mandag 28. november 2022

"Morslinjer" av Madeleine Schultz

 


Voldens skildres gjennom tre generasjoner kvinner

Kan smerte arves, kan man spørre seg?   Boka bygger mye på selvbiografisk stoff, om mormor som opplevde mye vold i ekteskapet. Forfatteren hadde et godt forhold til mormoren sin og fikk en del innsikt i hennes liv. Men, vi skjønner også at moren til forfatteren ble misbrukt som barn. Vold, smerte og skam kan det føres videre til neste slektsledd? Hva gjør vold, og traumer med en morsrolle? Spennende temaer som tas opp i denne boka, synes jeg.

Morfar og mormor, giftet seg1952 i Oslo. De var av samme pariakaste. (nordlendinger). Han hadde vært i Tysklandsbrigaden, der han opplevd et sønderbombet Tyskland, under krigen? Var han blitt påvirket og blind over alt det grusomme han så, og sikkert opplevde selv. Vold avler vold, sier man, og man blir blind og blir voldelig selv i gitte situasjoner.....

Morfaren forlot familien sin i 1972, han bare dro og mormoren ble aleneforsørger. Hun slet økonomisk, men den voldelige ektemannen som drakk var borte, og hun satt igjen med alle smertene etter årene med han. Datteren (moren til forfatteren) var 11år da han dro og mormoren var kreftsyk, hun måtte låne penger så ungene fikk mat, for faren ville ikke betale. Kunne det virkelig være så liten hjelp å få på 70 tallet, undrer jeg meg over?

Madeleine drar til Nord Norge, hun vil se stedet der moren kom fra. Vi får høre om livet der og mormorens oppvekst. Det var et hardt og fattig liv, kvinner som slet og menn på sjøen. (Høres ut som min bestemors oppvekst på Træna, men der var det ikke vold i hjemmet, bare fattigdom).

Vinteren 2016 begynte Madeleine å arbeide for krisesenter bevegelsen, det var starten på at hun ønsket å skrive en bok om vold mot kvinner. Samme år mottok hun en bunke håndskrevne brev fra sin avdøde mormor, hun og moren blir tvunget til å forstå volden. Hun tar med moren, de går i terapi og det viser seg at moren også har vært utsatt for litt av hvert. Det må ha vært tøft, tenker jeg.

Madeleine, har selv blitt mor, og vil skjønne mer om sine formødres opplevelser av vold. Hun har opplevd en del annet, som forskjeller i lønn, få fast arbeid, selvmord, mobbing  osv.

Hun hevdet at barn som blir misbrukt som små og føler seg brukt, blir ofte et offer for stadig nye misbruk. Det tror faktisk jeg også, og støttet hennes tankegang. 

En lydbok som tar opp så mange ting kvinner har kjempet for, og stadig kjemper for. Hvorfor blir det ikke forsket like mye på kvinnehelse, som på menns sin helse, kan man undre seg over i 2022. 

En reflekter og fin bok, til alle som er opptatt av kvinnesak, kvinnekultur og kvinne velferd bør lese eller lytte til. Hun referer også til mange kjente forfatter som har skrevet om tematikken. Kan absolutt anbefales, mye fine refleksjoner og fakta!

Lydbok fra Storytel lest av Reidun Berntsen 4t 8min, utgitt 2021


9 kommentarer:

  1. Denne boka har jeg hørt om og tenkt at jeg måtte lese! Men det er ikke blitt noe av. Takk for at du tar den fram og minner om den! Et viktig tema. Jeg ser du har skrevet om mange andre interessante bøker også siden jeg var inne her sist. Skal lese gjennom innleggene dine nå. God adventstid til deg, Ingun!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har lest mye kvinnelitteratur akkurat nå, og jeg som har tenkt at nå må jeg stoppe og avslutte "Hommage prosjektet". Det er lettere sagt en gjort, det er mye spennende og lese. Særlig boka om "Kvinnene jeg tenker på om natta", gir meg lyst til å fortsette prosjektet. Den har jeg bare lest en tredjedel av, så kommer oppdagelsesreisende som jeg skal lese i desember også må jeg vel kjøpe boka så jeg får lest om kunstnerne til slutt i januar. jeg må lese om en og en og tenke. :) God adventstid til deg og dine.

      Slett
  2. Den kjøpte jeg og leste da den kom. Synes det var en veldig god bok. Tror jeg blogget om den..(litt usikker)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke laget eget blogginnlegg om boka, men skrev dette i en oppsummering: "Morslinjer av Madeleine Schulz er også verdt å skrive noe om. Det er en bok om vold, hvordan voldens påvirkning går igjen gjennom generasjoner. Schulz er datter og datterdatter av kvinner som ble utsatt for vold gjennom flere år. Hun skriver om vold på det personlige planet og fletter inn de samfunnsmessige forholdene som angår vold. Det er et stygt tema som skader så mange på mange plan. En meget bra bok og jeg liker måten hun veksler mellom det personlige og det samfunnsmessige/kollektive. Anbefales på det sterkeste, for voldens konsekvenser angår oss alle."

      Slett
  3. Enig, veldig bra bok og takk for din fine oppsummering. Jeg har faktisk hørt den to ganger, fordi jeg hørte den tidligere i høst og jeg hadde ikke fått blogget om den, det var sagt så mye bra der, så på en biltur fikk jeg hørt den en gang til. Jeg er helt enig med deg Anita at hun fikk lagt fram stoffet veldig fint, tydelig både det personlige og det samfunnsmessige.
    Håper mange vil lese eller lytte til denne boka.

    SvarSlett
  4. Jeg får ikke lest så mye nå før jul. Men jeg leste boka til Abida Raja. Helt forferdelig! Veldig modig av henne å legge ut dette. Jeg er imponert! Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg står på venteliste til å få den. Har lest brorens bok, veldig bra!

      Slett
  5. Bra omtale om en interessant bok. Oppdager at det er masse bøker jeg skulle fått med meg, men dagen er for korte. Har så mya annet å holde på med også! Derfor fint å få med litt om bøker fra andre bloggere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har det samme problemet, jeg har en hel stabel som må leses. Men så må man få gjort annet nødvendig også. Har sydde bundas-vester og skjorter til mine minste barnebarn på 1 og 2 år. Så prøver jeg å få laget noen smykker. :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!