torsdag 27. september 2012

" Lofoten" 1947


Dette bilde malte pappa i- 47 når han bodde på Lillehammer
Jeg er så heldig å ha det i mitt hjem og synes det er vakkert
Bildet har glass, så det er uheldige reflekser i glasset. men..

Jeg er også så heldig å ha maleriet :Hestmannen " i eventyrlandet der nord",  som han laget skissene til, den 4juli 1943 på tur til Træna, med M/S Træna av Onøy.
Pappa hatet havet og slitet der nord og ville ikke bli en havets sliter, men på Lillehammer trives han bedre og bedre kan jeg lese i brevene som jeg har. 

Nå har jeg kommet til 1947 og nesten alle kameratene fra Onøya er på Lofotfiske. Han er overlykkelig over at han ikke er der.  Men i brev til kamerater skriver han at at lengter og minnes Onøya, med kameratskapet, naturen , lyset og det å føle seg hjemme. Han skriver at han skiller seg så mye ut på Lillehammer med sin nordlands dialekt. Han jobber mye med å prøve å snakke riksmål, men det er ikke lett.

I mars 1947:
"Onøya den skogkledde perla på Helgeland, Røsøysundet i måneskinn - finnes det noe vakrere?
Å , hvor jeg lengter meg dit"

Han jobber på  (Mesna) Kartongen om dagen, kveldene gikk med til Norsk Korrespondanseskole med fagene Frihåndstegnekurs  og Konstruksjon og projeksjonstegning.
Så dagene flyr, siterer jeg fra ..........


 

5 kommentarer:

  1. Nydelig bilde! Jeg har nettopp innrammet et Rune Eraker fotografi (sukk, det er så vakkert - heldige meg) - og jeg fikk det gjort på Grunerløkka i Oslo hos en fyr som er Norgesmester i innramming, Han tilbød meg et glass som heter noe sånn som museumsglass (?) det koster litt ekstra, men gjenskinnet forsvinner. I dagslys ser det nesten ut som om bildet ikke har glass i det hele tatt, det er helt superb!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset, det skal jeg notere meg. Høres veldig fint ut for glass på bilder må være der noen ganger, men det er ikke alltid like pent.

      Slett
  2. Flott skutebilde malt på Lillehammer!
    Ikke lett å flytte fra en landsdel til en annen, men det er jo flott at han trives på Lillehammer.
    Man blir litt delt av å ikke passe helt inn noe sted.
    Nå begynner vi jo å forstå at det kan være ganske tilfeldig at du er Østlending :)

    SvarSlett
  3. En kunstnersjel han pappan din ! Ja det er rart med oss mennesker vi vil alltid ha en sterk dragning mot det stedet man er født og oppvokst på !

    SvarSlett
  4. Syntes det er en av de fineste han har malt

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!