søndag 4. august 2024

Oppsummering Juli., 2024

 

Engle-tropeten min har likt seg denne sommeren, med alt regnet.

Overtredelser,  Av Louise Kennedy. Fra 1975 om konflikten i Nord - Irland mellom protestanter og kristne, en ærlig og fin beretning. For et hardt liv....
 Vinner av Feelgood roman,  Å isbade blandt fjellene, 2023.  Om å finne seg selv etter 30 års ekteskap og skape et nytt liv

 Solvej Balle, dansk forfatter. En merkelig roman om Tara som forbli i den 18 november, mens livet går videre 

 Humoristen Else Kåss Furuseth En morsom bok hvor hun selv forteller om livet sitt, en humoristisl og fargesterk bok uten filter. 


Polakken ac Coetzee, en tankevekkende  kjærlighetsroman om voksenlivets drømmer og forelskelse.

Marit Eikemo "Vi er brødrene Eikemo" En flott og god bok som sier mye om hvordan familietilhørighet var viktig og støttende, før i tiden . I dag bryr man seg mer om mobilen, helsestudio og tv, enn å ta være og komme sammen som familie. Dette vet vi skjer  i mange, alt for mange familier, dette undrer jeg meg over? 
Jeg har vokst opp i en familie som lignet Eikemo familien på mange måter, hvor man ikke inviterte og planla i lange tider før man dro på besøk, spontane besøk var alltid hyggelig. Noe jeg setter stor pris på den dag i dag, når venner og bekjente bare kommer og ringer på. I dag virker det som det må planlegges i dager og uker på forhånd, hvorfor? Er man redde for at de ikke er ryddig nok, støvete, eller at man ikke har noe å by på, eller har vi det så travelt? ???? 

 Andrev Walden "Jævla Menn" En vekker til alle voksne som lever et litt utsvevende liv og hvordan barna lider under stadig vekk å få nye Pappaer. Andrev vet hva dette handler om, boka er selv-biografisk. Han opplevde mange alt for mange pappaer som var innom hans liv som barn. En tankevekker, en veldig god bok. Innlegg kommer kanskje etter hvert.


Thomas Korsgaard,"En måtte nok ha vært der" er hans sin siste, delvis biografiske roman, den tredje boka.  Den har fått en kald skulder av mange lesere og kritiske innlegg i avisa osv.  Jeg var litt usikker på om jeg skulle lese den, for den var for utspekulert, voldsom historier osv. 

Men, jeg synes ikke denne var urealistisk. Her møter vi en gutt som tar for seg av godene i samfunnet. Han har ingen oppdragelse og det er morsomt å se hvordan andre folk reagerer på dette. 
For meg må jeg si at som lærer i videregående skole, en mannsalder, har jeg møtt på slike elever og det er vanskelig, men de finnes.  Uff, slike fester hvor hjem blir rasert osv har jeg venner som har opplevd, det er ikke oppspinn.  Men at de lot han bo der videre det var merkelig. 
Hans følelser for moren var gode og jeg skjønner at han hadde godhet i seg, selv om han opplevdes som en lite tilpasset ung mann. 
Jeg har ikke fått blogget om de to siste bøkene, får se om jeg får gjort det.  
Det danske folket fikk også sitt pass påskrevet, jeg studere i København på slutten av 70 tallet, noen år og vet hvor nedsettende folk ser ned på de fattige, og mange av folkene som står utenfor er de lite tolerante ovenfor. Den fikk en god fire på terningen av meg. 



Juli måned var regn, regn, regn og noen solstråler innimellom. Men for meg betydde ikke det så veldig mye for jeg har vært håndlanger og maler i Furnes, hver dag, Da går det i lydbøker og maling. 


Har malt, den nye entreen, som vi må bruke til hovedinngangen blir ferdig, + 1.etg som snart er ferdig. 





Var så heldig av å bli invitert til 50 års markeringen av Festspillene i Elverum, fredag av en venninne. 
En fantastisk flott konsert.

Ellers har Juli flydd av gårde, med feriegjester og alt annet som må gjøres i hus og hager.  

8 kommentarer:

  1. Ser ut til at du har hatt en innholdsrik og fin julimåned,og for en fin blomst helt øverst.
    Har lest 6 av disse,blant annet Korsgaard boken som jeg òg likte nesten like godt som de andre i serien. Ellers ser jeg veldig frem til 5 bok I serien til Solvej Balle som er på vei i posten.
    Eikemo boken likte jeg veldig godt, ble nesten litt nostalgi å lese den.
    Ser veldig fint ut i gangen,likte godt den grå fargen.

    Ha en fin august,Ingun🙂

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig tilbakemelding. Ja her har det gått i ett i juli, men det er hyggelig, med besøk og ting som jeg har vært med på(som ikke er nevt her). Solvej Balle sine bøker skal jeg få med meg flere av. Enig at Eikemo sin bok likte jeg ekstra godt, den minnet litt om min familie. Hun må jeg lese flere bøker av. Entreen ser kanskje grå ut, men den er mørk blå/mot lilla og den oppfører seg veldig ulikt hva lys angår, har malt med linoljemaling. Vi har tre slike vegger i stua hjemme på Hamar og liker den fargen så godt.
    Ønsker deg en fin august,! Jeg har faktisk nesten ikke vært på nettet i juli, så jeg håper å få mer tid utover høsten ;)

    SvarSlett
  3. Juli har gått fort her og. Har lest isbade i fjellene , ganske fin , lett bok. Koss-boka ha rjeg også lest, likte den. Balle-boka tok jeg med til Lofoten, men er ikke i mood til å lese den her med storfamilie, barnebarn osv rundt meg. Begynte da jeg kom hit, men måtte over til noe annet.. En spennende thriller passet bedre:) Jævla menn ligger hjemme på vent:)

    Ønsker deg en fin august fra varme og solrike Lofoten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Balle boka er litt mediterende i stil, jeg likte den med ro rundt meg. Gled deg til Jævla menn, den var heftig, intens og delvis selvbiografisk. Ha det fint i Lofoten. Jeg har bare vært på småturer i sommer, i morgen Oslotur med en venninne.
      Herlig med sol og varme om dagen :)

      Slett
  4. For en fin oppsummering, og engletrompeten da, fantastisk!
    Vi har lest mange av de samme bøkene, Overtredelser og Jævla menn, er vel de jeg likte best av disse. Kjekt at du likte Korsgårds siste litt bedre enn meg.
    For en nydelig farge dere har valgt dere til entreen. Fortsatt god sommer Ingun!

    SvarSlett
  5. Du leser og leser. Men gjør også mange andre spennende ting. Dere pusser opp hele tiden. Det er utrolig at dere orker. Flinke folk! Men kos dere i finværet! Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi koser oss ute når det er fint vær og jobber inne i dårlig vær og det har det vært nok av i år. Skulle tro man ble lei av å pusse opp. Men, når vi begynte med en gammel skole som var en ruin, og alle synes vi burde tenne på, begynner det å gå mot slutten. Mangler fremdeles bad, men det kommer neste år. Vi liker å drive på med noe, hele tiden :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!