torsdag 27. juni 2019

Fløgstad Kjartan "Grand Manila"



Sauda, industriarbeideren - storkapitalen og samfunnsutviklingen.

Noen ganger vet man ikke hvor man skal starte og skrive om en bok, iallfall ikke denne omfangsrike fortellingen, som er en historisk fiksjon. Det er så mange navn og forholde seg til at som lydbok på øret var jeg rask med å sette opp hvem hovedpersonene var på papir. Det var nesten så jeg gav opp, men det har jeg ikke angret på for dette var en flott roman.

Boka starter med industriarbeiderne i Sauda, der vi møter fem gutter representert med sine fem familier fra femti-tallet og følger dem tjue år frem i tid. De vokser opp, drar ut i verden og får utdanning og ny innsikt.

Dette er en historisk reise gjennom folkene som bodde og jobbet som industriarbeidere, hvordan samfunnet i Sauda endra seg og preget folkene. En av familiene, Jerry Dørmænen med finske opprinnelse, hans reise til Norge og oss den politiske situasjonen som skjedde under Finlandskrigen 1918, da han het Jorma. Fantastiske linker til poeten Edith Södergran, som også er litt av limet i historien  

Familien Hidle, hvor Helge, industriarbeidersønnen drar til Oslo får seg fin utdanning og gifter seg inn i borgerskapet med Elisabeth. Helge var forelsket i søstera til kameraten Jan Thu. Janne Angelika Thu som ble en stor (kjent og i omfang) musiker i Amerika. Denne familien skildres så fint på slutten når hun kommer hjem.  

Frank Charles som bare går under navnet Kjempe- Kjekken Tråskår, som ender høyt på strå i Amerika under navnet F. C. Traaskaar og kom i toppen av det amerikanske multinasjonale selskapet Union Carbide Corporation, der han og andre toppledere er med å avgjøre liv og død for arbeidere i Sauda i Norge, Bopal i India og arbeiderne i West Virginia. 
Kjempe- Kjekken, den morløse fremadstrebende unggutten (moren i Oslo besøkte han en gang) apekatten som kunne herme etter alle dialekter kom seg til Amerika sammen med meg. Meg er jeg figuren i boka som er fortelleren som ikke nevnes med navn, men jeg tenker meg at det er Fløgstad selv.  

Her er det så mange tråder å holde styr på, så dette har vært litt problematisk å høre denne på lydbok. Klare man det, noe jeg etter mye spoling frem og tilbake klarte (se under). 

En fantastisk historie!

Boka refererer til mange virkelige hendelser og forteller om noen av forrige århundrets store industrikatastrofer og arbeidsulykker knyttet opp til selskapet Union Carbides virksomhet rund omkring i verden. Smelteverket i Sauda og giftkatastrofen i Bopal og lungebrannen i West Virginia. Som konsernet hold kjeft om. Persongalleriet er nok fritt oppdiktet for å få fortalt en fin og sammensatt historie, som sier noe om endringene i samfunnet.

Er du interessert i arbeiderhistorie og hvordan storkapitalen rådet fra femtiårene og de neste tjue år, ja da er dette en uforglemmelig bok! 
Fantastisk godt skrevet, poetisk, realistisk og en god bok som skildrer tidsånden og ulikhetene i klassesamfunnet den gang og hvordan man kom seg fram i Norge og Amerika.

For denne boka fikk han: Kritikerprisen og P2 lytternes romanpris i 2006.  
En bok jeg absolutt vi anbefale!

Utgitt på Lydbokforlaget 2019,
spilletid 11t. 8 min
Nynorsk, lest veldig bra av Anderz Eide.

                                                                                              
Denne boka var så innholdsrik, særlig navnene gikk jeg helt kluss i, derfor dro jeg like godt og lånte boka på biblioteket, slik at jeg kunne følge litt nøyere med. Og lese det jeg ikke hadde fått med meg en gang til på papir.                                                                                                                                                  Boka utgitt: på Gyldendal i 2006,411 sider                                Kjartan Fløgstad f 1944, har skrevet utrolig mange bøker.                                                                                                Jeg har faktisk bare lest en av han tidligere og det er Dalen Portland, fra 1977. Den handler også om industrien og arbeiderne i Sauda. Han fikk Nordisk Råds Litteraturpris i 1978                                                                                                                                                                                                                                           


2 kommentarer:

  1. Virker som en god bok, selv om det er mye å holde styr på :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig god!
      Han skriver svært politiske bøker, fordi han setter historiene inn i tidsånden på en fantastisk bra måte.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!