onsdag 16. juni 2021

"Nordaustpassasjen" av Kjartan Fløgstad

En usedvanlig fortelling!

Dette var en bok jeg ikke helt har klart å skjønne, eller rettere sagt jeg skjønner hva han prater om, men finner ikke så mange knagger å henge alle fortellingene på slik at det blir en helhetlig roman/fortelling. Fortellingen er som et overfylt beger som vil fortelle alt på en gang og de litt sære og noen ganger litt morsomme historiene kommer snublende over hverandre i tid, sted og med så mange ulike mennesker at det er helt umulig å få en klar sammenheng. I alt dette som er en miks av fakta, drømmer og fiksjon. Hva vil han egentlig forklare?

Om boka står det bakpå: Spania under borgerkrigen. Demokratiet er på vikende front. To små gutter blir evakuert fra den tapte siden. En av dem havner i Sovjet, den andre i Mexico. Samme utgangspunkt to helt ulike livsløp, hvor er de i dag to mannsaldre seinere? Hvem er fortelleren, og hva vet vi om samfunnet i dag? Nordaustpassasjen er en roman om livsveier, sjøveier og utveier gjennom nye farvann, når isen smelter og det ideologiske klimaet skifter. Er det fabeldyr vi ser for oss når vi hører hovtramp over sletta?

Boka starter på en båt som drar nordover og vi blir kjent med ulik personer. Fortellerstemmen er Kjell Kistefoss, som sier:  Vi blir leverandører av en handelsvare:  

Pål Likør, han har vært barnevernsbarn, mobbeoffer og har gått på ski over Grønland. Der møtte han ei spansk jente i - 42grader som spurte han om hun kunne parkere her? Han er opptatt av polarområdene, polarlitteratur. Plotter Doggerland er en sjømann som har seilt over alt, i sør og mellom Amerika, sovjet - over alt. Han starter tidlig på kvelden før han blir for full å drømme om ikke og våken fyllesjuk. Birger Barens, fikk gebiss til konfirmasjon og har seilt verden rundt og vil alltid fortelle. "Eg” og vil alltid ha det siste ordet og skyter inn,"men"…. Han skryter av å ha har vært toppidrettsutøver, spilt baryton over alt i verden. Alle hadde jobbet på store båter og er kjente i hver en havn. 

De forteller sine historier og plutselig er vi i Spania, på filminnspilling i ørkenen på en western spagetti-film. Her er det flettet inn mye politisk og Kjell lurer på hva han har rotet seg opp i. Plutselig får han et postkort om at han skal dra til Colombia, til Cartagena (de Indias). Det gjør han og hans turer langs kysten der, er spennende for meg som har vært der, og er veldig godt og riktig beskrevet. 

Siden Fløgstad hopper i tid og sted, så gjør jeg det også, med disse ferietur bildene  fra Colombia, rundt og i  Cartagena, i Colombia. Mannen min i typisk Colombia hatt og Maribel, februar 2001


Cartagena er en flott by, og øyene i caribien utenfor Cartagena er helt magiske.

Kjell Kistefjell startet et slags frilands prosjekt for Radio Free America (RFA), med formål å berge kapitalismen, fra en senderstasjon på en båt i karibien. Her forteller han om det republikanske gullet og tsarskatten, som ble smuglet fra Spania til Sovjet og om: Kista som det var mye mystikk rundt og ble åpnet, der lå det ingen skatt, men….

Tidligere i historien forteller han om Fredrik Hakking, som ble rik på sitt bordell med toppløse jenter, hvor jeg så for meg tv serien Exit ( som nylig har gått på tv 2020-21).

Men hvor er historien om de to guttene, jo om man leter med lys og lykter klarer man og mane frem disse, men det er ikke lett, for de drukner i alle historiene. Men for meg er ikke det så farlig. Jeg betrakter dette som en eventyrbok, men mange rare folk og historier.

 Fløgstad skriver så morsomt og har så mange flotte ord og vendinger i sitt ordkløveri og ordspill, så jeg blir betatt av hans skrivekunst.  

Bok ble utgitt på Gyldendal, 2012, har 425 sider. Heldigvis fant jeg boka som lydbok på Storytel med spilletid 15 t, 26 min, lest av Anderz Eide. Utrolig bra. Men, her hadde jeg ikke klart meg med lydboka uten å kunne følge med og lese på nytt i selve boka, han hopper frem og tilbake til, fra 50 tallet til attentatet A.B. B hadde i Oslo i 2011. Slik kommer han innpå mange ting og setter dagens samfunn i et nytt perspektiv, er demokratiet i fare?.. Den boka har tatt sin tid, men har var absolutt verdt det å få med seg om man liker Fløgstad og det gjør jeg!  

Ord Fra Omslaget: OM Å REISA LANGT OG LENGER BORT FOR Å KOMMA HEILT TIL KORT


7 kommentarer:

  1. Hmm... Det hørtes litt forvirrende ut, dette. Men noen ganger kan man finne skatter der det kan se ut som bare rot.
    Morsomt å se dine bilder fra en verden jeg akdri har besøkt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette var en rekke historier som hver for seg var veldig fin, morsomme, tragiske, reiseskildringer, folkeskildringer og opplysende med en politiske undertone, slik det som regel er i hans bøker. Jeg har lest/hørt denne boka over en litt lang tidsperiode, og kost meg med den.:)

      Slett
  2. Flott omtale, jeg er fremdeles litt nysgjerrig på Fløgstad, så jeg takker deg for at du går foran og brøyter vei. Har lest noen romaner som er litt sånn som du beskriver denne, når jeg har lyttet klarer jeg å "slippe opp" på kronologien, men når jeg leser bok, trenger jeg litt kronologi.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du ikke lest Fløgstad ville jeg nok tatt å begynt med Due og Drone, som er en typisk Fløgstad roman, men som har en ok kronologi. Den likte jeg veldig godt :)

      Slett
  3. Kan ikke huske å ha lest noe av Fløgstad. Din omtale både frister og får meg til å tenke "nei". Fascinerende. Hva fikk deg til å velge boken?
    Fine bilder. Du har vært mange spennende steder :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker Fløgstad sine bøker, han skriver spennende, annerledes og ofte med mye politiske meninger. Jeg anbefalte Due og Drone til Tine, tror det er siste boka hans.
      Ja, jeg har vært mye på tur rundt om i verden og det er ekstra morsomt å lese bøker om de stedene i bokform. Våre tre barn er fra Colombia, og i 2001 var vår mellomste datter med på en ferietur til Colombia. Noe hun gjerne ville isteden for å bli konfirmert. ;)

      Slett
  4. For en fin konfirmasjonsvariant :) Det er hyggelig at du deler. Ønsker deg en super helg

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!