fredag 3. november 2017

Nilsen Tove "Himmelse tilstander"


En varm, hyggelig bok, med fine historier fra Kreta og om livet.

En nydelig fortelling om å være midt i livet, om kjærligheten, døden, ensomheten og konfliktene oss mennesker imellom, om skilnadene mellom rik/fattig, flyktning/hjelp ....

Faren min er nettopp død, moren min har vært død i mange år, nå vil jeg reise til Kreta!
Hennes henrykkelse over å reise dit, for å få ny energi. På Kreta treffer hun de samme menneskene når hun komme dit, hun vil være der som en gjest og en kjær venn. Hun har ankommet Chania ca. femti ganger, så noe av de hun kjenner der er som familie for henne. Manolis, hennes gode venn begynner å bli gammel og er syk. Sønnen Yannis har overtatt restaurant driften. Hun ønskes velkommen og stor stas og åpne armer og hun bor på hotell i Agia Marina.
Hun går lange turer alene og forteller oss om lukter, spesielle steder og historier og endringene som har skjedd i Hellas, både persomlige og kulturelle. Forteller om kulturkollisjon., kulturendringer, mat skikker, drikkekultur, myter, fortellinger, farger, dyr og mennesker.

Flyktningestrømmen rundt den vakre øya og alle båter fullastet med flyktninger som har forlist i Middelhavet, rundt de greske øyene. 
Et gjentagende tema er alle telefonene hun tenker på som ligger i Middelhavet, alle som aldri kan nåes mer, et fint tankekors jeg egentlig ikke har tenkt over før! 
Det er også en kamp om arbeidsplassene og de urolige tidene ang. arbeid i Hellas. 

Chania, gamlebyen og områdene rundt, skriving, tanker, drikke vin og hygge seg med god mat hos Manolis på kveldene.
Hun referer til så mye og forteller om tankene sine, alt fra Hemingway som har skrevet boka "Katt i regnvær" til den slitne unge kattemora, med de syv katteungene som hun blir kjent med. Søt historie. 
Til historier om Van Gogh som studerte Rembrandt sine bilder og nattelivet. Han mente at de som jobbet om natten, de viste hva lyset var og slik ville han ha sine bilder. Morsomt, når jeg akkurat har vært i Amsterdam og sett disse.


Kretas historie og fortellinger, både religiøse, bibelske myter er hyggelig å høre om. Tove forteller om biller og dyr som blir mystiske fortellinger. Så går hun over til Hieronymus Bosch sine malerier som han malte på 1400 tallet og som vi kaller surrealisme i dag.
(se foto, jeg har mange av disse fig. har vært opptatt av hans kunst)

 Dette er naturligvis ikke altertavla, men 3D figurer som er laget ut fra maleriene.

Hun savner den nye kjæresten, hun er nyforelsket! Han er ganske ny i livet hennes og hun tenker på hvor komplisert det er å holde sammen, hvorfor?
Den Rumenske tiggeren som hun prøver å hjelpe, men det er og blir et tankekors for henne hvordan? Han har arvet vinterfrakken og hanskene til faren, men hvor ble det av når politiet hadde rassia der, det er ikke enkelt. 
Slik surrer tankene hennes fritt i boka, slik det også gjør i mitt hode. Hun forteller mye om farens siste tid og minnes han. Hennes to voksne døtre har flyttet hjemmefra, men de har hun et nært og fint forhold til.

Hun hadde kjøpt billetter for en uke, men hun fikk en følelse av at det ikke holdt og vil være der lenger. Yannis hjelper henne så hun får bo privat hos Oretis, Kretas Sokrates som Yannis kaller han. Hun blir med Orestis en dag da skal over fjellet for å få seg en ny hane. Turen går med flere stopp og flotte betraktninger til byen Paleochora på sørsiden av Kreta. Jeg har også tatt turen til den byen, ikke med bil men med buss. Dette er en veldig hyggelig by, med mye charme. Men, at grekerne enda tror at det er en hasj by stemmer ikke, det var på 70 tallet. Morsomme beskrivelser av ulike folk, personligheter i byen.

Dette er en reiseroman med fri flyt av tanker, refleksjoner og kulturopplevelser. En fin, varm bok om landet, -kultur, mat, medmenneskelighet, språkproblemer .... Jeg likte den godt, dypt personlig, men samtidig ikke utleverende. 

En nydelig bok jeg storkoser meg her jeg går og finner frem sommer tøy. Jeg skal også ut å reise, ikke til Kreta, men til Marokko. Denne boka passet meg så godt akkurat når jeg er på veg i tankene til varmere land og alt det innebærer av det som Tove skriver så bra om i denne boka, om å ta livet, menneskene og tradisjonene dit man kommer.

Jeg skal til et muslimsk land, har vært der før i 2009. Man må kle seg deretter og ikke fly rundt og provosere menn, med å gå med superkort skjørt/shorts eller på annen måte skape kulturkollisjon. Det handler om å respektere andre mennesker. 

Egentlig var jeg litt sjokkert og forbanne på marokkanske menn som så nedlatende på kvinner, men egne kafeer, klødde seg åpenlyst på kjønnet... det provoserte meg. Den gangen var jeg bare i Marrakech, nå skal jeg se mer av landet. Eks: Fes, Casablanca, Rabat... Gleder meg! 

Produsert av: LBF                    LYDBOKFORLAGET
Først utgitt: 11.09.2017
Spilletid: 08:40:16
ISBN Lydfil: 9788242164834
Målform: Bokmål
Sjanger: Roman, reiseroman


Lytter eksemplar fra forlaget

Jeg likte ikke så godt "Konge i snø", men skjønner nå at den også bygger på selvbiografisk stoff ang faren, familien osv.
Hun har skrevet mange bra bøker, men det er fra tiden før jeg begynte å blogge.

Andre som har lest denne boka : Artemisias,

5 kommentarer:

  1. Flott omtale som fristet! Jeg hadde bestemt meg for å hoppe over denne, siden den er så personlig som den er, men nå tror jeg at jeg har ombestemt meg. For noen flotte kunstverk du har fotografert, skulle likt å sett dem i levende live :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er i rette Moods for den boka akkurat nå. Noen ganger er det rett bok til rett tid. De små skulpturene har jeg hjemme, jeg har ganske mange. Hadde dilla en stund og kjøpte de på nettet. De er jo egentlig malerier fra altertavler han malte på slutten av 1400 tallet.

      Slett
  2. Herlig omtale av herlig bok.:) heldig du som skal til Marokko og reise litt rundt. Har vært i Marrakech, den synes jeg var litt masete, men jeg skulle gjerne vært i Essaoira, Atlansfjellene, Fez og Casablanca, kanskje Tanger også.. God tur og takk for link::)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sist gang jeg var i Marrakech, kjøpte jeg meg en dagstur opp i Atlasfjellene, det var en flott opplevelse. Særlig når mine to reisekamerater lå langflate med influensa på hotellet.
      Reportasje kommer!

      Slett
    2. Jeg var på skrivekurs der med Vagabond, så det ble ikke tid til fjellene da, men jeg har ofte , etter det, sett ture og hatt lyst til å dra.. dit. Blant annet så har Thor Arne Hauer, som vi var på kurs hos sammen med Helge Baardseth som kursleder, turer til fjellene..
      Gleder meg til den reportasjen.:)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!