mandag 23. august 2021

Feriebilder fra min tur til vestlandet, del 1

I sommer var jeg og Bente på biltur til Bremanger som første mål. Vi valgte denne gangen å reise over Filefjell og tok en stopp ved Borgund stavkirke. Et imponerende bygg!
Borgund stavkirke ligger i Lærdal, den er datert til å være fra 1150-1200. en av de best bevarte stavkirkene vi har i Norge.

Lærdalsøyri er et vakkert sted å stoppe en vakker sommerdag, slik vi opplevde.

Lærdalsøyri er en perle, med mange vakre bevaringsverdige hus.

Det er mange fine gater å gå i der.

Her finner man bygninger fra mange ulike år, fra de gamle erverdige hus til mer moderne i farger.

En så vakker dag slappet folk av og bare hygget seg i sola, som her på brygga, innerst i Sognefjorden.

En liten ferjetur, må man naturligvis ta når man kjører bil i Norge. Her skal vi over Sognefjorden.

Bremuseet er et imponerende bygg.

Et stort anlegg, som det er litt av en opplevelse over utsikten man får når man går opp trapp på taket.

Derfra får man litt av en utsikt. De fantastiske flott fjellene og husene som skinner i sola.

Vi ser breen midt i bildet, den har blitt mye mindre siden jeg stoppet der for noen år siden.

Museet ligger fint i terrenget.

Men vi må komme oss videre, litt av en naturopplevelse i time etter time på landevegen

Etter å ha kjørt den enormt lange tunnelen under havet, kom vi opp og forbi dette når kvelden kom.

Bremangerlandet og vi er snart framme.

Vell hjemme hos Reidun gikk solen ned, etter en lang og innholdsrik tur. (11timer)

Fra Grotle stranda, Bremanger

Et idyllisk sted.
Del 2, kommer da vi drar videre til Selje og ut til St. Sunniva klosteret.

1. Så fine bilder. Har ikke vært i Lærdal, men kjørt over Sognefjellet til Bergen via Lerdalstunnelen. Hvor er det Bremuseet? Har vært på Nigardsbreen med min sønn en gang for 13 år siden, var innom et bremuseum der også.

1. Det bremuseet ligger etter at mann har tatt ferja over etter å ha kjørt forbi Lærdarsøyri, over Sognefjorden med ferge og kjørere inn i en lang tunnel og kommer da kommer man til Bremuseet. Det er ikke så veldig gammelt tror jeg, men minst 8-10 år.

2. Bremuseet ligg i Fjærland, Sogndal kommune.

3. Takk for fin opplysning, jeg hadde ikke noen kart når jeg svarte Anita

2. Så flott, herlige bilder fra Lærdal, hvor jeg har vært mange ganger :) Bremanger derimot, har jeg til gode, men vi skal dit det er sikkert :)

1. Ja, Vestlandet er flott og de hvit strendene i Bremanger er fantastisk.

3. Oi så fine bilder. Du er god til å fotografere :)
    Vestlandet er den delen av landet jeg har vært minst. Kun vært innom de største byene. Ser vakkert ut. Virker som du hadde en strålende tur.
    Gleder meg til del 2 :)

1. Ja, turen var strålende og jeg opplever nye steder og ser mye nytt hver gang jeg er på tur til Bremanger.

4. Fine bilete som gjer at eg kjenner meg stolt av heimtraktene mine; inst i Sognefjorden. Ser at du har vore både i Lærdal og i Fjærland. Sistnemnde ligg i Sogndal kommune som er kommunen der eg arbeider.

Det er ikkje "beint fram" å reisa i Vestland fylke sidan landskapet er prega av djupe fjordar og høge fjell - noko som betyr hyppige ferjeturar og lange tunnelar. Det er nok eit par kommunar eg enno ikkje har besøkt i det som no er gamle Sogn og Fjordane. Eg har vore i Bremanger berre ein gong. Grotlesanden er ein av mange flotte sandstrender ved kysten.

1. Så morsomt at du kommer fra Fjærland, det er så vakkert mange steder på Vestlandet. Så for Innlandsmenneske meg nyter jeg hver eneste tur til Vestlandet. Prøver å ta litt ulike reiseruter hver gang, for å se mest mulig av landet vårt. (Jeg prøver å dra en gang i året og besøker min venninne i som bor Bremanger.

2. Eg har visst uttrykt meg uklart om kvar eg kjem frå. Eg bur i Luster kommune og jobbar i Sogndal kommune. (Men fødd i Drammen!)

5. Så vakkert, hjertet mitt hopper av glede :-)) Borgund, Lærdal, Sognefjord ... Vestlandet. Jeg må tilbake dit. Mange, mange ganger har vi vært på ferie i dette fantastiske landskapet.
    Jeg gleder meg til bildene dine og de neste ... Takk. Det er et vakkert land du bor i.
    Klem fra meg.

1. Jeg er så enig, det er så vakkert i Norge og vi har blitt litt flinkere til å reise i vårt eget lang nå i disse corona tider. Ha en fin sensommer du også. :)

6. Vi hadde jo også en fin tur tidligere i sommer, men dessverre hadde vi dårlig vær. Likevel så vi mye av vår flotte natur. Dere var så heldige med været, og bildene viser jo hvor vakkert det var.
    Vi er nok enige med Viola - vi har et utrolig vakkert land! Hilsen Tove/fargeneforteller

1. Ja, det skal være sikkert og vist. Jeg skal se å få laget et innlegg til, men som du vet har jeg vært litt opptatt med familien. :)

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!