mandag 20. mai 2024

Victoria Hislop "Arven"

 

          En fin, god fortelling om Hellas, deres kunst, kultur, folkelivet osv...

Denne boka tar oss med til Hellas og gjennom Helena mor og besteforeldre lærer vi mye om gammel kunst og politikk. Men det stopper ikke der, for det blir mange intriger, med arveoppgjør, sjalusi, gravplyndring osv. For meg som liker å høre historiske skildringer satt inn i en ny kontekst og med gripende spennings kurver passet denne meg fabelaktig, akkurat nå! 

Den unge rødhårede britiske jenta Helena var bare ei lita jente, da hun fikk dra til Hellas for å besøke besteforeldrene sine, for aller første gang i 1968, helt alene. Det viser seg at morfaren sitter høyt på strå, politisk og han er ikke er særlig vennlige mot henne. En av grunnene er datteren som forlot familien i Athen pga. av farens harde hånd, både over familien og politikken han styrte. En annen grunn nok at Helena har rødt hår, var ikke døpt og kunne ikke gresk, morfaren var negativ til henne.

Helenas mor, Mary har kun sporadisk kontakt med moren sin, og hun vil ikke si hvorfor. Helenas far er skotsk, han mente at det var viktig og riktig at datteren fikk dra på besøk til besteforeldrene og slekta si i Athen.

Året etter får hun også dra dit, men da er morfaren svært syk og hun ser han nesten ikke. Heldigvis har de Dina som jobber på kjøkkenet og hun tar seg av Helena. Bestemoren er vennlig mot henne på sin måte. 

Morfaren dør og etter en stund dør mormoren også. Det var den sommeren Helenas foreldre skulle reise til Athen og besøke bestemoren, og det var 25 år siden Mary så moren sin. Men så døde bestemoren og moren drar alene i begravelsen. Hun får stengt og forseglet leiligheten, til arve-papirene kommer, for er det fetterne som skal arve, kan det stemme? 

 Den lille familien holder fast på at de skal reis til Hellas, og gjør det. Opplever utrolig mye spennende på turen. For Helena blir dette en stor opplevelse, fordi moren Mary hadde lagt oppe en spennende rundreise og Helena kommer tettere på moren, Mary begynner å fortelle om hvorfor hun forlot Hellas for 25 år siden. Mange fine historisk skildringer om landet, språket, folket, og om politikk fra 1960-99 og om livet i hele dette landet, med konflikter, levesett osv. Men, som vi skjønner er moren ikke helt frisk, og vil at Helena skal skjønne hennes valg.

Det går ti år før arveoppgjøret er klart og Helena arver. Hun har blitt ferdig med tre år studie i kjemi, da hun møter Nick på en avslutningsfest.  Han vil ha henne med til Hellas, og hun drar ned til Hellas og blir med på utgravinger der sammen med Nick. Sommeren etter drar hun også ned til øya, der de fortsetter utgravinger. Nick er ikke den hun kan stole på og det skjærer seg totalt, når hun finner ut av hva han driver med. ... Nå er vi nesten inne i krimsjangeren og sammen med gode venner klare Helena og løse noen store saker innen arkeologi, svindel og treffer kjærligheten. Kanskje litt mye på en gang, men en skikkelig spenningskurve på slutten. Jeg fikk så lyst til å reise på øyhopping.

En varm og god bok, jeg har hørt som lydbok og likte godt. Det er noen litt oppkonstruerte episoder som faller litt igjennom, og noen alt for tydelige pekere, men ser man bort fra det likte jeg boka kjempe godt.  

Lydbok fra Book bites, 17 timer. lest av Anne Rygg. Utgitt 2024

12 kommentarer:

  1. Har lest et par bøker av henne men nå er det en god stund siden. Denne har jeg vurdert flere ganger men foreløpig droppet det, men kanskje jeg skal "sette meg i kø" på Bookbites likevel. Sliter litt med lydbøker for tiden men kanskje jeg skal prøve meg igjen, hadde jo vært en perfekt bok å lytte til nå i sommervarmen.

    Ha en fin uke,Ingun :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ser at jeg har blogget om 8 av hennes bøker, denne er en av de beste, synes jeg. Ha en fin uke du også :)

      Slett
  2. Dette høres ut som en fin sommerbok. Håper den er på biblioteket!
    Nå har jeg lagt ut det første innlegget fra Kreta. Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Den tror jeg nok at du vil like, nå skal jeg ta en titt på Kreta innlegget dit :)

      Slett
  3. Så bra at du synes dette er en av de beste. Har vel lest alle hennes bøker på norsk. Liker historiene hennes, selv om jeg ikke synes hun skriver like bra alltid. Litt klisjepreget og overtydelig innimellom. Men som sagt. jeg liker bøkene likevel.Hun er jo historiker så det med research kan hun. Mye spennende og interessant.
    Jeg skal til Rhodos i juni, så tenker å lese boka før det. Jeg har den liggende her. God helg Ingunn:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg, hun har noen ideer og formuleringer som ikke faller helt inn hos meg. Denne bok synes jeg var spennende om den arkeologiske delen, og det historiske om hva som har skjedd i Hellas politisk, og hvordan familier ble splittet osv. Piffet opp med ny og gammel kjærlighet, som er typisk for henne, men ok.

      Slett
  4. svalkande omslagsbild! känner igen författarnamnet men jag tror inte att jag läst något av henne. tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Herlig med historier fra Hellas og kan drømme seg vekk dit :)

      Slett
  5. Jag har funderat på att läsa något av henne, men det har inte blivit av. Första gången jag hörde talas om henne var på en norsk blogg, och jag hittade fler böcker av henne i norska bokhandlar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hun har skrevet en del bra bøker og noen litt kjedelige, men denne var bra. Hun er historiker og kan sitt stoff. :)

      Slett
  6. Flott tips til lytting nå i sommer Ingun! Jeg holder på med en bok på øret som kjeder meg, men jeg skal presse meg gjennom, kan glede meg til denne imens :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har vært i samme situasjon i det siste selv, står og maler inne panel-vegger og blir litt lei alt, når sola skinner ute. Men, denne boka likte jeg, selv om det er noen biter som man må svelge. :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!