lørdag 20. august 2011

Esperanto


Den finnes på Hamar. Min svigerfar var en veldig aktiv esperantist. Han fikk tilogmed gitt navn til denne gatestubben  Esperantogata på Hamar.(stor påvirkningskraft siden han var ordfører i byen).

Esperantogata, oppkalt etter det internasjonale hjelpespråk som ble offentliggjort i 1887 av den polske legen Ludvik Zannenhof under psevdonym Dohtoro Esperanto. Esperanto er utbredt over hele verden, og er i bruk på all livets områder.
Sitat fra: Gatenavn i Hamar tilegg 1991

Det var veldig mange jernbanefolk som drev med esperanto. Det er et enkelt språk som bygger på latin og spansk? (tror jeg). Man kunne reise rundt i verden og snakke med hverandre, det var iallefall ideologien.
Jeg vet at Egil var på mange konferanser og at det stadig var folk innom han og bodde der et døgn eller to som var esperantister. De var over alt  fra Bulgaria, Serbia, Tyskland osv.

Når svigefar sa en setninger på esperanto kunne jeg skjønne hva han sa, med mine spansk-kunnskaper.
Egil la inn/ registrerte alle esperantobøkene i Norge på data for bibliotekene. Dette var et fint stort arbeid som han drev med i mange år.

VIL DU HA ESPERANTOBØKER:
Nå er esperantisten død og vi har en pen halvmeter med bøker på esperanto etter han.
Er det noen som er interessert i de kan du få dem mot å hente dem eller på annen måte.....
Kont meg: ingunkleppan@live.no

1 kommentar:

  1. Skulle være et unikt språk det Esperanto, etter det jeg har hørt. Hadde for en god del år siden en venn fra Island, som er død nå. Gjennom han hadde jeg også kontakt med hans far, som var lege på Island, en knakende grei kar. Begge to, forresten. Faren var helt hektet på Esperanto, og insisterte på å lære meg det. Det skulle gå raskt, påsto han. :) Enten var mine tanker om meg selv for dårlig, eller så var det hans tanker om meg som var for store - tror jeg. Jeg kan fortsatt ikke et ord på det språket.

    Det er svært mulig at det var bygget på latin og spansk, for meg hørtes det helt "gresk" ut. :) Takk for et innlegg som førte meg mange år bakover i tid med mine tanker. Til den gangen jeg var enda færre år ung enn i dag. :) Mange færre...

    Fortsatt ei fin helg til deg og med det samme, takk igjen for at du stakk innom meg og la igjen noen fornuftige spor i tillegg.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!