tirsdag 7. februar 2023

Nina Lykke "Vi er ikke her for å ha det morsomt"


Når man har vært på toppen, hvordan kommer man dit igjen?

Forfatteren Knut A. Pedersen får en forespørsel om å komme å prate på Litteraturfestivalen, som stand-in for en som ikke kunne komme. Han er litt usikker, men sier ja, til slutt. Han gav ute en bok som ble en bestselger, men det er tjue år siden og etter det har det ikke blitt mange bøkene, syv år siden sist bok ble utgitt. Så hva har han å si på Lillehammer? 

Frank er den eneste vennen han har etter at Hanne og Selma har flyttet ut. Frank er grafisk designer og går veldig opp i det han har fokus på akkurat der og da. Han er homofil og har en pakistansk kjæreste M. Her ble boka litt langtekkelig, jeg falt av og måtte starte på nytt. Hadde jeg mistet noen poeng, for det ble bare prat, litt lang tekkelig.

Ok, Frank må få være med til Lillehammer og bo gratis på Breiseth Hotel, det blir akseptert. De kommer seg av gårde og Knut har som mål å få mest mulig ut av denne festivalen. Kan dette bli en ny sjanse for han? Hans siste roman forsøk gikk jo rett i vasken. 

De ankommer Lillehammer hotellet og der ser Knut, ser allerede to andre kollegaer. To kvinnelige forfattere han har vært til sengs med. Oy, han går litt ut av seg selv, hva har han her å gjøre? Her tar boka seg skikkelig av, mye og mange frustrasjoner på mange plan ... 

Han vil informere faren sin og kontakt han, sønnen Lucas, uff. tungt. Ganske spennende tema om hvordan man plutselig har masse skilsmisser, nye koner, nye barnebarn osv. man blir liksom ikke regnet med mer.

Alle folk som tiljublet han før, ser han ikke og han fyker rundt i gatene i Lillehammer som en ensom fugl uten reir for natta, for det har han lovet bort. Fine scener fra Lillehammer, jeg har vært på denne festivalen noen ganger og kjenner meg godt igjen på mange av beskrivelsene av folk og steder (det er min barndoms by).

Det var ganske så nervepirrende om han klarte å komme seg til det han var der for, og det gikk vel litt heftig for seg, men morsomt. Der han kommer med anklagene til stjerne forfatteren osv. ...

Liker avgjørelsen han tok på toget hjem, de likte jeg. Han fikk i alle fall et nytt liv ved Mjøsa, og egentlig kunne jeg tenkt meg å høre mer om denne frustrerte mannen etter hvert.

 Morsomt med navnet og kanskje livet til denne nye, og gamle Knut. De er/var kanskje ikke  så ulike som personer. 


Den var til tider veldig morsom, alvorlig , men litt langtekkelig i starten.  

Hørt som lydbok på Book Bites 7timer 24 min, lest Benjamin Helstad, utgitt 2022.

12 kommentarer:

  1. Har jo hørt mye om denne boka, men hadde ikke fått med meg at den foregår på Litteraturfestivalen på Lillehammer. Må jo lese denne , da, fra Lillehammer! :) Har enda ikke fått med meg denne festivalen. Den kolliderer med Festspillene i Bergen. Men kanskje jegheller skal satse på Lillehammer på den tiden i år! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er en satire, og er til tider ganske på kanten og morsom. :)

      Slett
  2. Denne likte jeg, selv om jeg likte den forrige og den før der bedre.:)
    Spesielt gøy når man har vært på litteraturfestivalen på Lillehammer, noen ganger. Har blogget om boka, tror jeg, hvis du vil lese min mening..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg likte også den forrige boka bedre, denne ble litt mer anstrengt. Men, hun skriver jo morsomt. :) skal ta en titt på hva du mente.

      Slett
    2. Litt mer anstrengt, var rette ordet..
      Jeg likte også Nei og atter nei, veldig godt.:) Er stor fan av henne. Anbefaler også Sinnapsykologen av Synne Lø Lyes (?), litt i samme gata. Satire..

      Slett
  3. Jeg liker Nina Lykke svært godt, spesielt sarkasmen og ironien som putrer i bøkene hennes. Skrivestilen er særegen, og litt annerledes en det mainstream norske. Som Anita likte jeg de to foregående bøkene bedre enn denne, men boka står seg virkelig. Morsomt når en litteraturfestival blir omdreiningspunktet i historien. Vi føler oss jo veldig hjemme i atmosfæren. Ser fram til neste bok fra Lykke. Hun er kul :)

    SvarSlett
  4. Denne likte jeg også veldig godt, men som dere andre sier, ikke like godt som Full spredning og Oppløsningstendenser :)
    Kjekt å lese omtalen din!

    SvarSlett
  5. Likte denne bedre enn Full spredning og Oppløsningstendenser ! Førstnevnte fant jeg litt "masete" og så var det noe uforløst på slutten om jeg husker rett. "Nei og atter nei" er fortsatt min favorittroman av Lykke sammen med en novellesamling jeg ikke husker navnet på i farten.
    Artig at den fant sted på litteraturfestivalen på Lillehammer selv om jeg personlig har noe forhold til akkurat det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oppløsningstendenser har jeg ikke lest, heller ikke novellesamlingene, takk for tips. Hørte et veldig bra program på radioen i jula med henne. Det var vist en podkast, anbefales, Det var hvordan hun jobbet og fikk inspirasjon. Henne opphold i Amerika osv.

      Slett
  6. Modig å stille opp! Hilsen Tove

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!