tirsdag 28. februar 2023

"Hjemkomsten" av Nicolas Sparks.


        En lett roman om kjærlighet, lengsler, hemmeligheter og om å finne den rette.

Etter å ha lest noen tunge, litt dystre bøker fant jeg denne fram fra bokhylla mi. En typisk bok jeg glemte å avbestille i bokklubben nye bøker, for noen år siden. Når det til og med var en amerikansk roman, havnet den langt ned i bunken av uleste bøker, men nå er den lest.

 Vi møter legen Trevor Benson, han har vært i Afghanistan og blitt hard skadet og har et kunstig øye, nytt øre og noen knuste fingre så han ikke kan jobbe som kirurg mer, så den karrieren er avsluttet. Det har gått snart tre år siden ulykken og han har bestemt seg for å studere videre i Baltimore for å bli psykiatriker. 

Trevor bestemmer seg for å flytte inn i bestefarens hus, som han har arvet, som ligger i småbyen New Bern. Han har så mange gode minner fra alle feriene sine der i småbyen. Han ankommer huset og registrert at det har bodd noen i farfarens hus, men ingenting er vekk? Han bryr seg ikke mye om det, men så stopper det en politibil utenfor og en politikvinne kommer innom. Hun skal bare sjekke huset, og vil vite om noen har vært i huset hvor ingen bor. de kommer i prat om farfaren biene osv. Politikvinnen er en vakker dame, og etter hvert blomstrer kjærligheten mellom dem. Natalie, som hun het er med han og lærer litt om biene og bi-stell som Trevor har lært av farfaren.  

Natalie, skjuler noe. Hun vil ikke vise seg offentlig med Trevor. .....hm røpe ikke hva det er..

Farfaren døde på en reise, men hvor skulle han? Den gamle mannen var snart 90 år......  Det ble litt av en jakt med mange utfordringer og mange folk blir involvert.  Ei ung jente, har hjulpet bestefaren viser det seg, og hvilken hemmelighet skjuler hun? Dette ble mange mysterier og en oppklaringen fikk vi tilslutt. 

En bok som ble en bestselger, av en internasjonal bestselgerforfatter, men jeg ble ikke så veldig imponert. (litt for Amerikansk i stil og oppbygning). En bok, som jeg har lest lett og kjapt, men suset fra sporten på tv som mannen min følger med på. Ikke helt min gate, men ok som en avveksling. 

 Utgitt 2021 på Cappelen Damm, 348 sider. 

4 kommentarer:

  1. Noen ganger kan det være deilig å bare koble av med noe lettlest :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, etter å ha lest så mange bøker i det siste om hvor dårlig vi har behandlet samene, og andre temaer, og det er greit. Også prøver jeg å få unna uleste bøker, bra hylla mi. :)

      Slett
  2. Det er fristende å dumpe ned med noe lett, herlig å få ryddet litt i hyllene også :)
    Med Etter åndemaneren på øret og Hjemsøkelsen i sofaen, kan det nesten gå i surr for meg, med inuitter og indianere. Kjekt å vite at du lytter til den samme boken som meg, ha en fin tirsdagskveld Ingun!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg Tine, man må ha noe lett av og til også. Jeg har bare så vidt fått startet på Kim Leine sin Etter Åndemaneren. Jeg har helt siden jul langlest om Eirik Raude og livet hans på Grønland, så får jeg se om jeg klarer å lage et innlegg om den etter hvert. Bøker man leser over lang tid er vanskelig å blogge om. Men kanskje Kim Leine setter meg på sporet, så jeg får bladd og repetert litt Erik Raude boka. ;)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!