onsdag 5. juni 2019

Riley Lucinda "Månesøsteren"



Denne gangen drar vi til Sacromonte ved Granada i Spania med Tiggy.

Tiggy, den nest yngste av søstrene er 26 år. Hun har fått seg jobb på en gård i Skottland, som viltkonsulent. Dette er en isolert gård i det skotske høylandet, med navn Kinnaird. Charlie er godseieren med kone og en datter på 16år med navn Sara. Han selv er hjerte-lege, ingen fra familien bor på gården, kun ansatte.
Chilly er en gammel sigøyner som har jobbet på godset før, han er klarsynt og ber Tiggy finne røttene sine i Andalucia i Spania. Alt han sier stemmer med brevet hun fikk fra Pa etter at han døde. Hun må dra og finne ut av dette...

To historier flettet sammen som i de andre bøkene i serien. Tiggy sin historie går til Spania, til de fastboende sigøynerne, som bodde der i huler i Sacromonte, rett ved Alhambra. Denne eldste delen om forfedrene er fra begynnelsen av 1900 tallet. Spania og flamenco miljøets store dronning "La Candela". Vi får høre om Tiggy sine forfedre og alt det de har måtte lide. Flukten under Francos herjinger midt på 1930 tallet og livet i nord og sør Amerika. 

Denne fortellingen handler også veldig mye om livet til de rike og fattige. Hvordan man kunne jobbe seg fram til rikdom. Sigøynerne som kom fra den fattige gruppen mennesker, hvordan de ble sett ned på og hvordan de så ned på de fastboende. Menn som er rundbrennere og drikker opp pengene sine osv.
Her er det virkelige rike folk det snakkes om og Tiggy (den vakre) blir tilbudt jobb og et liv i rikdom, men takker nei for å finne ut av hvem hun er.
Jeg røper ikke noe om hvordan dette ender, det må du finne ut av selv, men alt ender bra!

Hva jeg synes?
Her er vi helt på kiosklitteratur nivå, med penger, lykke og kjærlighet i en god miks. Satt inn i en historie som egentlig er morsomt å høre om, sigøynernes historie og Granada. Fikk lyst til å dra til Granada.
Jeg synes det er litt for spekulativt at alle søstrene er så spesielle og kommer fra så kjente familier, det blir litt for mye for meg. Siden jeg er adoptivmor, tenker jeg: Er det slik alle adopterte tenker og drømmer om at de egentlige foreldrene sine er, eller setter griller i hodet på dem at slik kan det være?

Eller er det bare jeg som har gått lei av historiene hennes? Med samme oppbygning og alt for mye dialoger.

Hedda Munthe leser og det gjør hun bra. Hun spiller de ulike personene på en fin måte slik at man ikke går helt lei av å høre om de rike, fattigdommen og umulig kjærlighet som blir mulig. 

Uff, nå ble jeg litt negativ, ser jeg. Morsomt å høre om de klarsynske som også er et annet av temaene i boka. Jeg skal lese siste boka også, for hun skriver fengende og tematisk gode i skildringer av miljø.
 Så hvem er den 7 søstera, er det Ma?

Utgitt 2019, Cappelen Damm
Lydbok spilletid 22t 10m.
Kilde: Biblioteket


Leste akkurat at Riley Lucinda har vært svært syk, men er nå på beina igjen og kommer med ny serie bare denne om søstrene blir ferdig.


Bok nr 1: De syv søstre, fra 2014 omhandler Maia, oversetter,  Brasil
Bok nr 2: Stormens søster  omhandler Ally, seileren og fløytisten, Norge og Bergen
Bok nr 3:  Skyggesøsteren fra 2017 omhandler Star, den jordnære, Nord England
Bok nr 4: Perlesøstren, utgitt 2018 omhandler CeCe, kunstner spiren som drar til Australia
Bok nr 5: Månesøsteren, utgitt 2019 omhandler Tiggy, Skottland og Spania
bok nr 6: om Elektra, modellsøsteren, har ikke kommet ut enda.

Andre som har lest boka; Tine, sikkert flere...

11 kommentarer:

  1. Har lest alle bøkene til Lucinda Riley, men denne skuffa meg. Syns det gjekk litt fort og følte ikkje at Tiggy fekk den tiden ho skulle hatt, plutseleg hamna Abby i boka og då vart det litt merkelig.

