lørdag 21. desember 2013

Jacobsen Roy "De usynlige"


En eventyrlig vakker bok, om menneskenes kraft til å overleve ute i havgapet .

Vi møter en liten familie som lever på ei lita øy helt ytterst i havgapet på Helgelandskysten. Dette er en veldig parallell historie som jeg og min familie har/kommer ifra. Boka sin historie spenner fra 1913 til 1928 og fortellingen om deres beinharde liv og slit for å overleve. Men samtidig den trassen og optimismen som disse menneskene har over livet, slitet men også gledene som de har ved å bo der. 

Jeg fikk lyst til å visualisere dette landskapet som jeg har skrevet så mye om i Kleppan historie som bygger på  dagbøkene til Arnold, som starter i 1936. Kleppan historie er historien til Pappa, Arnold, bestemor, bestefar og deres forfedre på øya, Onøy i Lurøy kommune og Træna hvor bestemor vokste opp.
     
               Så velkommen til en reise til EVENTYRLANDET her nord som Arnold kalte det!

Langt ut i havgapet finner vi øya Barrøy, der Ingrid som hovedpersonen i boka vokser opp
med mor Maria,  far Hans og den enfoldige tanta Barbro, hennes sønn Lars og deres gamle far.

Et hardt og karrig liv, men så vakkert på en sommernatt.
Barrøy er et fiktivt navn, så jeg vet ikke nøyaktig hvor den øya er. Historien skal vistnok bygge på morens sanne historie og den er så troverdig og parallell med min familie sin historie, så det er skremmende.

men fine bukter med lang grunn srandt

Barrøya er en grønn vakker øy, hvor dyra kan beite ute store deler av året og kvinnene går i fjøset og mennene er ute på fiske. Det var slik det somregel var.

 Det er ikke mange husdyr de hadde, og alle husene var umalte dengang.
De herset høyet og ga dyra tang og tare som tilleggsfor på vinteren.

Fra samme periode som boka.
Her ser man hvordan klær og redskap man brukte dengang under arbeid.
Bildet er fra onøya der far vokste opp.

Også fra samme periode. 
Dette er bestemor i midten som lite jente med stor krave. Hun var født i 1900.
Bestemor vokste opp langt uti havgapet på Træna

 Dette er hvite strender som i Hellas og når man kan bade må det være fantastisk. Det er ikke ofte det blir så varmt, så strendene ligger der til ingen nytte.
 Vi hører om  Ingrid og medelevene som  måtte lære å svømme når de begynte på skolen. Det var ingen nåde, tøft og brutalt!

Etter stormene kunne man finne alt mulig rart som fløt i land, stokker, materialer, flasker...

Nordlandsbåter av ulikt slag. Det var antakelig slike de hadde i boka?


Var det en slik brygge som Hans bygde?
og slike gjeld de satte opp for å tørke fisk?

Dette bildet er fra 1937, da de drar på fiske fra Onøya som er ligger i Lurøy kommune

Et tradisjonelt handelssted som kunne være slikt som de dro å handlet på

og et nord landshus hvor feks. presten kunne ha bodd.
(fra Lurøy)

Langt nord ut i havgapet finner du Træna og Trænahavet.
Dit dro de i boka og fisket når de ikke dro til Lofoten.
Bildet er tatt fra Onøya

Træne er to øygrupper som man ser her. Bestemor Ester, var oppvokst der ute på Træna og faren hennes bodde der til han døde. Bestemor elsket å fortelle meg historier om hvor værhardt det var der ute. Noen ganger når hun skulle til skolen måtte de krype på alle fire for å komme seg fram. Broren hennes Andreas, rømte hjemmefra som 15åring, for han hatet fiske og ville ikke omkomme eller slite seg ut på havet.

Ingrid blir som ung pike "Mor" for Susanne og Felix.
Hun finner Susanne som leker med skjell, slik hun gjorde som liten.

Et annet handelssted på Helgelandskysten som kunne vært fra den tid

Det er så mange vakre stemninger i boka, så du må lese den selv..
så dette ble en annen bok-variant!

Kart over området. 

Finnes det noe vakrere på jord, en solnedgangen i nord?
Tenk i dag snur sola og vi går mot lysere tider!

Kjære Roy Jacobsen! 
Jeg venter nå på oppfølgingen av boka....
eller må jeg skrive den selv???       (he,he!)

Lydboka jeg hørte ble opplest av Nils Johnson og varte i 6 og en halv time.
Fantastisk! Fantastisk! Fantastisk!
Behøver ikke si mer!

En verdig nominert bok til Brageprisen 2013, (men den prisen fikk den ikke).

GOD JUL 
ønskes alle venner og bekjente og andre lesere av bloggen min
Hilsen Ingun


18 kommentarer:

  1. Hei Ingun!
    Så fantastisk flotte bilder og så morsomt du har gjort det denne gangen ved å fortelle om ei bok og innholdet.
    God Jul til deg og takk for mange spennende innlegg på bloggen din.
    Hilsen Line

    SvarSlett
  2. Heia Ingun!

