mandag 26. oktober 2020

Redd deg selv, lille hjerte av Wenche Mühleisen


Om et ektepar som har vært sammen i snart 50 år! 

Vi møter Jan og Erika i Italia, der er de på ferie i Trieste. De har blitt 65 år gamle og vært sammen siden de møtte hverandre på Folkehøyskolen da de var 19 år gamle. De har ikke noe seksuelt sammen mer, de er bare to som bor sammen og deler seng, sønnen som er voksen, regningene og matbord. 

For over tjue år siden hadde Erika et sidesprang med Mikael over en periode. Det gnager i henne, skyldfølelsen over det hun gjorde mot Jan. For det var Jan hun elsket. Hvorfor fortalte hun det det til han den gangen?

Han har en elskerinne Marie, en 15 år yngre kvinne, hvorfor skal ikke han når hun hadde hatt et utenom ekteskapelig forhold til en annen? 

De går til samlivsterapi, for å få hjelp. Hjelper det? Jan får frem noe om hvordan samlivet har vært og hun insisterer på at hun elsker han enda. Hun ble skikkelig deprimert over at han har funnet en annen, var det slik med han den gangen også? 

En flott historie om å bli eldre og tankene om hvordan og hvorfor man blir boende sammen.

Dette var en tynn bok, men med mye fine tanker og mye og gruble over. Det er noen dager siden jeg leste den ferdig, men den har ligget i bokhodet mitt og fått meg til å tenke over ulike situasjoner i et ekteskap.

 En bok jeg absolutt vil anbefale å lese. 

 Utgitt på Gyldendal 2020, 151 sider, Leseeksemplar 

Hun har utgitt 3 andre bøker og de finner du HER


6 kommentarer:

  1. Jeg er veldig begeistret for denne boken, ikke minst etter at jeg var på et foredrag med Mühleisen for ikke lenge siden, for en dame!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da er vi to. Jeg har lest alle bøkene hennes og husker hun som en tv kjendis før i tiden. Hun var med i mange debatt program

      Slett
  2. Jeg likte også denne boka godt.:)

    Hilsen Anita/Artemisia

    SvarSlett
  3. Ja, i et langt ekteskap er det vel ulike perioder for de fleste. Denne er sikkert verd å lese.
    Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. De som tror at et ekteskap går på skinner bestandig, må nok tro på nytt. Man må jobbe med det og ta noen kamper. Slik som livet ellers er!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!