søndag 1. oktober 2023

Oppsummering September -23




Nest siste kveld i september. "Solnedgang over Mjøsa"


 Maren Uthaug "Og sånn blei det" Å flytte et barn fra en same kultur til Danmark. 

 Lea Ypi "Fri" en god biografisk fortelling om livet i Albania fram til 1990.

 

 En lykkeleg slutt, en historie som går over flere slektsledd og deres gravferdsbyrå. 

 Oates Joyce Carol "Dyr" En fin roman om forelskelse, om å være ung og naiv og ikke skjønne konsekvensene av hvem hun slår seg sammen med. Lydboka er svensk.

 "Ungdom" J. M. Coetzees , 2.boka, selvbiografisk roman om livet i England for Sør-Afrikaneren. En bok i lesesirkelen "1001 bøker". 

 "Sommer" Erindringsbok, bok nr 3, selvbiografisk roman
       
"Hundreogtretten" av Gøril Emilie Hellen. En fengslende roman om å miste et barn, sorgen, tomheten, ensomheten, da  mannen drar ut i verden på jobb. Hva er viktig her i livet?


 "Ukrainia" en bok som kom ut i 2015, som forteller veldig bra om Ukrania sin vanskelige og forferdelige kamp om å få være et selvstendig land og hva de har gjennomgått opp gjennom historien. Jeg har lest den ferdig for lenge siden, men har ikke tatt meg tid å blogge om den, litt mange jern i ilden. Omtalen kommer 

Litt ellers:

      Familie: Lukas ble tre år i 9.sept. og  Oliver har blitt to år, og gleder seg til kaker.

 Lars Mytting i fullsatt sal i Hamar kulturhus. 


En fantastisk opplevelse. I bok-samtale med med Siri Lindstad.

Han var flink til ikke å røpe innholdet i Skråpånatta. Det var så lenge siden jeg leste Hekneveven, så den har jeg nå lyttet til på nytt som lydbok, er klar for den nye bok, som jeg har kjøpt. 


Noen fra gjengen som ror Olav Kvite (vikingbåten). 
Vi feiret 30 års jubileum på Atlungstad Bryggeri.


Så håper jeg på at vi får en mange fine dager i Oktober.
Utrolig mange fine farger i naturen alt!

6 kommentarer:

  1. Fin oppsummering Ingunn:) Og fine bilder:)
    Jeg tenker også å lese trilogien til Mytting, har enda ikke lest dem, men ble veldig gira på den siste, og har blitt anbefalt å lese de fra start.

    Har ellers lest bøkene til Uthaug, som jeg likte godt, og Ungdom av Coetzee, som jeg også likte godt.

    Ønsker deg en fin oktober:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker Mytting sine bøker fantastisk bra, hørte Hekne-veven på nytt, og det er jeg glad for. Utrolig mye jeg hadde glemt av ting som var viktige for historien. Jeg synes det er så fint at han leser den boka selv, å den minner meg om mor som kom fra Hundorp og hvordan hun var. Nå har jeg så vidt begynt på siste boka som er utrolig tykk, neste 600 sider. Så bare jeg får noen gode lesestunder skal jeg nok komme igjennom. Lykke til som pensjonist og nyt oktober :)

      Slett
  2. Så kjekt å se alt du har holdt på med i det siste, du er no ganske så aktiv du også Ingun :)
    Jeg har lest Maren Uthaug sine bøker, Coetzee har jeg også lest, men ikke disse tror jeg. Også Oates da, elsker henne, men Dyr har fant jeg ikke igjen på bloggen.
    Gleder meg veldig til Mytting sin bok, må jo avrunde trilogien.
    Ha en fin oktoberuke Ingun :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Som jeg skrev over er jeg skikkelig fan av han. Mesteparten av min tid går med til restaurering, men nå er vinduene snart på plass, og da er det vegger og tak som skal males. Men, jeg liker å drive med slikt og koser meg med det, særlig om jeg ha en god bok på øret. Kos deg med klar luft og fine dager i oktober :)

      Slett
  3. Enig med de andre som skriver at du er opptatt med mye ulikt. Både å lage smykker, pusse opp og skrive. Det er flott!
    Så fine barnebarn, og de kakene smakte sikkert godt.
    Og så er det Mjøsa - det er så vakkert der! Og den solnedgangen var nydelig! Vakre farger.
    Gode og fargerike dager ønskes deg med fargeglade hilsener fra Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, akkurat nå om dagen synes jeg at jeg har for mange baller i lufta. Har fått ryddet ut tomatplantene fra drivhuset i dag (laget masse god tomat-marmelade, spist og gitt bort mye) og en del ligger til modning i kjelleren. Paprika fikk jeg så mye av at jeg tror jeg har nok for i år, som jeg har kappet opp og fryst. Plutselig en dag er frosten her og kjett å håndtere det da.
      Jeg storkoser meg med flotte klare høst dager, og fine høstfarger :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!