søndag 1. august 2021

Juli oppsummering

 
Vi har hatt en fantastisk fin sommer her på Hamar, og kun noen dager nå på slutten med regn. Det trengte både vi og naturen. Det er en tid for å hygge seg, dra på fotojakt og få inspirasjon (blomst). 

 Sånt jeg ikke vil vite av Deborah Levy. En skjønn liten selvbiografisk bok. Bok nr 1. i en trilogi. Vakker, fint og følsomt skrevet om kvinner som ønsker å skrive, og om barndommen og ungdomstiden.

 Karen Blixen "Babettes gjestebud, novellen Så en vakker bok som også har novellen, tolkningen av den på ulike måter. Foto fra filmen og bilder av maten med oppskriftene i Babettes gjestebud. En bok jeg gjerne ville hatt i min egen bokhylle. 

 Hanne Ørstavik " 48 rue Defacqz". En litt vanskelig bok, en bok jeg både likte sider ved og sider av den jeg ikke helt skjønte. En litt dyp bok om kunst, arkitektur, kjærlighet og vonde opplevelser. 

 Den svarte Viking, av Begsveinn Birgisson en underlig og spesiell historie fra vikingetiden.                                                                                                                                       
 Trude Teige "Morfar pustet med havet" en spennende og fin fortelling om nordmenn som ble tatt av  Japanerne og satt i de japanske fangeleirer under krigen. Det er en historie vi ikke kjenner så godt. En fin, følsomt og godt skrevet bok. 

     
Høyt, en reise i Himalaya, en reiseskildring av Erika Fatland fra Himalaya. En bok jeg har lest over en lang tid, en skikkelig murstein som har ligger lett tilgjengelig for å lese et eller et par kapitler i ny og ne. Boka er på over 600 side og hun reiser på kryss og tvers gjennom mange land. Hun er en modig dame som reiser alene og flink kvinne til å komme i kontakt med folk og beskrive det for oss!

  
"Vonde blomar" en novellesamling av Gunnhild Øyehaug. Den er morsom, spesiell og rørende vakker. Den traff meg midt i hjertet. Denne har jeg lest, men rakk jeg ikke blogge om den, kommer om en ukes tid etter ferieturen min.
  
                                       







Bergsveinn Birgisson "Reisen til Tidevannet" var en utrolig fin bok. Den ble nominert til Nordisk Råds litteraturpris i 2020, Det skjønner jeg godt. Boka er velskrevet, morsom, opplysende og svært spennende historisk, den begynte litt kjedelig, men det gikk over.

Det ble 8 bøker, med svært ulikt innhold og sjanger men,  fra mange land:, 
2 om Island, en fra japansk fangeleir på Java, en fra Himalaya, en fra Frankrike, en dansk novelle med handling fra Norge, en bok fra Afrika/England/Sveits og en novellesamling.


Og helt til slutt ble det tilslutt barnedåp for barnebarnet mitt,10 mnd. gamle Lucas sist søndag. 
Lucas rakk akkurat å bli døpt, før han ble storebror en uke etter, i går den 30 juli.

Lucas! Oy, vann er morsomt.....! Søljen jeg laget til han. 

13 kommentarer:

  1. For et fint og variert knippe bøker du har lest i juli. Jeg likte Teige sin godt, og Bergsveinn, men ikke den om vikingtiden, den ble tung for meg. Ørstavik sin roman leste jeg for mange år siden, men ble ikke klok på den. Får ikke håpe sommeren er over med dette, august kan jo bli fin :)
    Ønsker deg en fin ny lesemåned!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den sorte viking var vanskelig, men jeg kom meg igjennom. En hel uke fri for meg nå, jenttur med bare kos og skravling. Kommer tilbake etter ferien.

      Slett
  2. Fin oppsummering. Jeg leste 7 bøker i juli, minst i hele år. Men har vært på ferie hos familie og da ble det lite lesing.
    Kjøpte begge bøkene av Bergssvein i sommer. men de er enda ulest. Bøker hoper seg fortsatt opp, tror det blir sånn alltid. Har bare lest Levy av disse, men har både Fatland, Ørstavik og Teige på vent av disse, i tillegg til islendingen.
    Ønsker deg en fin august og ferie sørpå:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, gleder meg til ferie. Skal til Vestlandet.
      Ja, det med bøker som hoper seg opp føler jeg også på, enda jeg har stort sett sluttet å be om bøker fra forlagene, men noen kommer av seg selv. Jeg prøver å bruke biblioteket så mye som mulig, det blir så alt for mye bøker, selv om jeg er flink til å gi dem videre og noen bare må man bare ha, som feks Fatland sine reisebøker.

      Slett
  3. Fin sølje. Du er dyktig :)
    Ble så glad for at du liker Vonde blomar. Jeg er skikkelig betatt av den boken :)
    Kos deg på jentetur!

    SvarSlett
  4. Fin oppsummerin og spennende bøker. Og for et heldig lite dåpsbarn! Den søljen er nydelig. Jeg er litt travel for tida, så jeg klarer ikke å følge med på hva dere bloggere holder på med. Blir bedre utpå høsten!

    SvarSlett
  5. Takk for hyggelig kommentar 😊 Ønsker deigen fin august :)

    SvarSlett
  6. Flott oppsummering! Vi har vært en tur østover, men man rekker aldri over alt man kunne hatt lyst til. Mye familiebesøk siden det har vært innstramminger og lenge siden vi har sett hverandre. Vi fikk både sol og regn østpå. I dag skinner sola her i Bergen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kom hjem i går etter å ha vært på Vestlandet, i Bremanger og på Selje. Var ute ved Sunniva Klosteret, det var fantastisk, med strålende sol og fantastisk guide. Turen hjem i går var litt kjedelig, trøbbel med bilen på Strynefjellet, men fikk veghjelp og kom oss hjem seint på kvelden med bilen. Uff sånne er ikke morsomt, første gang jeg opplever noe slikt. Skal etter hvert legge ut noen bilder fra turen :)

      Slett
  7. Utrolig mange bøker. Jeg leser også mye, men litt lett litteratur nå i sommer. "Den savnede søsteren" (er tittelen riktg?) leste jeg ut nå. Men det blir jo enda en bok i denne serien.
    Et nydelig dåpsbarn, men sannelig kommer nestemann raskt etter!
    Gleder meg til å se bilder fra turen din. Jeg er sen med kommentarer og blogginnlegg da jeg er på fjellet. Nå er jeg nede på Ringebu bibliotek og får nett-tilgang.
    God august ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal prøve å få lagt ut en liten reiselogg etter hvert. Ha en fortsatt fin sommer Tove!

      Slett
    2. Lille Oliver ble født 6 uker for tidlig, men det går bra med han og moren selv om det ble litt hastverksfødsel!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!