    SvarSlett
  2. Driver akkurat nå og vurderer om jeg skal begynne på den første i serien, for å ta med på ferie. Har fire av bøkene her, men aner ikke om jeg liker dem. Blir det for mye klisje etc..men er historiene gode kan det jo være ok allikevel. Er veldig kresen på denne type bøker, men Katherine Webb og Kate Morton liker jeg ganske godt. Se du begynner å bli lei, men nå er du vel langt ute i serien..

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare for å hoppe inn her: Historiene er gode, ingen tvil om det, men ingen lesere er like. Eg til dømes liker ikkje andreboka som er lagt til Noreg, men det er fordi eg veit for mykje om den eigentlege historien til å kunne akseptere den oppdikta. "Månesøsteren" er femteboka, men det skal ikkje tilsi at det begynner å bli for mykje. Eg veit om fleire som liker den godt. Det handler om smak og behag. Eg hadde lett tatt med første bok på ferie!

      Slett
    2. Takk Elida. Jeg begynte å lese litt i den første nå, og ble sugd inn fordi den omtrent åpnet med at karakteren leste Penelopiaden. Og den boka har jeg nettopp lest ferdig, som en liten Hellas-forberedelse.. Hehe.. Må jo bare fortsette med den, da, vet du.. Så den blir med. Så får vi se om det blir flere enn den etterhvert. Har nummer to og fire i hylla i tillegg. Trenger noe feelgoodaktig lett lektyre på en slik tur.. La bort Don Qujote, skriften er for liten og det blir mer krevende å lese på en slik tur..

      Slett
  3. Hei Elida og Anita.
    Det er riktig at jeg har kommet langt ned i bunken på denne serien og har kanskje gått litt lei, fordi de er helt likt bygd opp. Men fortellingene og landene, miljøene osv. er gode beskrivelser.
    Jeg støtter Elida med at den første og fjerde (synes jeg) er veldig bra og ikke så banale som denne. Jeg føler at jeg ikke ble helt kjent med Tiggy, og det var litt vel mye påklistret elendighet og overflod. Nesten ingen normale mennesker møtte hun på sin veg, slik det var i de andre bøkene i serien.
    Det var en kort intro om den siste søsteren, gledre meg til den.
    Ta med deg nr 1. på ferie, anbefales!
    Det er bøker som er lette og underholdene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg liker godt både tredje og fjerde bok, og er enig med deg, Ingun, at det aldri vart ende på elendigheten. Eg føler og at Tiggy vart litt oversett i denne boka. Mogleg ho kjem tilbake ved ein seinare anledning.

      Slett
    2. Ja, det vil vel naturlig nok være forskjell på bøkene, noen treffer mer enn andre, sånn er et vel bare..
      Se svar til Elida over; jeg satser på å ta med nummer en på ferie. Mulig jeg begynner/fortsetter på den senere i kveld..

      Slett
    3. Denne kan du trygt ta med deg og kose deg med, den synes jeg var veldig bra!

      Slett
  4. Jeg har likt alle bøkene. Du kaller det "kiosklitteratur" som om det bare er negativt. Det må du ikke. Dette er bøker man kan kose seg med, og det er viktig at folk leser. Jeg er spent på de to siste bøkene. Håper hun klarer å skrive dem. Hun har jo fått kreft i spiserøret. Fryktelig!
    En god pinehelg ønskes av Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har lest nesten alle bøkene hennes og liker de godt, gleder meg veldig til sommerfuglrommet. Men, denne femte boka i serien er langgggggt fra samme kvalitet som de andre i serien, det er det heldigvis ikke bare jeg som synes.
      Den henger på en måte ikke sammen og Tiggy blir ingen god frontfigur. Forfatteren har en kjemper poduksjon av romaner, så denne burde hun ha jobbet mer med før hun slapp den. Alle forfattere og kunstnere gjør ting som av og til ikke holder mål, og denne boka synes jeg ikke står på lik linje med de andre.
      Ja, jeg vet at hun har vært syk og Sommerfuglrommet har fått strålende kritikker, så den gleder jeg meg til og siste boka om de syv søstre også.
      Ha en forsatt god pinse!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!