søndag 18. oktober 2020

Kongeriket av Jo Nesbø

 

Hvem vinner Kongeriket?

 Vi møter to brødre Carl og Roy. Roy er den eldste, han er bilmekaniker og som driver bygdas bensinstasjon. Broren Roy har akkurat kommet hjem fra Canada og har store planer for gården og utmarka de to eier sammen. Foreldrene døde da de kjørte av vegen rett nedenfor familiegården, rett ned i et kjempe stup, Huken. Farens elskede Cadillac med begge foreldrene i raste utfor vegen, etter at de kom fra et møte angående Carl sin skolehverdag. Dette blir sett på som en ulykke, men bygdas lensmann Olsen er ikke helt enig og tror at det ikke var en ulykke den gangen.  Så han vil ned i vraket og sjekke det, man da skjer det en ny ulykke....

Roy var 17 år gammel den gang, og nå er han driver av bygdas bensinstasjon, han er ryddig og streng med renhold, orden og at de som er på vakt må gjøre jobben sin på en bra måte. Det er ingen av de ansatte som har noe å utsette på han, bortsett fra at han slår om det trengs. Roy vil at folk i bygda skal ha det bra og at det ikke skal være noe tull. Eks: Natalie som han stadig selger angrepillen til, hvorfor? Han skjønner at hun blir misbrukt av faren sin og Roy ordner opp på sin måte.

Roy har alltid vært den som måtte trøste broren sin, han var et mobbeoffer og hadde også andre problemer som jeg ikke sier noen mer om... Roy hadde en fin og god omsorg for broren sin, selv om han viste at Carl var en jentefut og kunne sjarmere alle.  

Carl har med seg sin nye kone Shannon, fra Barbados som snakker norsk. Hun er arkitekt og de har virkelig store planer om å bygge et vakkert høyfjellshotell i den lille bygda. Carl betraktes som en mann som har fått det til i utlandet og kan alt innen det å skape nye arbeidsplasser og ser for seg ny aktivitet i bygda.

Alle planene og fremdriften kommer i gang etter hvert, men Carl forteller ikke alt om seg selv, fremdriften og økonomien. Heller ikke hvorfor han har kommet hjem til Norge. Shannon er sjarmert av broren Roy og om det ble kjærlighet må du finne ut av selv. Roy flyttet til Sørlandet for å komme vekk, der han ble sjef for en bensinstasjon i Kristiansand.  

Dette er en lang historie med mange frem pek på hva som kan skje og samtidig får vi høre om hva som har skjedd fra barndommen og til dags dato.  En ganske så mørk og spesiell historie, men spennende synes jeg absolutt den var! 

Hvordan lojaliteten mellom brødrene smuldrer opp, grådigheten om å eie, svikte, kjærligheten og ikke føle at man går selv til grunne som menneske. Hvem kan man egentlig stole på til syvende og sist?  

Boka er godt komponert, veldig utspekulerte og rare ting som har foregått og foregår i bygda. Hvem er egentlig den beste skuespilleren av de to, kan man undre seg på underveis. Hvordan barndomsopplevelsene har preget de to brødrene hele livet og fått så ulike utslag, det synes jeg er spennende å høre om. Noen historier ble kanskje drar litt langt og kunne vært kuttet ned noe, men det var så mange fine bygdeskildringer og de fine fortellingene om fugler midt oppi alle historiene likte jeg godt!

Det er en krim bok, men jeg synes ikke at den er så blodig og grotesk. Det er bra for den slags bøker er jeg ikke så veldig glad i. Dette er mer en bygderoman, men det handler jo litt om blod og drap også. Her er fortellingene om menneskene, mentaliteten, sviket og hemmelighetene blitt det viktigste. Jeg likte også veldig godt hans naturbeskrivninger og alle historiene om fugler løftet boka. 

Utgitt 2020, Aschehoug, Leseeksemplar, 631 s

Lydbokforlaget, Lytteeksemplar, lest av Torbjørn Harr veldig bra! 17min 34.

Andre som har lest boka: Bjørnebok, TineBokbloggBerit og Anita

14 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten! Det var länge sedan jag läste något av författaren.

    SvarSlett
  2. Den här ska jag nog lyssna, brukar tycka mer om Harry Hole böckerna än de fristående men nesbö är ju nesbö ;) tack för smakbiten!

    SvarSlett
  3. Det er godt å lese Nesbø og slippe alt det groteske. Jeg likte denne veldig godt, men er klar for mer Harry Hole også :) Takk for lenke, og ha en fortsatt god søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. jeg er enig med at denne var bra, har bare lest to bøker med Harry Hole, de likte jeg ikke så godt.

      Slett
  4. Denne må jeg lese. Takk for tipset. Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  5. Jag läste ut den i fredags. Tyckte den var bra, fast vet inte ens om jag skulle säga att det
    är krim. Svårplacerad. Han är väldigt skicklig på att bygga stämning oavsett.

    SvarSlett
  6. Läste den för någon vecka sedan. Tyckte om den, men skulle inte kalla det för krim.

    SvarSlett
  7. Artig at du likte denne boka. Vi er ganske enige, bortsett fra at dette ikke er klassifisert som krim. Forlaget kaller den en roman, nærmere bestemt en spenningsroman i baksideteksten. Men den har jo krimelementer, så det kan no diskuteres. Takk for link:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er mer en roman og det er derfor jeg likte den så godt!

      Slett
  8. känner till författaren, men jag har inget läst av honom. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  9. Tack för smakbiten. Jag är sugen på att läsa något av honom trots att det egentligen inte är min typ av genre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hans andre bøker er ikke helt min sjanger, men denne var ok

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!