onsdag 31. januar 2024

Januar 2024, oppsummering

 

Bilde fra blåtimen en januar dag i gata vår. Det har vært en kald, men vakker januar.

 Så var januar over og hva har jeg fått med meg...... Jeg jobber mot utstilling. Det er mye tanke jobb, prøving og feiling. Det er ikke alltid det er like lett å lage ting som å lage skisser.  Noen bøker har det også blitt, en del som lydbøker, og noen i papir.  Diverse kunst utstillinger og kunst foredrag i Kunstbanken og nærområdet, vært sosial med venner osv. 

 Helene Flood "elskeren. En krimbok fra 2021, spenningsroman.


 Don  De Lillo "1001 Bøker" kategori 1. bok utgitt mellom 1961 og lista slutt.

 Vetle Lid Larssen "De Stjernekyndige". En fantastisk sprudlende skildring fra noen  astronomer som dro fra Wien til Vardø i 1767- 69, de skulle observere Venuspassasjen. 

 Simon Stanger "Museum for Mordere og Redningsmenn".  Et usedvanlig bra  komponert og fortalt roman, om livet under krigen. Både grenseloser, motstandsfolk, jøder, angivere, og mye annet. 

 Femte boka i serien, og den siste om Jomsvikingene



Historien om Julie, yngste datteren til felemakeren, Husjomfru. En roman som bygger på noe historiske fakta om Julie. Hun dro til Bergen og her skildres samfunnet i Bergenpå slutten av 1800 tallet. 
 
Hanna Resvoll-Holmsen, en av norges første naturvernkjempere.    Hun ble kalt en grønnstrømpe. Kvinneprosjektet mitt. 

 Litt om Selma Lagerlöf, Hennes liv en kort omtale av henne.  Kvinneprosjektet mitt.

2 bok i serien om danske Tue, som vokser opp i en dysfunksjonell  familie.

Det er ikke så ofte jeg leser krim, og her ble det to i januar av denne forfatteren. Jeg skulle egentlig på bokbadet med henne på Hamar, men det var alt for kaldt til at jeg orket å gå ut i kulda. 
Det ble to bøker av henne, fordi jeg skulle egentlig skulle på et bokbad hvor hun skulle prate, men det var så kaldt at jeg orket ikke gå dit.

     En 1001 bok, kat 2, Afrikansk forfatter.

Hege Duckert "Norsk Kvinne Historie"  En fin bok alle unge kviner burde lese og lære noe av          Kvinneprosjektet mitt.



Stangeveien inn til byen, hvor popplene klippes, tegn på at våren kommer.
Den nye brua monteres ned til Espern, der det skal bygges hundrevis med leiligheter.

Jeg prøver å gå på tur hver dag, men stål-stanga jeg har i låret,(fra fallet i mars -23 da jeg brakk lårbeinet) er som tannpine i times vis, etter lufteturene når det er altfor kaldt. Vi har hatt ned til 28 minus, det er kaldt, så hva gjør man da? 
Setter seg ned og strikker reste-genser, som er det aller morsomt å strikke (til meg selv).


8 kommentarer:

  1. Mange fine bøker lest her også:) Har lest bøker av flere av disse, men ikke akkurat de bøkene . Du er aktiv med det ene og det andre. Kjedelig med "tannpine" i foten. Det blir varmere, eneste trøsten vi har:) Ønsker deg en god februar Ingunn:)

    SvarSlett
  2. For et nydelig bilde øverst og for en nydelig genser du har strikket! Har lest tre av dine denne måneden men har et par på vent også.
    Det er litt av en kulde dere opererer med, her hyler jeg om det blir minus 10! Med overstått januar er vi et hakk nærmere våren.

    Ha en fin februar, Ingun! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært skikkelig kaldt, og jeg elsker å strikke, når jeg ser på tv osv. Har arvet så utrolig mye garn etter moren min, så det har blitt mange gensere til meg og de minste barnebarna mine. Takk det samme til deg og ha en fin februar :)

      Slett
  3. Vinnerne – «Den blå timen» – Selma Lagerlöf – din strikkegenser.
    Så veldig vakker.
    Tusen takk og masse hilsen til deg.
    p.s. Vi går mot våren hver dag, og det er oppmuntrende. Hug

    SvarSlett
  4. Takk for hyggelige ord , Viola :)

    SvarSlett
  5. Spennende knippe bøker, jeg har lest flere, og latt meg friste av Coetzee til neste 1001. Jeg digger t du finner frem til sterke kvinner i lesingen din :)
    Genseren er et kunstverk, heldige deg som arver garn, så du kan trylle frem noe sånt.
    Føler med deg i smerten i foten, jeg skal på MR med mine ben i morgen, lurer på hvilket troll de får øye på der inne, jeg har slitt veldig siden sommerferien, håper på noen svar snart.

    SvarSlett
  6. Takk Tine! Jeg håper å få ut den stålskinna og diverse skruer i lårbeinet i løpet av våren. Jeg har strikket et par, tre gensere til meg selv hvert år de siste årene (så nå må jeg gi meg snart ) + div. gensere til de to minste barnebarna. Strikking og lydbøker er perfekt match. Jeg er litt arbeidsnarkoman sier mannen min.
    Lykke til med MR på ditt bein, i morgen :)

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!