    Jo, dette er nok en bok de fleste av oss her nord kjenner oss igjen i når vi leser den. Det er som å lese om våre forfedre. Jeg har ikke lest boken, men tviler ikke på at den er bra. I alle fall for meg som bor her nord, og har mine røtter her. Og ser jo de gamle familie bildene og som viser en liten del av hvordan det var før..

    Nydelige bilder du viser, og sommeren her nord er vakker og særlig når været spiller på lag.. Ønsker deg og dine en riktig god jul og et godt nyttår.. Varm klem fra meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig innlegg.
      Ja, du er jo vant til nordnorge, mens vi er blendet av det den.
      Ha en GOD JUL og GODT NYTTÅR til deg og dine også!

      Slett
  3. Dette ble et fantastisk flott innlegg. Mye historie og vakre og informative bilder!
    Jeg forstår at denne boken må jeg lese.
    Jeg har også lagt ut et spennende innlegg på min blogg nå, fargeneforteller. Der finner du mye historie om julen og juletradisjonene.
    Sikkert av interesse både for deg og de som leser din blogg.
    Jeg ønsker deg og dine, og alle lesere av din blogg en god og fargerik jul! Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Tove!
      En God Jul til deg også

      Slett
  4. Hei.
    Veldig fint å kunne illustrere med egne bilder og egen historie. Jeg har ikke lest boka ennå, men den står på lista. Jeg leser den nok selv til tross for at jeg gikk på skole med Nils Johnson i Tromsø :-)

    Hysvær er ikke med på kartet ditt, men den ligger i Vega kommune, min farfar var derfra. Det bodde folk der til 1962-63, men da ble det for tungvindt med skoleskyss og alt så da flyttet de. Familien har behold husene så nå er det mine tremenninger som har stedet som sommersted.

    Jeg husker jeg merket røttene og historien sus i første del av Seierherrene så jeg forventer det samme av denne boka.

    God jul til deg og dine Ingun så "høres" vi vel på nyåret igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så morsomt at du også har fam. fra Helgelandskysten, jeg viste jo at du kom fra Tromsø.
      Du har noe å glede deg til, jeg likte iallefall boka veldig godt, også seierherrene var en praktfull bok.
      Så morsomt at du gikk i klasse med oppleseren av boka.Jeg er mulitasker som det heter nåfor tiden og hører lydbøker i bilen og på verkstedet når jeg jobber. Har alt for liten tid til å sitte ned med en bok.
      God Jul til deg også!

      Slett
  5. Du skriver så fint, Ingun. Jeg har også lest boka - og jeg ble nok like begeistret som deg. Vega er min bardoms grønne øy, så boka er veldig gjennkjennelig for meg og. Jeg var på Vega i sommer. (Det var 15 år siden sist. Og som tidligere år, sov jeg under en ekte dundyne, med dun fra dunvær i området <3).

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fantastisk, jeg viste ikke at du var fra Vega, men slik er det jo. Jeg er fra din by Lillehammer, så forflytter oss!
      Ha en flott julefeiring til deg, Eirik og familien!

      Slett
  6. Jeg er nok ikke fra Vega, Ingunn. Det bare virker sånn, for jeg er så glad i den øya. Vega var mitt ferieparadis hver sommer til jeg var 17. Jeg har fortsatt søskenbarn der, og reiser dit oftere i tankene enn på ordentlig.
    Men jeg visste ikke at du er fra Lillehammer.
    Jeg ønsker også deg og dine en lang og god juleferie. :)

    SvarSlett
  7. For en flott måte å omtale boka på. Jeg likte også boka godt. Ønsker deg en riktig god jul.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anita, ha en flott Jul i Syden! håper du har det varmt og fint der

      Slett
  8. Hei.
    Du er utrolig...... Den boka skal jeg finne med en gang. Han skriver jo utrolig godt.

    God jul til Deg med familie. Vi må ta en fiskemiddag på nyåret.
    Er på gården i Jula. Har fått meg varmepumpe i atelieret, flott for leiera er ikke så kald.
    Hilsen Svein-Tore

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne boka må du få med deg!
      sees og hils!

      Slett
  9. Boka "de usynlige " av Roy Jacobsen var en reise til sterke mennesker og heftig natur, han beskriver det så levende. Ble så nysgjerrig på Barrøya og bloggen din der er en stor glede å se disse vakre bilder og du skriver så en føler en er der. TAKK fra søring som har skikkelig drittvintervær siste måned.

    SvarSlett
    Svar
    1. Barrøya er bare et fiktivt navn. Morsfamilien til Roy Jackobsen kommer vistnok fra Moholmen.

      Slett
  10. Du er så grei som tipset meg om dette innlegget, utrolig kjekt å se bildene, og lese det du har skrevet. Vi samler på kommunetopper og i fjor var vi jo i området og gikk på Dønnamannen og Botnkrona. Nå vil jeg tilbake, ble så inspirert av å se på bildene dine. http://tinesundal.blogspot.no/2013/07/botnkrona-hyeste-topp-i-alstahaug.html

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!