søndag 13. november 2022

Helle Helle, "Ned til hundene"


Noen ganger treffer ikke innholdet i boka meg.  

En ung kvinne, går av bussen. Hun skal ut til en øy, der hun har leid et hus. Hun har gått fra mannen sin og er trist. Så kommer John forbi og sier at nå kommer det et voldsomt uvær, du kan ikke sitte her. Bli med hjem til oss. Putte og John er hyggelige mennesker og riktig nok kommer det et voldsomt uvær. Nabo kona Elly kommer innom, og John skal levere lottokupongene for henne. 

Dagen etter blir John, påkjørt og havnet på sykehuset, så Putte drar til han. John og Putte steller hunden for onkelen som ligger på sykehuset, så nå må Bente overta den jobben. Puttes bror, Ibber kommer innom for å holde Bente med selskap og hjelp, det utarter seg ..... 

Bente er en kjedelig dame, synes jeg. Hun sier hun  har ingen venner, er ganske initiativløs, selvsentrert og samtidig forfatter? 

Historien med hundene som stakk av, det var en merkelig. Ingen som har påtatt seg å passe på hundene forlater dem, det er så ansvarsløst og merkelig fortalt. Da ble jeg sur på Bente, jeg falt helt ut. Særlig når hun seinere ser hva som hadde skjedd, også sier hun ingenting til John om hva hun har opplevd, for dumt for meg.  Jeg blir bare irritert og sint over den egosentriske kvinnen, Beate. Det eneste fornuftige Bente gjorde var å få levert kupongen til Elly. 

En syl tynn, kjedelig og dum historie. En bok som ble nominert til Nordisk Råds litteraturpris i 2009. Det skjønner jeg ikke, det er helt ufattelig for meg? Har vi som bok lesere blitt så mye mer kresene og nivået hevet seg så mye? For denne boka synes jeg var ganske dårlig. (Vanligvis skriver jeg ikke om bøker jeg synes er så dårlige, men siden den ble nominert til Nordisk Råds litteraturpris, ønsket jeg å skrive dette innlegget.) 

Den var rett og slett så halvferdig og dum at jeg falt ut flere ganger og høre, hørte jeg riktig nå? Eller, er det oversettelsen fra dansk til norsk som halter? Fikk nesten lyst til å lese den på dansk, for noe må det være med den boka, siden den ble nominert? 

Spilletid 3t. 36 min, lest av Anna Backe- Wiig, Utgitt 2009.


5 kommentarer:

  1. Veldig interessant å høre dine tanker om denne boken. De fleste av oss gidder ikke bruke tid på en omtale av en bok som ikke faller i smak, så det var bra du gjorde det. Jeg har forsøkt å lese denne forfatteren før, men hun traff ikke meg De fikk en toer, og Hvis du vil en firrer, den ble hun også nominert til Nordisk Råds litteraturpris for, btw :)
    Ha en fin søndag Ingun!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var fordi den ble nominert at jeg skrev omtalen, men hun fikk den ikke :)

      Slett
  2. Her er jeg ikke enig med deg i det hele tatt, dette var lenge min favorittbok av henne. Det er noe med stemningen i bøkene hennes og språket ikke minst. Mye blir fortalt mellom linjene her som det alltid gjør i romanene hennes.
    Hovedpersonene hennes er ofte på et sted i livet hvor de ikke helt vet hva de vil, og sliter med å finne veien videre. Bente er vel kraftig deprimert etter det jeg kan huske, mange år siden jeg leste denne, og da er det kanskje ikke så rart at hun fremstår tiltaksløs og kjedelig?
    Trude Marstein som er Helles faste oversetter har som vanlig gjort en god jobb og ser at flere skriver det.
    Som ihuga Helle-fan vil jeg jo at alle skal se det jeg ser med bøkene hennes men slik er det jo ikke. Denne har mange bokbloggere skrevet om og det er første gang jeg ser at noen kaller den halvferdig og dum. Den trenger vel ikke være det fordi du ikke likte den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, selv om man er deprimert, lar man ikke hundene få stikke av og ikke bry seg om dem. Jeg har vært hunder eier i mange, mange år og blir sjokkert over at noen kan ta så lett på at de bare forsvinner. Når man har påtatt seg et ansvar, må det følges opp. Slik man gjør om man skal passe et barn, man har ansvar for hva de kan finne på. Er man så langt nede påtar man seg ikke slik oppdrag. Jeg skjønner at hun er trist, apatisk osv. For meg ble den halvferdig, pga av f.eks det med hundene, hva hadde skjedd? Det kunne være at den hadde spist noe, blitt skutt osv. Det bare rant ut i sanden. Ok, hun ble, men dro hun til øya?
      Fint at vi har ulike meninger om bøker, men denne gav meg lite til å være nominert til Nordisk Rådslitteraturpris i 2009.

      Slett
    2. Nå er det syv år siden jeg leste boken så husker ikke episoden med hundene som du nevner, men tenker at manglende omsorg for dyrene sier mye om hennes daværende (sinns)tilstand, at hun kanskje var på et sted hvor hun ikke klarte å ta vare på seg selv engang, og kanskje ikke burde hatt ansvar for andre i det hele tatt. Ser ikke det som en "mangel" med boken men det heller forsterker beskrivelsen av tilstanden Bente var i.
      Jada, helt i orden å ha ulike meninger, jeg reagerte bare på ord som "halvferdig" og "dum", og ville forsvare boken litt.
      Ha en fin søndag videre, Ingun! :-)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!