lørdag 27. november 2021

"Happy Sally" av Sara Stridsberg



Boka bygger på Sally Bauer, kanalsvømmer og svømmedronning bragder.

 Svenske Sally Bauer (wikipedia) var den første skandinaviske kvinne som svømmer over den engelske kanalen i 1939. Året før i 1938 svømte hun over Kattegat på 17 t. 5min, og bare åtte  dager seinere svømte hun over Ålandshavet på 13t. og 6 min. Det var hennes drøm å svømme over den engelske kanal, og slå legenden Gertrud Ederle sin rekord fra 1926. 500 personer hadde prøvd å gjennomføre dette, men bare 15 hadde klart det. Sally klarte det i 1939 på 15t og 22min, og slo sin egen rekord i 1951, med 14t og 40 min.

I denne historien er det tre kvinner stemmer som forteller: Sally, Ellen og datteren til Ellen. Historiene veksles hele tiden mellom dem, og har noen likhetstrekk. Like på en måte, men svært ulike på en annen måte.

Vi møter Sally som svømt veldig mange lange distanser. Hva hun tenkte er bare fantasi her i boka. Vi hører om hennes privatliv sammen med venninnene Carla og Marguerite. Særlig om sist nevnte som hun hadde et spesielt forhold til.  Historien fra 1930 tallet er ganske så annerledes enn, de to andre kvinnenes historier. Det er Ellen som i 1983 som vil prøve å gjenta bragdene som forbildet Sally hadde gjort.

Vi hører en del om hvordan det er, hvordan Sally smører seg inn, kuldestrømninger på vegen, og Marguerite som ventet på henne. Pulsen var normal, når hun kom på land som det første menneske som har svømt mellom Finland og Sverige. Ingen ville satse på henne, men så møtte hun redaktøren Eidmark, han ville sats på kanalsvømmingen. Marguerite ble sjalu og møtte ikke opp da hun kom i land. Jeg skal svømme over den engelske kanalen for Marguerite. Hun gir meg energi, hvem ville jeg vært uten Marguerite. Her er det både dramatikk og kjærlighet som man skjønner 

Ellen hadde mann og barn, hun var besatt av tanken på å klare å svømme over kanalen fra Dover til Calais i Frankrike. Sally Bauer var hennes store forbilde. Hun hadde inngått et forlik med mannen sin Victor, om at hvis hun klarte målet sitt, skulle hun få fortsette å svømme. Men. om hun tapte skulle hun bli med Victor og barna på hans drømmeseilas til Amerika, over Atlanterhavet. 

Ellens datter sitter i Dover i 2001 og minnes morens sommer hvor hun øvde seg. Dette er skrevet som dagboksnotater og forteller om datteren som er 12 år og må passe på broren sin H. på 5 år. Hun forteller om morens drømmer og hvordan de har det der, mens de venter på moren som er ute og svømmer. Alle minner om moren; Du leste bare om Sally, jeg vil at du skal lese til meg, sier hun. En mor som var besatt av Sally, og barna var til bry.  

Atlanterhavsreisen, det er ikke morsomt sier barna. Det er ikke mange som våger å reise slik, sier Victor. Må vi til Amerika, spør H. for han skjønner ikke helt hva det handler om.  Dere vet ikke hva dere vil, sier Victor. Reisen er viktig ikke målet, sier Victor.  Det er jeg som må passe på H. i båten, han leker med dukkene. Er dere sultne spør Viktor, maten er klar. Vi har vår egen fisk sier H. i supermannkostyme, han lar seg fange av Victor. H. går alltid med flytevest. Etter at du forsvant våger jeg ikke å svømme bort fra båten. Victor er helt bortreist i hodet og har nok sine tanker og sloss med. Jeg røyker og er bare 12-13 år, mens H. er bare 5år. Mamma, hvor og når kommer hun, spør H. Han søker voksenkontakt med alle, og skjønner svært lite av hva som skjer. Han er et barn, som en ungdom må ta seg av, og de finner på mye farlig sammen. Faren bryr seg ikke om noe, men H. får ikke ta med seg katten hjem fra Marokko. 

Dette er Sara Stridsbergs debutroman. En fantasi om to kvinner som har en tanke i hodet, å nå målet sitt. Kan man som mor satse alt på egen lykke, og lå barna passe seg selv? 

Dette var en bok i tydelig Sara Stridsberg stil, den har ingen lineær fortelling, men hopper mellom tre kvinners fortellinger. Den er spennende og litt utfordrende å lese. Absolutt verd å lese!

