tirsdag 31. oktober 2023

Oppsummering Oktober 2023



Så var oktober over, bilde fra Domkirkeodden, og i dag våknet jeg til hvit hage. 

 3. bok i serien om søstrene Hekne. En fantastisk spennende og god fortelling.

      Kerstin Ekman "Vargskinnet, guds barmhjertighet". Historien om den unge jordmora som flytter til ei lita bygd, like ved grensa til Namsos. Vi blir også kjent med den unge fattig gutten som skjønner at han ser ting med et annet blikk og vil bli billed kunstner  En nydelig bok fra Ekman. Det er en trilogi, så ser fram til å lese de to andre. 

 Natascha Kampusch"10 år i frihet". Hun ble som åtteåring ble kidnappet og holdt i fangenskap i flere år,  i kjelleren i Wien. Hun klarte til slutt å flykte. Her skriver om livet sitt, før og etter at hun kom ut av fangenskapet.

 Vidar Kvalshaug  "Ari - Bohemen og bøkene" på mange måter en fin biografi om en mann man trodde man viste alt om. 

 
Jon Fosse "Trilogien", for en fantastisk fortelling, om den skjøre kjærligheten!
                                                  Nobelprisvinneren i Litteratur 2023
Jon Fosse "Kvitleik" En underlig bok om å kjøre seg bort.


Tiden har løpt fra meg i oktober, men det er ok. For jeg har drevet med så mye annet:

Utstilling i Moelv, med mye folk og ok salg.  

   

Vi har bygget ny side inngang, med tre store gamle vinduer (som måtte skrapes, kittes og males). 

 Altan og terrasse-dør kommer neste år over dette bygget.(der det er hvit panel)


Det var 20 års jubileum for performancefestivalen i Hamar. 

Der hadde jeg flere jobber. De fire første dagene var å følge opp en Polsk performancer-kunstneren som hadde performance på Domkirkeodden. De andre dagene gjorde alt mulig i Kunstbanken.

For noen dager på Domkirkeodden.


I kunstbanken var det over 20 forestillinger + skoleforestillinger.
Rita Marhaug, fra Bergen. Korsettet sydde hun og jeg på henne. Stein Henningsen fra Svalbard som holde på å skremme vettet av meg. Og mange andre forestillinger med humor, alvor og klima-tema  osv.
Utrolig morsomt å være med å treffe så mange kule folk.

Det var Polske Sylwia Hanff jeg fulgte i fire dager på forskjellige steder på Domkirkeodden.
hun er butoh- danser, og yogalærer, regissør, koreograf, - veldig kjent i Polen

En av dagene var det bare meg som tilskuer med performancer inne i Hamardomen
  (Domen er stengt for turister i vinterhalvåret). 


8 kommentarer:

  1. Så mange fine bilder:) Du har lest bra bøker og gjort mye annet. Andvaketrilogien er så fin:) Ønsker deg en fin november:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en slitsom, men fin oktober har jeg hatt. Fosse og Mytting imponerte meg. Ønsker deg en fin november også :)

      Slett
  2. Skal si du har hatt det travelt denne måneden Ingun, og så mye spennende du har fått gjort og lest. Den performancefestivalen ser veldig gøy ut, og ikke minst det å få være med å hjelpe til. Gøy at du har lest Jon Fosse denne måneden også, skulle bare mangle kanskje, for en flott vinner av den stoooore medaljen da :)
    Jeg venter fremdeles på Skråpånatta, den gleder jeg meg til, hvis den ikke dukker opp på Bookbites, får jeg ønske meg den til jul.
    Ha en super lesemåned i november!

    SvarSlett
    Svar
    1. Skråpånatta imponerte, men jeg måtte høre bok nr 2 Hekneveven på nytt for å komme inn i historien igjen. Det er såpass mange navn jeg ikke husket helt hvem var hvem osv., så det er jeg glad for at jeg gjorde. Ja. det var veldig morsomt å være med på alt rundt festivalen, var det for to år siden også. Det er en festival som er annet hvert år. Fosse imponerte, han skal jeg lese mer av, ha en fin november :)

      Slett
  3. Du, med flere er så flink til å få med dere så mye annet på kulturfronten enn "bare" litteratur og det er kjekt for meg å se som ikke er så veldig flink. Jeg har lest 2 av dine denne måneden, Kvitleik og Skråpånatta. Hekne-serien lyttet jeg meg gjennom nå i oktober men har to av papirbøkene så når den tredje er skaffet skal jeg lese de på nytt.

    Ha en fin november, Ingun! :-)

    SvarSlett
  4. Jeg var inne og så tidligere, men da fikk jeg ikke opp bildene.
    Nå ser jeg alt fint. Det gamle huset blir kjempelekkert! Nå er dere vel snart ferdige?
    Mange bøker har du også fått lest, i tillegg til utstilling. Tror du gjerne ville hatt flere timer i døgnet!
    Gode dager ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Huset er langt fra ferdig, det vil nok enda ta noen år. Vi har ikke noe hjelp og gjør alt selv. Det var en ruin, nå begynner det å ta seg opp. Ting tar tid! Ja, jeg ville gjerne ha hatt flere timer i døgnet, noen ganger. Vi sliter oss ikke helt ut, så tar det som er mest viktig.
      Håper du har det fint!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!