lørdag 8. april 2023

UTSKUDD av Majken Van Bruggen


Dette er en novellesamling, hvor alle strever med å bli sett, tatt hånd om osv.

Ford Galaxy: Vi møter ei jente som vokser opp i en dysfunksjonell familie. Begge foreldrene drikker og bryr seg ikke mye om hva hun driver med. Hun er 14 år og begynner å henge med en gutt som kjører bil, Remi. Venninnen Tora liker ikke at hun henger sammen med han, hun er nesten som en mor for henne og tar henne med hjem så hun får seg ordentlig mat osv.  Men vil jenta stoppe? nei. Det utvikler seg, uten tanke på hva konsekvensene bli....

Highbury: en sår fortelling om faren som hadde et fint forhold til datteren sin. Moren synes det var for tett når Tanja er 10 år, og faren får ikke treffe henne. Han lever et kjedelig, ensomt liv til han plutselig tror han ser Tanja. Han googler opp telefon nr. hennes og ny kontakt oppstår. Et vanskelig, men godt møte. 

Pappa er skurk: Hvordan forholder man seg til pappa, når han sitter i fengsel. Faren vil også bli kjent med sønnen når han kommer ut, det er ikke lett!

Algebra: Å vokse opp med en far som er lærer, han stiller krav til gode karakterer. Monica får støtte timer av den nye  kollegaen til faren, Tor. Hun utvikler seg fort på alle plan, og skjønner at det hun har lært av Tor kan brukes til noe! 

Vikaren: En vakker historie om han som sitter i rullestol, tar seg ut og finner venner. Herrrrlig!

White Beach: Vi er på Manila, der var det mye som skjedde og skumle folk.

Mens syrinene blomstrer: En trist, men ikke ukjent situasjon at man havner på pleiehjem, og sønnen tømmer huset. Men her slår humoren inn, når alt er på sitt tristeste. Super vakker novelle.

Ane Liane: Den ensomme jenta som snakker med sin fantasi-venn og blir mobbet. Hun har det ikke godt på noen plan.

Alle novellene er usentimentalt fortalt, de har en skarpe observasjoner av mennesker som sliter, men også er det litt humor.       En øm og ekte tolkningen av ulike menneskes. Jeg likte boka godt!

 Utgitt på Kolon Forlag 2022, 126 sider. Leseeksemplar fra forlaget

8 kommentarer:

  1. Denne novellesamlingen likte jeg godt også, husker at jeg fikk meg et par favoritter, men hele samlingen var sterk lesning.

    SvarSlett
  2. En kjær påskedagshilsen til deg Ingun. Jeg håper du liker å lese, drømme og rusle... vi har bedre vær enn prognosene, så vi tilbringer mye tid utendørs i naturen.
    En klem til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, jeg har skadet meg og hopper rund på to krykker, men alt går bedre nå etter tre uker. :)

      Slett
  3. Jeg likte også denne godt:)

    SvarSlett
  4. Jeg har lest den gamle krimen til Jo Nesbø, "Frelseren". Utrolig spennende! Og så hadde vi en liten tur til Åsgårdstrand, men mer har jeg ikke lest siden vi kom hjem. Det er litt av hvert annet å gjøre, og jeg hører ikke på bøker, men leser dem! Kanskje må jeg også begynne å høre! Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Ønsker dere fine vårdager. Her driver jeg å sår og koser meg. Har begynt med en krykke, så ting gror sammen igjen. Ser fram til varme fine dager:)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!