Jeg begynte å høre denne boka som lydbok, men fikk ingen sammenheng, det var så mye frem og tilbake mellom de tre stemmene, i boka. Så denne gangen måtte jeg lese boka som var tydelig merket med sted, dato og lett å skjønne.

utgitt på Aschehoug 2004, 197 sider 


20 kommentarer:

  1. Veldig kjekt å lese om denne boken, siden jeg har et anstrengt for hold til Stridsberg, og ikke kommer til å lese den. For noen prestasjoner disse damene gjorde, og for så lenge siden, trodde ikke folk drev med fritidssysler før krigen :)
    Vente på mamma som jobber/gjør sin egen greie går kanskje ut på det samme, men det er jo synd for disse barna som tydeligvis hadde en mamma som ikke trengte å jobbe for føden, at de ikke fikk glede av hennes selskap.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var litt av noen prestasjoner, ja. Hun er superkjent i Sverige, der hun har fått oppkalt svømmehall og gater osv etter seg. Det var en litt vanskelig bok, så synes du Stridsberg skriver vanskelig burde du ikke lese denne. Jeg likte den, det er no fortellerteknisk hun behersker så bra.

      Slett
  2. Det er vel bare denne og Medealand jeg ikke har lest av Sara S. PLuss den siste..Har elsket alle bøkene av henne, som jeg har lest:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har den siste liggende her og skal prøv på den etter hvert. Jeg liker stilen hennes og har heller ikke lest Medealand :)

      Slett
  3. Jag kände varken till Sally eller boken. Men nu blev jag nyfiken!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint å få tips om en svensk bok av en Norsk blogger, :)

      Slett
  4. Jag har läst Beckomberga-boken, Kärlekens Antarktis och nu senast hennes nya novellsamling Hunter i Huskvarna. Den här boken kände jag inte till. Lite kul dock att jag just nu läser om kallbad där jag lär mig massor om långsimmare! Tack för smakbit, trevlig adventsafton

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, jeg liker stilen til Sara Stridsberg, den er litt krunglete, men fin.

      Slett
  5. Jeg elsker bøkene til sara Stridsberg. Hun har en gene gjenkjennelig skrivestil. Alle bøkene hennes har jeg lest minst to ganger. Bortsett fra Happy Sally som jeg kun har lest en gang. Jeg vet ikke hvorfor den ikke fenget meg like mye.
    Kanskje jeg ikke er så fan av det biografiske. Du er nok mer glad i det?
    Men Happy Sally er absolutt en god bok og jeg er glad for at du likte boken - og de andre av Stridsberg.
    Fin omtale!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker også bøkene hennes, men denne var nok den mest krevede å les, i forhold til de andre jeg har lest av henne. Det er det fortellertekniske jeg liker i hennes bøker, det det litt svevende som man må trekke konklusjonen ut av selv. Hyggelig du stakk innom Augusta ;)

      Slett
    2. Jeg er innom bloggen din nesten hver dag, men ikke alltid jeg legger igjen kommentar. Men jeg leser alt :)
      Enig i det fortellertekniske. Det er fint med fiksson hvor alt ikke blir overforklart.
      Håper du har en fin søndagskveld

      Slett
  6. Inte läst något av Sara Stridsberg. Tack för presentation för denna.

    SvarSlett
  7. Den här har jag läst, vill läsa fler böcker av författaren. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  8. Tack för smakbiten! Den har jag läst!

    SvarSlett
  9. jag läst Happy Sally när den kom ut. jag gillade den. tack för smakebit och påminnelse!

    SvarSlett
  10. Tror ikke denne er noe for meg, og nå har jeg heller ikke så mye tid til å lese. Men du leser i vei. Helt utrolig! Har du noen gang satt opp en liste over bøker du har lest? Den måtte vært gøy å se!
    Gode førjulsdager ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har oversikt på fanene øverst. Det har blitt lite annet enn bøker i det siste. Jeg får lage et fra Lillehammer kunstmuseum som jeg besøkte for en uke siden. :)

      Slett
  11. Denne har jeg lest, og likte godt, men finner overhode ikke spor etter den i GoodReads eller på bloggen. Det betyr kanskje jeg har slukt boka? :-) Forstår godt at den ble komplisert på lyd med all hoppingen mellom kvinnene. Jeg leste den i papirformatet og syns det gikk helt greit. Lenge siden jeg har lest noe Stridsberg nå. Må rett og slett sjekke hva jeg ikke har lest av henne. Hun er dyktig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Fantastisk dyktig dame, har hennes siste bok liggende og håper å få lest den før den skal leveres. :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!