lørdag 1. april 2023

Oppsummering Mars 2023




Jeg nyter å sitte inne i drivhuset men dørene på vidt gap. Der koser jeg meg i sola, og ser snøen som  sakte smelter i hagen. Sola danner fine mønster der den skinner gjennom bladene til plantene i vinduskarmen.
                                                                                                                    

Slik gikk Mars for meg. Den seilte forbi meg, mens jeg har jobbet og jobbet på verkstedet mot flere  utstillinger jeg skal delta i, til sommer. Så kom den ulykkelige dagen: 17 mars, hvor jeg havet på sykehus, med store skader i hofte/lårbein. Så vondt har jeg aldri hatt det før, men nå går alt mye bedre. Har lyttet til tre, fine lannnnnnnnge lydbøker og tre vanlige bøker, så jeg er godt fornøyd :)


 Gutten i den stripete pyjamasen, en sterk barne-fortelling fra 2. verdenskrig

 om Rosa Luxemburg, "Snu Tidevannet" brev, osv. En kvinne jeg jobber med og skal være med på utstillingen i Polen. 

 3. bok i Grønlands-serien, Etter Åndemaneren. En bok på nesten 850 sider. Heldigvis fikk jeg lånt boka, så jeg kunne følge med, men har hørt den som lydbok, 32 timer. 

 "Begynnelsen" bok nr 1 i en ny serie "Morland dynastiet". En historisk roman, fra 1434, som bygger på mange historiske hendelser fra England og Scotland. Fin lang lydbok.

"Dikterdronningen" av Sigrun Slapgard. Tror jeg har lest alle de andre biografiene om Sigrid Undset. Dette er absolutt den alle beste og best dokumentert av alle biografiene jeg har lest om henne, en murstein på 583 sider, men har hørt den som lydbok. Denne boka bygger mye på brev hun har fått og mottatt, her får vi virkelig blitt kjent med hennes svake og sterke sider. Hun skriver ofte sine oppriktige meninger, som kan være både bastante og fornærmende. Noe som kanskje kan vise en brister i Sigrid sin eget liv. Jeg  har virkelig stor kost meg med biografien som kom ut i 2007. Kan absolutt anbefales. 


 Merkelig opplevelse:
Bokomtalen min om "Maleren fra ... ble fjernet. Det var en merkelig hendelse, men det var nok noen ord der som var for sterke. Slik som en biografi kan være, når et liv skal forklares. Jeg har skrevet om noen ord og nå får den stå, ser det ut til...... 

           
 
 "Svaner skiller seg ikke", en spesiell bok om kjønn, identitet og ekteskap. En litt merkelig Islandsk Bok. 

 



Jeg fikk ikke med meg så mye i år, på denne festivalen, men de tre Islandske poetene 
gjorde inntrykk. Fra Kunstbanken på Hamar.

Disse tre Islandske poetene fikk jeg med meg, de var tre av hoved poetene i år.
Fra venstre Gyrdir Eliasson, Kristin Svava Tomasdottir og Adalsteinn Åsberg Sigurdsson.
Veldig morsomt å høre dem fortelle om poesi, og om hvor svært ulike steder de kom fra på Island. Der også tro og overtro var vesentlige deler av oppveksten  og kulturen deres.  De leste diktene både på Islandsk og Norsk, Kristi leste på Engelsk og Norsk. 
Veldig bra og hyggelig opplevelse. 

12 kommentarer:

  1. Har lest "Snu tidevannet" av disse,og Svanene blir ikke skilt. Håper du får lest den etterhvert.
    Høres helt forferdelig ut og falle slik, masse god bedring til deg.

    Var sikkert kjekt å overvære de islandske poetene,har lest den nyeste diktboken til både Eliasson og Sigurdsson som ble gitt ut på Nordsjøforlaget som dessverre nettopp er lagt ned,utrolig synd.

    Ønsker deg en fin april og riktig god påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Beate, jeg er på bedringens vei. God Påske til deg også:)

      Slett
  2. Fin oppsummering, Gutten, Åndemaneren og Svanene har jeg også lest, som du vet. Rart med den slettingen på bloggen, vi får vel aldri en god forklaring på hvorfor.
    Jeg elsker når naturen er kunstner, og har lært meg å stoppe opp og lagre opplevelsen, de gangene det skjer, du er heldig som blir servert kunst like i fanget.
    Riktig god påske Ingun!

    SvarSlett
  3. God bedring og all verdens lykke til med tida framover, Ingun. Jeg syns også at biografien om Undset av Slapgård var bra. Syns hun skriver så gode bøker. Jeg drar sørover i fylket, til Oppdal, på hytta mandag. Skal ha noen rolige påskedager der, men venter besøk av venner og familie, så det blir nok ikke så mye lesing som planlagt. Ønsker deg en riktig fin påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Åslaug, det går bedre og bedre for hver dag. Ønsker deg en fin Påskeferie og kos deg :)

      Slett
  4. Jeg har ikke lest noe særlig på en stund. På Sicilia var det mye annet å gjøre, og utrolig mange hyggelige mennesker å snakke med. Men jeg kommer sterkere tilbake.
    Forferdelig glatt denne vinteren, så mange har vært uheldige. Men veldig trist at du skulle få så stor skade. Fint at du er bedre, og jeg ønsker deg fortsatt god bedring, og fine dager der du kan slappe av i sola! Gode påskedager ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tar livet veldig med ro, og det går bedre og bedre dag for dag. Det vil ta sin tid, men det gror sammen og blir bra. Heldigvis har jeg en man som hjelper meg og han ordner med alt annet også som matlaging, innkjøp, klesvask osv. Ha en fin Påske ferie Tove :)

      Slett
  5. Ser at du har fått med deg mye fint i mars, til tross for ulykken din! Jeg visste ikke at det er noen som sensurerer bloggene våre! Fortsatt god bedring! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. De tok vekk hele innlegget både her og på bloggen min Ingun kleppan. Heldigvis harejegere laget et smykke til Pan Yulian , så jeg hadde teksten på datamaskinen. :)

      Slett
  6. Det høres nesten ut som et lårhalsbrudd... veldig vondt... du vil snart føle deg bedre, kjære Ingun... alle som jeg kjenner og har vært operert er i godt humør igjen. Jeg krysser fingrene og ønsker deg alt godt.
    Og ja, glede til utstillingene dine og våren... jeg gleder meg til begge deler.
    Mange hilsener til deg. Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar. Det er nå to uker siden det skjedde og i går var jeg og tokstingene. Da følte jeg meg mye bedre allerede og blir bedre for hver dag som går :)Hilsen Ingun

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!