av et tynt lag snø, og da Ivan kom gående utenfor Bromma kirke så det ut som om det hadde snødd inne i ham, for nå var han helt sølvgrå".
Det tok over 25 år før jeg fikk en gravstein. Det skulle være en naturstein, med navnet mitt i gull og en underlig undertekst. 

En så underlig fortelling har jeg aldri lest før, om lengsler, kjærlighet, død og skrekk. Selv hvor langt nede et menneske er har det alltid håp om at sine etterkommere skal ha det bra. Det er også et uventet kjærlighetsliv som beskrives, mellom to som egentlig har mer en nok med seg selv som narkomane.

Løp og kjøp boka, denne boka har så mye å fortelle om håp, kjærlighet og drømmer hos oss alle. 
Anbefales på det sterkeste
Lydboka bør du høre etterpå, den er vidunderlig vakkert lest av Bodil Vidnes - Kopperud


Utgitt på Aschehoug, 2019, skjønnlitteratur,
301 sider, leseeksemplar. 
Oversatt av Monica Aasprong

Utgitt 2019, Lydbokforlaget, tid ca. 6 timer.
Lytteeksemplar 














Les mer om forfatteren Sara Stridsberg



Andre som har lest boka : Beathe

11 kommentarer:

  1. Ja,sant denne var fin? Jeg ble helt betatt av både skrivemåte og ikke minst det aldeles nyedleige språket. Jeg hadde nok sikkert lest og deretter hørt om jeg kunne tatt det på nytt. Håper enda flere kommer til å lese denne, det fortjener den. Nesten som jeg blit misunnelig på de som har denne tilgode. Fin omtale,Ingun og tusen takk for link :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, fantastisk! etter å ha lest boka, hadde jeg den i øret på tur i går. Fantastisk bra!
      Håper flere vil prøve seg på denne.

      Slett
  2. Hm... som jeg sa til Beathe jeg har slitt med Stridsberg før, og har ikke lyst dit igjen. Blir nysgjerrig da, så vi får se :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne boka må du prøve deg på! den er utrolig.

      Slett
  3. Jeg leste denne på mandag. Jeg liker Stridsberg veldig godt, men har likt andre ting jeg har lest av henne bedre enn denne boka. Drømmefakultetet spesielt. Men det er nå meg-... det ble for mye gjentagende dveling ved det makabre parterte liket, og sånt sliter jeg med. (Tine, det noe for deg;)) Scenene med ungene, samt henne og mannen, samt moren var veldig gode, spesielt det med barna ettersom de vokste til.
    Kommer vel til å skrive litt om boka en dag, men de siste dagene har jeg prioritert å lese istedet for å blogge.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å lese din omtale. Takk for tipset Drømmefakultetet!

      Slett
    2. Sitter litt kvalm her etter å ha lest ferdig Business, men tenker å bestille denne på biblioteket. Velger å vente på bok, så jeg får den ut av huset igjen, og med intet press (selvvalgt) til å skrive omtale :)

      Slett
  4. Denne står på leseønskelusta så jeg leste bare begynnelsen og slutten på nnlegget ditt- vil vite minst mulig før det blir «min tur». Uansett leste jeg nok til å få med meg at du også likte denne ;o)
    Gleder meg!

    SvarSlett
  5. Pass deg så du ikke får influensa, Ingun, da orker du ikke engang å lese!
    Nå har jeg endelig svart på noen kommentarer, og bl.a. der du skrev at du likte de små fargerike glassvasene. Du burde gå inn på mitt blogginnlegg fra mai 2015 og se mer fra Ingrids Glassverksted i Ålesund. God helg ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  6. Hvis det er en forkortet lesning, er det bedre å lese boken.
    Jeg har mine favorittlesere med lydbok :-)) men noen nytt er alltid spennende.
    God søndag for deg. Vi har solen, solen, solen og blå himmelen... riktig for spaseretur :-)))
    Hilsen til deg. Viola

    SvarSlett
  7. Jeg gjorde akkurat som deg, hørte lydboka (på svensk, veldig fin), følte egentlig ikke at jeg gikk glipp av noe (bare vet av erfaring), før jeg plukket opp papirboka. Fantastisk bok, men er også enig med Anita, likte Drømmefakultet bedre, ja og også Darling River. Nå lurer jeg på om de hadde stilt likt hvis jeg hadde lest papir, før jeg hørte lyd.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!