søndag 28. august 2022

"Jeg dro ned til bror" av Karin Smirnoff.


En knall god svensk roman fra landsbygda

Jana drar for å besøke tvillingbroren sin Bror, som bor hjemme på Kipper gården, en ødslig gård på den svenske landsbygda. Men i snø-kavet og vandrende i egne tanker har hun gått fordi veiskille og møter John, hun blir med han hjem.  John en enslig mann, med hareskår og brannskader i ansiktet, men Jana finner en slags trygghet i han. Denne eneboeren som maler bilder og forteller lite om seg selv.

Tvillingbroren Bror, drikker seg fra sans og samling og har en kjærlighetssorg han ikke takler, for han var så rusa at han ikke husker noen ting, så Emilie flytta fra han. Jana (36 år) sin hjemkomst har med seg alle minnene fra barndommen der hver helg var et regelrett helvete. Faren som kom hjem hver fredag helg og drakk seg full. Moren ble slått og mishandlet, Jana ble misbrukt osv. En dag faren var voldsom, stakk hun faren i magen med en høygaffel, men han døde ikke. Når tvillingene var 14 år ble det en dag svært alvorlig, da Bror ville forsvare Jana. Mye trist om barndommen.

Jana får seg jobb i hjemmehjelpen og der kommer vi tett innpå andre folk i bygda. Hun ser og opplever mye trist og uverdig. Hennes barndomsvenninne Catharina dør av kreft, og hun lover å tømme huset. Der finner hun litt av hvert og spesielt noen brev.  Brev fra Diana, datteren Jana fikk med faren som 15åring, og som ble adoptert vekk. Et merkelig møte, jeg ikke sier mer om...

Hvem var Maria og hva skjuler eller vet John? Ja, det får vi vite i slutten av boka, når det har blitt jul og Bror har fått seg ny kjæreste. Da snur mye vondt over til en mer normal livsførsel, og Jana henter moren på sykeheimen, slagrammet.  

Det er en bok som skildrer en dyster familie og deres problemet, ganske trist, men har mye humor i seg også. En trist, sterk og sår fortelling, med godt språk og spennende handling. Har akkurat vært og kjørt igjennom mange gris-grente steder i Sverige og kan se for meg landskapet, folka og hendelsene. Alle kjenner alle og vet alt om enn, nesten. 

Lydbok fra Storytel, 7 timer 11m.  


Neste bok i serien heter "Vi dro opp med mor", den har ikke kommet på norsk enda i lyd, så den har jeg hentet på biblioteket. 

6 kommentarer:

  1. Disse bøkene er så gode, gled deg til fortsettelsen. Neste bok kommer vel på norsk nå i høst, om jeg ikke husker feil, gleder meg til den :)

    SvarSlett
  2. Så enig i at dette er en bra bok. Har ikke lest oppfølgeren om mor, men skal nok gjøre det1

    SvarSlett
    Svar
    1. Har kommet i gang med den og er like bra ;)

      Slett
  3. Sterke bøker, jeg likte dem veldig godt. Ser frem til nr tre, den kommer vel snart på norsk:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør jeg også, for nr 2 liker jeg godt også, så langt jeg har lest. Spennende med de ulike temaene hun kommer innom, her med religionen som jeg er på nå. Skriver så lekent og fint ;)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!