En selv biografisk bok av
Oddvar Vignes som var så frustrert, og ønsket bare å ta sitt eget liv som
ung.
En ganske rystende bok om hvorfor Oddvar Vignes fra Finnøy, ønsket å ta selvmord som 29 åring. Han spekulerte og bestemte seg for å gjennomføre dette en dag i september, på et hotellrom i Oslo i 2009, der ukjente ville finne han.
Oddvar følte at han ikke var der han ønsket å være, og hadde vonde opplevelser fra ungdomstiden, en rotete skolegang, økonomi, jobber osv. Så han ble dypt deprimert. Han hadde både jobb og kjæreste, men alt ble for komplisert for han.
Ingen skjønte at han levde et dobbeltliv, med sine demoner, løgner og problemer. Utad var han en glad-gutt som likte å stå fram på revyer og ble alltid oppfordra til å tale i bryllup og lignende. Han var langt ifra sjenert, men å komme fra et kristent miljø og juge så mye om hvordan han hadde det psykisk og alt han rotet seg opp i av lån osv. Alt dette ble ekstremt vanskelig for han.
Denne boka handler om hvordan han overlevde, han kunne like gjerne blitt en av de unge i selvmord statistikken. I boka forteller han om å vege tilbake til samfunnet, familien, kjærligheten og Finnøy. Der han nå bor på gård med kone og barn.
Han trengte hjelp til å komme seg på beina igjen, via DPS og gode leger, venner og familie. Oddvar har reiser rundt og har foredrag om dette temaet, i forbindelse med Psykisk helse. Hvordan skal man kunne se at en deprimert, en som utad kan være en moro gutt eller show jente som sliter psykisk på grunn av mange svært ulike ting man har rotet seg bort i, og ikke ser noen løsning på problemet.
En bok som var ærlig, sannferdig og kan kanskje hjelpe andre til å se farene når noen rammes av dette.
Lest av Anderz Eide, 2022, spilletid 4timer 27 min. lånt via biblioteket.
