mandag 17. juni 2019

Edinburgh, del 4 fra Skottland


Edinburgh var en nydelig blomstrende by i mai
Det var masse turister over alt

Vi vandret opp mot slottet, nydelige små smug gør vi kom opp hovedgata
Byen, både den gamle og den nye byen kom på UNESCOs verdensarvliste i 1995

Edinburg er den nest største byen i Skottland etter Glasgow. Byen har vært Skottlands hovedstad siden 1437, og er nå sete for Skottlands parlament, som ble gjenopprettet i 1999.

Når vi skulle treffes i den folkemengde, ble det mye venting 

Det var utrolig mange som skulle tjene penger på vegen oppover, mye morsomt!

Denne ugla var flott og det samme med sekkepipemannen

Turistene stoppet opp og lot seg fotografere, og tjente nok bra!

Så var vi snart oppe.

Denne plassen er jo veldig kjent som militær/musikk sted, med festningen i bakgrunnen.

og ned mot byen

Her har man en storslått utsikt

 Vi gikk ikke inn, har vært der før og sett kron-juvelene og slottet

Vi valgte heller å gå ned alle trappene, ned til det gamle sentrum.

Etter lunch gikk vi opp denne kjente bratte gata.

Utrolig flott og bratt!




Fantastisk mange fine steder og oppleve

Vakre bygninger fra 1700 tallet i en byggestil de kalte den Skotske opplysningstiden

Vi gikk over til den nye byen og fulgte parken fra begynnelsen på 1800 tallet, den nye byen.
Flott utsikt mot de fine gamle husene
Vakker blomstring!

Man skjønner jo at den borgen var det umulig å innta

den tar seg fint ut på avstand

her kunne jeg tenkt meg å bo...
En skulptur rydder sakene sin for dagen

For oss var det å komme seg til flyplassen og hjem!
Takk for fin tur til alle som var med fra Vikinggilde!

4 kommentarer:

  1. Det er en herlig by, og vi ser alltid på The Military Tatoo. Flott med sekkepiper, men ikke for lenge av gangen!
    Vi har vært på reisefot, så jeg har ikke fått vært på blogg på en stund. Tar det igjen etterhvert. Vil lese de andre innleggene.
    Fine dager ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. jeg har vært i Edinburgh før og det er en fantastisk by. Mannen min ble skikkelig imponert og kunne tenkt seg å være lenger der. Men det var så utrolig mange turister, slik var det ikke forrige gang jeg var der.

      Slett
    2. Dette med mengder av turister ødelegger nå mange steder - også i Norge. Veldig trist.
      Det var forferdelig i Roma, Firenze, Milano da vi var der i fjor. seks timers venting for å komme inn i kirkene! Da blir jeg heller hjemme. Hilsen Tove

      Slett
    3. Jeg var i Edinburgh i 2012 i januar det var veldig bra, men nå var det vannvittig fult der i mai. Turismen har blitt mer og mer en helårs beskjeftigelse her hjemme også.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!