torsdag 15. august 2024

Kazuo Ishiguro "Klara og solen"



                                       Klara, er en kunstig venn og venn i hverdagen

 Klara er ikke et menneske men en robot med kunstig intelligens. Vi møter henne der hun står i butikk vinduet og er til salgs. Hun observerer alt som skjer på gata og lærer seg om mye om mennesker, handlingsmønster av mennesker i trafikken, biler og det vanlige dagliglivet folk har. 

Klara er en kunstig venn og kalle KV, de er laget for å hjelpe barn i hverdagen. Det kan være ensomme barn, syke barn osv. KV er opplært til å svare på ulike spørsmål om fremtiden til de unge og støtte dem i hverdagen. Derfor observer de alt og lagrer alt de ser og opplever, de er en hjelper til barn som er ensomme eller syke og forbereder dem på voksenlivet. 

 Klara var en vakker KV som en ung jenta Josie (13 år), falt for, noe moren ikke var enig i, det tok en stund og Josie fikk viljen sin. Selv om moren egentlig vikke ha  er den nye bedre KV3  modellen. Vi skjønner at hun skal bli Josies venn og hjelper i en vanskelig tid med mye sykdom osv. Klara blir med til deres hjem hvor hun skal bo med Josie, moren og hushjelpen i landlige omgivelser.

 En dag skal Klara levere et brev til Josie sin  venn Rich og kommer seg ut i sola, ute i det fri helt alene. Det er både en drøm som går i oppfyllelse og skremmende.  Klara skjønner at sola og verden er ikke akkurat slik hun hadde tenkt seg, for de voksne lyver om alt mulig, skjønner hun etterhvert..... 

Hushjelpen liker ikke Klara og sier til henne en dag: "Oppfører du deg ikke etter reglene demonterer jeg deg og kaster deg i søpla". (Det hørtes da enkelt ut å bli kvitt henne på.)  

 Vi opplever verden sett fra Klaras øyner, en utrolig beskrivelse som fanget meg   Det er en spesiell bok som er litt skremmende synes jeg, kan virkelig en robot alt dette?

 Begynnelsen på boka var ok, men det ble litt vel mye styr, konflikter og teknologi på slutten synes jeg. 

På en måte var den utforskende og samtidig teknisk uforståelig for meg. Men med tanker om at kunstig intelligens kan utvikle seg til slike roboter finnes er skremmende for meg, selv om jeg vet at de brukes i Japan og at forskningen er kommet langt. Men en uforståelig verden for meg. En svært annerledes bok.


Boka kom ut i 2021, lydbok fra Book Bites 

Forfatteren fikk Nobelprisen i 2017 og dette er hans første bok etter prisen.

5 kommentarer:

  1. Gracias por la reseña Tomó nota. Te mando un beso. Enamorada de las letras

    SvarSlett
  2. Høres ut som en merkelig bok! Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  3. Skremmende med alt dette med kunstig intelligens, men vi kommer nok ikke vekk fra den utviklingen. Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  4. Jeg har hatt en lang bloggpause i sommer. Nå har jeg endelig kommet meg på bloggen igjen. Dette du skriver om i dag er jo kanskje framtida. Det er vanskelig å tenke seg hvordan verden ser ut når barnebarna når min alder. Jeg forstår lite av det som allerede er en del av hverdagen deres. Vi får håpe noen kloke mennesker greier å styre utviklingen i positiv retning så kunstig intelligens kan bli til hjelp for mennesker i framtida og ikke en trusel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er skremmende, hvilken fremtid går vi i møte!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!