mandag 1. januar 2024

Desember oppsummering, 2023





Desember mnd har jeg klart å lese ferdig tredje boka i tre ulike trilogier. pluss div andre bøker: 

 Bok 3 "Det tredje riket" av Knausgård. Spennende og god serie


 Bok 3 "Skrapelodd" siste boka i serien Vargskinnet. En fantastisk fin serie. Om familie, tilhørighet, røtter, tro og kjærlighet og mye mer formidlet i et poetisk vakkert språk. 

 Lydboka av "Lungeflyteprøven" av Tore Renberg, som han selv leser. Den bygger på en sann historie. Den var  fin og historisk sikkert ganske historisk riktig, men litt for mye småprat og nøyaktige opptegninger, så man går helt vill. Jeg gav den en femmer, for det var den verdt. 

  Maja Lunde" Lukkertid". En litt merkelig bok, som jeg ikke falt helt for. 


 En bok om adopsjon: Som adoptivmor følger jeg med media om dagen.
  Denne boka er fra en adopsjon i  Amerika 

 En kort-roman fra 2015, som er med  i boka: Gjentakelsen av Vigdis Hjorth

 
 Oliver Lovrenski, en flott og røff oppvekstroman. Anbefales!

                     


                                       Juleroser av Vetle Lid Larssen, Julehistorie, et kort minne.


 Diktlesersirkelen til Anita, Tema Ferietid. Margaret Atwood sin diktning over Susanna Moodies selvbiografier fra den vanskelig tid som immigrant i Canada i 1832.

 Bok 3. og siste bok i serien om de fire venninnenes. Om kjærlighet, historisk om Tyskland, livet og tiden, fra 1970 - 2000. Utgitt på Norsk 2023.  


Her brenner de siste julelysene ned etter formiddagsmat og jula kan pakkes ned. 
I år har jeg hatt faktisk fem slike vakre hvite amaryllis, og en rød som enda ikke har slått seg ut.



Så nå ønsker jeg alle mine blogg venner og andre tilfeldige folk som er innom bloggen min

GODT NYTTÅR!

8 kommentarer:

  1. Kommer innom og ønsker godt nytt år Ingunn og takk for det gamle, samt full pott med bidrag i diktsirkelen.:)
    Har lest Susanna Moodie og Oliver Lovrenski, (Pluss Gjentakelsen ) men ikke noen av de andre.Har imidlertid Knausgård og Lunde på vent.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det samme til deg. Lunde sin bok ble jeg skuffa over, men det var kanskje fordi den ble litt for rotete for meg. :)

      Slett
  2. Å avslutte tre trilogier på en måned, det er heftig. Jeg har bare lest Knausgård og Renberg av disse, men de likte jeg til gjengjeld veldig godt.
    Godt nyttår Ingun!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de likte jeg også godt. Godt nyttår til deg også Tine. :)

      Slett
  3. Herlig å avslutte tre trilogier. Har lest Knausgård, Renberg, Atwood,Lovrenski av dine. Ser du likte Renberg sin mye bedre enn meg til tross for samme ankepunkt, tror jeg gav den en treer.
    Her har julepynten ryddet vekk og en lydbok fortært til jobben.
    Ser frem til å følge deg i 2024,Ingun 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg skal fortsett og lese og blogge om bøker jeg leser. Øver meg stadig på på korte omtaler, men det er ikke alltid lett. Hyggelig at vi fortsetter i denne bloggverdenen. Godt nyttår til deg også :)

      Slett
  4. Et fantastisk utvalg bøker du presenterer og har lest.
    Jeg ønsker deg et godt og kreativt år 2024... kreativt spesielt med tanke på ditt kunstneriske arbeid :-) Klem.
    Masse kjærlighet til deg Ingun fra Viola
    Takk for dine vakre bilder... Jeg er spesielt glad for å se nordlyset, for vi ser dem aldri her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig hilsen Viola. Vi har hatt noen fantastiske himmel farger her i hele desember og seinest i dag. Jeg elsker slike farger på himmelen, da går jeg meg en tur og koser meg.
      Nå på kvelden er det -15 grader ute og det skal bli veldig mye kaldere, sier de på tv, så da blir det mye vedfyring. Jeg ønsker deg også et flott år i 2024. :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!