fredag 15. april 2016

Khemiri Hassan Jonas "Alt jeg ikke husker"



En følelsesladet sterk fortelling om livet, vennskap, kjærligheten og mye mer.


En ung forfatter prøver å få vite hvem Samuel var og hvem han var for vennene sine og hvem de var. Særlig Vandad hadde han et nært venneforhold til og Samuel bodde hos han en periode. Men hvem andre venner hadde Samuel og hvem var han egentlig? På en måte er det noe Carl Frode Tillersk som i "Innsirkling" over metoden han bruker for å finne brikkene/personen som kan si noe om Samuel, men også om han selv. Hvem var han?

Samuel, 27 år dør i en bilulykke og vennene, familie og personer som blir med i boka blir intervjuet eller vi hører deres historier og slik blir vi kjent med noen av Samuels sider. Disse personene fortelle sin historie og hvordan de oppfattet.
Samuel trer frem som er så glad ung mann, opptatt av  bestemora si og hjelper henne i hennes demetes hverdag, den hjelpsomme og glade gutten. Bestemoren sitt korttidsminne gjorde at hun av og til ikke kjente Samuel igjen og "gjorde hun ikke det er bare å ta på meg skinnlua, så tror hun at jeg er bestefar, sier Samuel og ler!",,,,
Utad viser han seg som en livsglad gutt som elsket livet og likte å tulle, spille skuespill og hive seg ut på ukjente ting og ville ofte gjøre seg bemerket, for å bli husket. Han er på stadig jakt etter hva lykke er, hva slags lykkeforventninger hadde han? Det fremkommer at han er et blandingsbarn og ble mobbet for det i barndommen.

Samuel og Vandad er to svært ulike gutter, men treffes på en fest og blir på en måte blodsbrødre og deler alt. Samuel flytter inn i leiligheten til Vandad, og de har det fint sammen som venner. De er ute hver helg i Stockholm og Vandad sier at dette var en lykkelig tid. De delte på alt av utgifter også når de var på byen eller når de var i knipe. Samuel var utdannet Statsviter men, jobbet i Migrasjonsverket i Stockholm noe han ikke var helt fornøyd med.

Han, Samuel traff ei dame, Laide og deres spesielle kjærlighetsforhold utviklet seg.... hvordan hun er sjalu og skjønner seg ikke på Samuels vennskap til Vandad, hva er det mellom dere. Som et blodsbånd, sammen om alt....du kan ikke bet hans regninger. Hun er skeptisk og har mange idéer som settes ut i live, via Samuel som gjorde alt for Laide, f.eks huset osv....... bruker hun han?

Panteren er ei jente og barndomsvenn til Samuel, hun bodde hjemme hos hans mor i perioder, fordi hun hadde det vanskelig hjemme. De hadde et fint venneforhold, men hun forlot han og flytter til Berlin for å gå på kunstskole. Vandad og Samuel drar til Berlin og besøker Panteren, da blir Laide skikkelig sjalu og mistenksom.....

Verden endrer seg totalt for Samuel da det blir slutt mellom han og Laide etter et år, en vond og vanskelig tid hvor han flytter tilbake til Vandad sin leilighet.  Men, han mister kontakten med alle sine venner og forandrer seg helt og går inn i en depresjon. Slik tolker jeg det.

Hva skjedde kan man virkelig lure på, var han så påvirket av kjærligheten og Laide eller var det bestemorens hus?  Måtte han skjønne hva slags konsekvenser hans vennskap hadde tatt vegen, eller er det prisen man må betale for å leve sammen og være venner?
Dette er en tøff kjærlighetsroman, fortalt på en meget spesiell måte, men også en bok om et sterkt vennskap. Alle kravene som stilles mot en og forventningene når de brister.

Litt vanskelig noen ganger å skjønne hvem som prater. For alle stemmene sier bare jeg også ut fra konteksten skjønner vi hvem stemmen "Jeg" er, spesielt, krevende men også litt kult.

Hvordan blir vi husket og hvordan vil vi bli husket? Det er ingen lett sak for alle opplevelser blander seg inn når man skal fortelle, som tid, sted og hvem som var der.
Her er vi midt i samfunnsdebatten om innvandring, kvinnesak, oppholdstillatelser, voldelige menn, gjenger osv. En aktuell bok som sier mye om tiden vi lever i og all problematikken. Den viser vårt flerkulturelle samfunn og urolighetene i tiden. Boka har mye galskap og humor også, så den er ikke bare trist. En dyp bok som viser og sier mye mellom linjene.

Jeg likte boka veldig godt og den egnet seg utmerket som lydboka, hvor Lasse Vermeli var en kjempedyktig tolker og leser av boka.

Vinner av August prisen 2015 i Sverige


Produsert av: LBF    Takk for lytteeksemplar  fra Lydbokforlaget.
Først utgitt: 10.03.2016
Spilletid: 07:07:30
ISBN Lydfil: 9788242163417
Målform: Bokmål
Oversetter: Andreas E. Østby
Sjanger: Roman

Andre som har lest boka er Rose- Marie og Tine

3 kommentarer:

  1. Jeg får ikke med meg alle de bøkene du farer gjennom. Men du hører kanskje på de fleste, du leser kanskje ikke så mye?
    Jeg må lese, og nå har jeg lest en av de beste bøkene jeg noen gang har lest - "Alt lyset vi ikke ser" - av Anthony Doerr. Kanskje har du lest og omtalt den, da har ikke jeg sett det. Hvis ikke ALLE MÅ LESE DEN!Jeg har fått den helt under huden. Den handler om siste verdenskrig, men er skrevet på en spesiell måte. Den følger en gutt i Tyskland og en blind jente i Frankrike fra før krigsutbruddet til krigen slutter. Lettlest, med meget korte kapitler - fantastisk skrevet. Det var lang venteliste på biblioteket. Du må fortelle meg det hvis du har lest den, hvis ikke, etter at du har lest den. En god aprilhelg ønskes av Tove

    SvarSlett
  2. Takk for tipset Tove, den har jeg nå bestilt på biblioteket.
    Jeg tror at sånn ca annen hver bok er lydbok og papirutgave. Det kommer litt ann på. Lydbøker et det mest praktiske i bil, kjøring og jobb på vekstedet og papir-bøker for avslapping i solkroken eller godstolen.
    En god helg til deg også!

    SvarSlett
  3. Håper du vil like boken, det tror jeg. Fremdeles har den ikke sluppet taket i meg, tenker mye på den.
    Jeg forstår at det er flott for deg med lydbøker. Du kjører mye bil, og i tillegg jobber du med hendene i verkstedet. Jeg liker å høre musikk når jeg kjører bil eller jobber. Men kanskje jeg skal prøve meg på en lydbok.
    Den boken du skriver om i dette innlegget høres interessant ut. Hilsen fra Tove

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!