fredag 16. mars 2012

Ullmann Linn "Det dyrebare"

En bok som er svært tung og litt deprimerende, men som allikevel setter dine tanker på høygir.
 Hva er det egentlig det viktigste for deg, Hva betyr alt for deg!

Jon Dreyer er en forfatter som har gitt ut to bøker som er blitt bestselgere, så får han ikke til bok nr 3.
Han er gift med Siri som er et drivande kvinnfolk og setter enorme krav til han. Hun har  tilgang til alt på pc hans, både eposter og manus (litt merkelig), hun er enormt skeptisk til alt han gjør og bestemmer alt. Er han troløs? 

Jenny er Siris mor og vil ikke feire 75 årsdagen sin, men dette trosser Siri og lager fest for henne.
Moren har vært tørrlagt i 20år men begynner å drikke igjen på fødselsdagen sin. Hun er en dame som jeg oppfatter som svært eksentrisk og bevisst på å kle seg og være den hun alltid har vær, selv om hun har blitt forlatt av sin mann. Siris lillebror druknet som 4åring, så hun har også opplevd å miste et barn. 

Jon og Siri har to barn, Alma som er tenåring  og Liv som er 7år. Alma er en ungdom som gjør opprør på mange ulike måter og kommer i fokus. Sier ikke mer om det her......

Mille er en 19 år gammel jente som skal passe Liv når foreldrene skal jobbe en sommer. Hun blir drept og det tar to år før hun blir funnet. Bokas handling/tidsrom  er  disse to årene.

Historien handler om hvordan en familie sakte bukker under og går i oppløsning, alle problemene som dukker opp siden de ikke prater ordentlig i sammen og alle har sine hemmeligheter og ingen stoler helt på hverandre. Alle ønsker å bli sett, men samtidig få være seg selv.

Boka handler jo naturligvis om mye mer, men det røper jeg ikke... les selv

En god bok som jeg synes tar opp viktige temaer på mange plan, medmenneskelige sider vi bør være mer obs på og det er en bok som man ikke glemmer med det samme.

Linn Ulmann imponerer.

Lydbok Ca 9timer lest av Gisken Armand som jeg vanligvis liker veldig godt, her er hun litt monoton.

2 kommentarer:

  1. Fin omtale av en bok jeg snart skal ta fatt på. ;;-)

    SvarSlett
  2. Leste denne for litt siden.
    Det var noe der som ikke falt helt på plass for meg, det ble ikke sånn "wow for en bok!" Men kanskje jeg skulle lese den en gang til?
    Temaet er absolutt viktig og det lever videre etter at boken er lest.
    Familieliv er kompliserte greier som vi alle er berørt av, det er vel derfor så mange forfattere skriver om emnet. Og aldri blir det utskrevet.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!