fredag 29. januar 2021

Den andre kvinnen av Therese Bohman



En uventet bra roman, fra en forfatter jeg tilfeldig kom over

Hun(navnløs) jobber i kantine på Norrköping sykehus, der føler hun seg helt nederst i hierarkiet av leger, sykepleiere og hjelpepleiere. Hun er ca. 25 år gammel og har store drømmer om å komme seg ut av arbeiderklassen og bli noe stort. Hun vil skrive bøker, bli forfatter. Hun drømmer om å flytte til et annet sted og drømmer om å leve et annet liv.

Hun treffer Carl, han er overlege på sykehuset, en gift mann. De innleder et forhold som er hovedtemaet i boka. Hun blir hodestups forelsket i han. Via sin ungdomsvenninne Emilie treffer hun en jente hun blir venn med, Alex. De har det morsomt sammen. Helt til den dagen hun ser Carl og Alex sammen på en cafe. Da snur verden seg rundt for begge og de handler på en måte som utløser en kjempekonflikt…. dette røper jeg naturligvis ikke.

En uventet slutt på en bok som absolutt ender flott, særlig for hovedpersonen.  Hun kom seg videre i livet på en uventet måte.

Dette var langt ifra en lege -kantinearbeider roman. Den handlet mye både om kunst og litteratur. Men også naturligvis om klassetilhørighet og kjønnsdebatt.

Boka ble:

Nominert til Sveriges Radios romanpris 2015  

Nominert til Nordisk råds litteraturpris 2015

Nominert til Tidningen Vi:s litteraturpris 2014

Therese Bohman  hun var en spennende forfatter jeg vil lese mer av. Hun er litteraturkritikker og skriver om kunst og litteratur.

 

Denne boka utkom på svensk 2014, norsk 2017, Lånt på biblioteket

18 kommentarer:

  1. Denne boken har jeg "glemt". Leste Aftenland for noen år siden, etter hun ble nominert til Nordisk råds litteraturpris, men å lese denne gikk i glemmeboken. Nå er denne lastet ned på iPadden :)
    Takk for supert lesetips og riktig god helg Ingun!

    SvarSlett
    Svar
    1. Aftenlandet har jeg også tenkt å lese. God helg!

      Slett
  2. Spennende. Jeg hadde ikke hørt om forfatter/bok, men nå har jeg bestilt den på biblioteket (håper de åpner opp igjen snart).
    Håper du har en fin helg, Ingun :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den ble skrevet i 2014, så man må ha det i bakhodet, men når man ser alle prisene hun var nominert til så har den mange kvaliteter den dag i dag. Jeg tenker at den er litt selvbiografisk på enkelte punkter, eller i allefall mye hun vet og kan noe om når man kikker på Wikipedia siden om henne.
      På biblioteket her legger de fram bøker med ulik kategori stadig vekk og denne plukket jeg med meg. Her er det ikke stengt. Ha en fin helg, her skal det bli 18 blå i kveld :-)

      Slett
    2. Det er ofte de bøkene jeg ikke har planlagt å lese som blir de beste leseopplevelsene. Her er det bare 10 men kulda grep er hardere enn vanlig, fester seg litt ekstra i kroppen - men detr er vakkert når det er kaldt :)

      Slett
  3. Författarnamnet känner jag igen sen Aftonland, men den här boken kände jag inte till. Tack för tips.

    SvarSlett
    Svar
    1. Aftonland har jeg fått i hus og skal lese, hun skriver så godt!

      Slett
  4. Det hørtes interessant ut. Jeg har ikke lest noe av denne forfatteren tidligere, men jeg syntes dette hørtes ut som noe som kunne passe for meg.
    Takk for tips og ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
  5. Det var en ny bok för mig. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  6. En helt okänd bok för mig. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så merkelig at dere svenske ikke kjenner henne, hun har jo fått mye anerkjennelse.

      Slett
  7. Intressant författare, jag gillade den här boken.

    SvarSlett
  8. Okänd författare som låter intressant. Tack för smakbit

    SvarSlett
  9. Det är en roman som jag minns som att den hade en väldigt tät atmosfär. Fin läsning!

    SvarSlett
  10. har läst annat av Therese Boman som jag tyckt mycket om. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  11. Känner inte till den boken. Tack för smakbiten!

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!