mandag 21. oktober 2019

Aschehoug - møte i Oslo, 10 okt


Det har allerede gått snart to uker  siden jeg var på Aschehoug sitt høstmøte. Møtet var utrolig hyggelig, noen smakebiter fra møtet:
 Amanda Prowse, hennes fjerde bok som er oversatt til norsk, en leseglede-bok (lett bok)

Snakket også om Lucy Diamond sin leseglede-bok som jeg har blogget om 
"En Italiensk affære"

Litt sein omtale, men har vært travle dager og bortreist til Amsterdam.


 Helga Feiring - "Delt omsorg" -  Debutant
Boka handler om å bli forlatt og bli alene med barnet, alle utgiftene og ensomheten.
Har hun opplevd dette selv, der hun står med babyen hengende på magen i stropper og snakker om boka?

Denne fikk jeg lyst til å lese...

Hilde Rød-Larsen snakket om boken sin "Sommertid", hun er også debutant.
boka handler om et par som har vært sammen i mange år, så en dag skilles deres veger. Handlingen  handler om oppbrudd og å starte på nytt. 

Marianne Storberg - "Bli hos meg" Den fortellingen er en gammel hemmelighet som nå kommer for dagen. Det er kvinnen på fotoet Marianne Storberg har skrivet om. Hun og faren hennes begynner å lete for å finne ut av hva som egentlig skjedde med damen på bildet som er hennes Oldemor.
Faren til Marianne dør mens hun jobber med boka, Men klarer å få den ferdig.
Denne skal jeg garantert lese!
De to andre bøkene hennes har jeg likt veldig godt! 


Ellen Vahr har skrevet "Miss Marie". En bok jeg har lest og likte, Link til innlegget.
Boka handler om Thea, som var Ellen sin bestemor. Hun dro til Amerika 17 år gammel i 1916. Hun har fått billett fra tanten og lovnad om jobb. Thea hadde en kjæreste, skreddersvennen Hans.Hennes  familien drev et bakeri i i Kristiania, men manglet mel så det ble ingen omsetning, ingen penger. Familien måtte gå fra bakeriet og leilighet i Oslo.
Historien bygger på bestemorens album og postkort. Hun fant en kvinne med stort mot, henne ville hun skrive om. Regner med at det blir en trilogi. 

Anita Krohn Traaseth snakket om boken sin "Kamel uten filter" Om lederskap og fall, fraskrivelser av ansvar, skulte konflikter og maktkamper på toppene i arbeidslivet
Maya Lunde var i skikkelig forteller modus og beskrev litt fra sin tredje bok i serien om nåtid og fremtid. Bok 1. Bienes historie, 2. Blå og 3 er denne "Przewalskis hest"  

Lurer du på hvordan du skal uttale tittelen kan du lese det slik

Morsomt med lysbilder og fortellingene om hestene som var i ferd med å dø ut.

Hun storkoste seg og hadde nok mer på hjerte når tiden var ute

Helene Flood, har skrevet en psykologisk triller

Den heter "Terapauten og den hørtes spennende ut....


 Jan Kjærstad sin nye roman, som kom ut i begynnelsen av oktober har fått mye skryt.
Den driver jeg å leser, og jeg liker den godt!
Morsom, merkelig og spennende.


Trude Teige, sa ikke te ord om boka, men hvordan hun kom på å skrive den.
"Aldri tilgi" - den må jeg lese

Hvordan avisen fokuserer osv. spennende å høre på
Dette var noen smakebiter.
Takk for hyggelig kveld, med god mat på Skatten!

15 kommentarer:

  1. Artig å se. Jeg var jo på høstmøtet deres i Trondheim i forrige uke. Noen andre forfattere, ikke Maja Lunde for hun var i Frankfurt. Ikke Marianne Storberg, Helga Feiring eller Anita Krohn Traaseth. Men de andre; Trude Teige, Helene Flood, Hilde Rød-Larsen, Amanda Prowse, Ellen Vahr, samt Otto Ulseth og Åge Aleksandersen og Bobby Peers.
    Koselige disse møtene.
    Har lest Aldri tilgi og Terapeuten. Gode bøker begge to.:)
    Har Vahr, Lunde, Rød-Larsen og Kjærstad sine bøker på vent her..

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo egentlig fint og forståelig at alle ikke er tilstede over alt. For oss gir det variasjon. Det var første gang jeg møtte opp på et slikt møte, det blir nok ikke den siste gangen. For det var så hyggelig tone der og alle pratet med alle, hyggelig,

      Slett
    2. Helt klart. Jeg syns bare det er litt morsomt å registere det.:)

      Slett
  2. Ja,det er kjekt med disse bokmøtene. Flere av disse som ikke var i Bergen også, Maja Lunde blant annet. Veldig bra å få presentert bøker på denne måten, man får et helt annet inntrykk enn bare å lese om dem på nett.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig at dette var hyggelig og en fin opplevelse. For oss som blogger blir det mer spennende å lese hverandres innlegg også

      Slett
  3. Så det var deg! Jeg så noen som lignet på deg, nemlig, men jeg trodde jeg var eneste bokblogger til stede (Hadde spurt på Facebooksiden uten hell), så tenkte ikke engang tanken på at det KUNNE være deg. Æsj, det var var dumt.

    Veldig bra møte, positivt overrasket over hvor mange forfattere som kom, og ekstra gøy med Atle Antonsen :)

    SvarSlett
  4. Å, det var dumt! Jeg sjekker nesten aldri Facebook. Jeg kom som en av de første og måtte gå litt før det var ferdig for å nå toget. Veldig bra, jeg skal se å få med meg flere slike møter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gi meg et vink, da :) Det er morsommere om man "kjenner" noen andre :)

      Slett
  5. Gøy og interessant med disse bokmøtene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette skal jeg prøve å få meg så ofte jeg kan. Var du der?

      Slett
    2. Var nok ikke det, men skal få med meg de som holdes i Bergen :)

      Slett
  6. Gøy å se at vi får noenlunde det samme på disse møtene. Jeg var i Bergen og kunne glede meg over å få lyst å lese flere bøker jeg egentlig ikke hadde tenkt å lese. Når forfatterne forteller om bakgrunnen til boken, gjør det noe med leselysten :)

    SvarSlett
  7. Her var det litt av hvert. Hyggelig at møtet ble bra og ga inspirasjon. Det var hyggelig å treffe deg på forhånd.
    Nå har jeg lest boka Vindbaroner, som du anbefalte. Den var skikkelig spennende, men også skremmende og tankevekkende når det gjelder miljø, juks og fanteri rundt både vindmøller og vannkraft.
    Etterordene fra virkeligheten var virkelig noe som skremte meg. Hvor er politikerne, som skal ta vare på landet vårt?! Her er det mange ugler i mosen!
    Jeg har nå lånt boken som Hogne Hongset skrev før denne, Mafiela, og gleder og gruer meg til å lese. Disse bøkene må mange lese for å forstå at vi må ta vare på miljøet på andre måter enn det som de unge miljøvernerne hevder. De har nok latt seg lure på mange måter, dessverre.
    Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, så flott at du likte Vindbaroner. Jeg var helt i sjokk over alt politikere ikke får med seg. De har for mye å ta stilling til, uten å sette seg inn i temaet. Ja, jeg håper mange, mange, leser Vindbaronen. Jeg skal nok finne andre bøker avforfatteren etterhvert.
      Ha en fin helg som snart er her!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!