søndag 30. juni 2013

Bjørnstad Ketil "Til musikken"



En var bok om  kjærlighet, musikk og om det å være ung og usikker

En ung gutt  Axel, opplever å miste sin mor. Hun var som en støtte i livet for han og de hadde så flott komunikasjon over musikk som var limet mellom de to, i livet deres. Moren var sterkt alkeholisert og drukner på en familieutflukt.
Boka er både et familiedrama hvor vi opplever hvordan han og søsteren Kathrine som han ikke komuniserier med hverandre og faren som han bare småsnakker med ang. nødvendigheter som må utføres.  Hvordan familien gradvis går i oppløsning og ingen har kontroll på noe.

En streben etter å bli den beste pianisten og debutere.  Vi er i Oslo i slutten av 60tallet, de kaller seg de Unge Pianisters Samfunn og er både venner og rivaler. De har kolossale forventninger til seg selv og øver og øver, slutter på skolen og bare øver. De har et voldsomt press på seg fra spillelærere, kritikere og noen av elevene fra foreldre. Hvor galt det kan gå når man snubler i kjolen eller kommer ut av det.
Dette er meget bra beskrevet så jeg tror nok Ketil Bjørnstad har følt mye av dette selv på kroppen som en fremgangsrik pianist den gangen.
Kjærligheten og besetellesen Axel føler for Anja, som ikke ser han er nydelig, men ender desverre tragisk.

En vakker bok med nydelige musikkstykker innimellom.Den tar opp så mangt en ungdom strir med. Hvem er jeg! hvordan vil jeg bli oppfattet av andre osv. Han sitter i Orekrattet og drømmer og funderer.
God bok!


Lest av Haakon Strøm ca 11timer, utkom i 2009

1 kommentar:

  1. Trodde jeg skulle få lest mye i ferien, men slik går det skjelden. Men jeg fikk en ny bok i går, og den skal jeg lese, og fortelle deg om.

    Men du må bare se mitt innlegg om Nes Gard på min blogg. Tenker at du, med din skjønnhetssans ville likt å besøke det stedet!
    Sov godt! Hilsen Tove

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!