lørdag 5. juni 2021

"Fuglene tar ikke telefonen" av Britt Karin Larsen



Dette er Britt Karin sin første novellesamling utgitt 2020 

Noveller liker jeg godt, i denne boka har Britt Karin skrevet mange fine noveller, noen korte andre litt lengre. Disse novellene har samme undertone og stil som hun har i bøkene sine. Hun setter søkelys på de som ikke er faller helt inn i A4 formatet om hvordan man er og skal oppføre seg. 

Her møter vi mange enslige, som noen ganger er eldre, andre kan være helt unge. Noen som har opplevd vonde ting i barndommen, men som har blitt gode med-mennesker. Om hvordan man blir sett på som ensom og hva er egentlig ensomhet, noen oppsøker den og andre frykter den. Britt Karin kan får oss til å åpne øynene for mennesker vi omgås med frykt eller redsel. Vi er alle med-mennesker, men vi har ikke helt like behov. Noen vil bli sett, mens noen vil være anonyme og har kanskje en stor sårbarhet i seg som de bærer på?

 Jeg nevner noen av novellene i korte ord:

-. En kvinne har bosatt seg på et nytt sted, hun er ensom. Hvem hilsen henne velkommen? Er hun ikke velkommen på det nye stedet? Følsomme og fine tanker.

-. Kvinnen som lar sine kunnskaper løfter fram en forfatter. Det er takket være hennes ideer, innsats og rettelser som gjør det til at boka får en god mottakelse og blir bra. Hun blir utnyttet på mange vis og mannen høster æren. Alle lovnadene de hadde felles glemmes.

-. En sønn som er død, alle snakker i begravelsen om han, men ingen spør meg som virkelig kjente han hvordan han var. Moren ordner alt, men faren får ikke beskjed, for hvor er han?

-. Hvordan vi fordømmer andres hjem og oppvekst, uten egentlig vite hvordan de har det. Hva er deres drømmer og hva er foreldrenes mål. 

-. Jenta som er oppvokst i et fosterhjem, hun vil så gjerne treffe bestemor sin.

-.Walter, som var klassens dårligste elev og mobbeoffer. Han dør og i avisa står det, at han er dypt savnet av familien og en avholdt lærer, hans innsats for barn lesevanskeligheter.

 Dette var noe eksempler fra tematikken i noen av novellene som følelsesmessig sterke og tankevekkende.  Personen i boka omtales på en varm og rørende måte. 

Veldig bra!

 Utgitt 2020, 114 sider, lånt biblioteket.

  
Britt Karin Larsen til venstre og vår felles venninne Lise G.  kom forrige lørdag på utstillingen min på Fjordheim. Takk for besøket, det var hyggelig å treffe dere igjen! 

8 kommentarer:

  1. Høre sut som fine noveller. Noteres. Har fortsatt noen bøker igjen i serien fra Finnskogen. tenker å lese dem i sommer/august- da skal jeg nedover dit igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det passer jo fint å lese de på finnskogen, når man er på dette sted bøkene handler om!

      Slett
  2. Jeg har blitt mer interessert i å lese mer av Britt Karin Larsen etter at du har skrevet om henne. Bra dame. Moro at hun kom på utstillingen og fikk se smykket du laget som en hyllest til henne. Det må jo være spesielt fint :)
    Håper du nyter helgen, Ingun

    SvarSlett
    Svar
    1. Britt Karin var på åpningen av utstillingen min på Hamar også, så hun hadde sett det før. Jeg hadde fortalt min venninne Lise at jeg hadde laget noen nye, så da stoppet de på Fjordheim på sin galleri tur til Lillehammer.

      Slett
  3. Denne likte jeg også godt, men jeg merker at noveller ikke sitter så godt i hukommelsen, som romaner. Ha en super helg Ingun!

    SvarSlett
    Svar
    1. enig med deg at man ikke blir like kjent med personene i ne novelle som i en roman, men denne kjente jeg meg godt igjen i, slik folk tolker, tror og har meninger om andre folk:)

      Slett
  4. Denne er sikkert verdt å lese! Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!