fredag 26. januar 2024

Thomas Korsgaard "En dag vil vi le av det"

Bok nr. 2 om Tue

Lonny er moren til Tue, hun har fått utbetalt masse penger i pasientskade-erstatning. Hun har kjøpt seg bil, blitt fri og farter rundt. Hun forteller Tue at hun har fått seg kjæreste på Fyn, og skal snart skilles. Det må være en hemmelighet sier hun, først skal det feires kobber- bryllup. Fest ble det, med mange morsomme episoder. Lonny bestemmer seg og kjøper en ferietur til familien, 5stk + Iben (Tue sin venninne) til Tyrkia.

Den dysfunksjonell familie endrer seg ikke i Tyrkia. Ferieturen og penger endrer ikke på familien vaner og samvær. Alle drev med sitt, og et naturlig samvær i familien virket fraværende, men sol fikk de alle sammen.

Tue går andre året på videregående skole. Første skoledag blir han kjent ned Solveig, hun med fotografi-apparatet. De har det en stund spennende sammen, og utfordrer hverandre på mangt... Tue er ensom gutt og sliter med å finne seg selv. Foreldrene som burde være voksene oppfører seg egosentrisk og fjerne fra barnas hverdag.   

Moren fantaserer stadig om å forlate faren, og flytte til Fyn. Tue sender en melding til morens kjæreste, fra hennes telefon om at det er slutt, men da ble det bråk. Faren eksploderer totalt. Kalle, og en kollega av faren sitter og røyker hasj, og drikker hele natta. Litt av noen dop kamerater. Faren er ikke helt god, han tyr ofte til vold og bryr seg lite om Lonny.  

Et kaotisk hjem hvor ingen tar ansvar, det flyter av ting og dritt over alt. Huset ser ut som en rønne, og bedre blir det ikke når Tue sine vegger blir malt svarte. Jula og bestemoren virker heller ikke mye samlende, men kaotisk. En veldig trist oppvekst. Morten, broren til Tue kom seg vekk, og det var bra. Virker som han har bein i nesa.

Tue og moren kunne ha noen gode samtaler, men en dag rømmer han til Iben som bor på Internat. Morris blir en venn som vekker noen begjær hos han..... 

Han kom fra en fattig familie i utgangspunktet, at moren fikk mange penger mellom hendene så drypper det ikke på barna eller omgivelsene. Livet går sin vante gang, med far som jobber og prøver å få tak i penger. Moren som er arbeidsudyktig, nærmest dyrker det nye livet og lever i tv- sofaen. 

Boka avslutter med at Tue skal inn på et utested, moren velter full ut av stedet. Tue kjenner henne igjen i kostymet og tar kontakt.  Hun spurte Tue om han ville være med henne hjem i Taxien. Nei, han skulle flytte til København, noe han ikke fortalte henne om. 

En trist historie, men samtidig må man stadig trekke på smilebåndet, for den er humoristisk. Det er en skremmende historie om å vokse opp under slike forhold. Ser fram til å få med meg siste boka i serien, for å høre om hvordan livet i København ble.



Fakta fra Bindestreken:
Det er ingen hemmelighet at trilogien om hans oppvekst er delvis selvbiografisk.
Thomas Korsgaard, f 1995 Jylland DK. Bøkene ble nominert til EUs litteraturpris, for trilogien om Tue, som han blant annet har blitt æret med De Gyldne Laurbær for.

Andre bok: Denne
Tredje boka: "En måtte nok ha vært der" 


Hørt den som lydbok fra Book Bites 6t.16 min.
 

7 kommentarer:

  1. Hei Ingun! Gratulerer med dagen! Ønsker deg en super bursdag! Du ligger ca 1/2 etter meg. Til sommeren runder jeg 70!
    Denne boken har jeg ikke lest og har ikke kjennskap til den.
    Men nå har jeg lest og kommentert den forrige boka som du skriver om. Jeg var ferdig med den selv for et par uker siden og jeg er enig med deg at vi aldri blir helt kjent med Julie. Jeg er litt skuffet etter å ha lest Edvard Hoems siste bok. Han har skrevet mye jeg har gledet meg over, så forventningene var høye. Kanskje går det litt for lett for han og skrive, og kanskje møter han for liten motstand hos forlaget?

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha! Feiringen med bløtkake hadde jeg her om dagen med noen venninner som også har bursdag i slutten av januar, men litt godt til middag blir det i dag.
    Jeg har lest det du skrev under, og er enig med deg.

    SvarSlett
  3. Kände inte till boken, men den låter läsvärd.

    SvarSlett
    Svar
    1. En dansk roman som forteller om en fattig familie, om utenforskapet i samfunnet,. Kan absolutt anbefales.

      Slett
  4. känner igen författarnamnet. första delen finns översatt till svenska. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  5. Har inte läst något av den författaren. Tack för smakbiten!

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!