søndag 13. juni 2021

"Stedene" Marguerite Duras og Michelle Porte

 


En fin liten informativ bok om Marguerite Duras

Denne boka er oversatt av Hanne Ørstavik som har et fint forord om hvordan skrive, elske og leve et liv. Boka bygger på et tv program (fra mai 1976) mellom Marguerite Duras og Michelle Porte, begge er regissører og filmskapere. 


Stedet er ofte viktig for Marguerite enten konkret, fysisk eller som et foto, eller som indre bilder. Stedet er ikke et punkt, det romligheten der man er alene eller sammen med andre. 
Vi ser et bilde av huset hvor hun har laget nesten alle sine filmer og alle kvinnen i hennes bøker har bodd i det huset, sier hun. Det har myldret med kvinner der og i parken og skogen i nærheten.
(Bildet over) Der sitter hun i et rom som tidligere var låve, fra 1875, men finner ingen rester etter liv som inskripsjoner eller annet. Ute på jordene finnes det stadig gamle ting. 
Hun er opptatt av hvor viktig huset har vært for kvinner, mye viktigere enn for mannen, og konkretiserer dette på en god måte. Det er mange bilder i bok og hun forklarer hvilken rom som er bra, eller aldri brukes til skriving.  Skogen og hvordan vi ser på den, med egne opplevelser som bakgrunn, hennes spesielt fra barndommen i Vietnam. 


Faren hennes døde da hun var fire år og hun husker ikke han, hun har kun et foto av han. Det er mange foto av henne som ung sammen med ulike familiemedlemmer. Hun forteller om livet ved Mekongfloden og oppveksten i Vietnam. Om moren, fra bondeslekt med lærerutdanning. Hun kjøpte et stykke landjord som var helt ubrukbar og hun var ved å bli gal, fordi hun ble lurt. Derfor er havet er et sentralt tema i alle hennes bøker på en eller annen måte sier hun. Stranden, havet som bakgrunn.

Mye snakk om filmen India Song, (har sett den) hva om Russland og Amerika kommer til å overta Europa, hva da når Europa forsvinner, da er vi historisk døde..... mange tanker som kanskje er kommet nærmere oss nå, enn i 1976.
Hele vegen sitere hun fra bøkene sine og filmene sine og forteller sammenhengen. 
Jeg har kost meg med denne billedboka, og hørt hva hun, Marguerite egentlig har tenkt rundt bøkene sine og hvorfor de har blitt slik de ble. 

Alt formidlet på 86 sider, e-bok fra Book Bites

8 kommentarer:

  1. Duras! Jeg blir så glad når du skriver om Duras. Det gleder meg at andre også koser seg med bøkene hennes.
    Håper du har en strålende søndag, Ingun

    SvarSlett
    Svar
    1. Hun skriver så bra, og det er morsomt å høre hvordan hun tenkte, skrev og inspirert henne. :)

      Slett
  2. Åh... det er så herlig å lese om Duras, som jeg nettopp har begynt å bli kjent med! Kjenner at jeg må lage en plan for høsten som inkluderer flere bøker av henne, blant annet denne.
    Ha en super søndag Ingun!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det sammme, hun er en spennende kvinne.

      Slett
  3. Herlig innlegg og dyktige og fascinerende Duras. Denne boka må jeg lese:) Takk for tips. (ps. Har kjøpt Kallet av Hanne Ørstavik som du anbefalte tidligere her.. Noen bøker må en bare ha;))

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er så enig, noen bøker må man bare ha, slik er det med meg også. :)

      Slett
  4. Nå har det gått lang tid siden jeg var på bloggen. Du har skrevet om mange spennende bøker siden sist, så nå må jeg ta meg tid til å lese bokomtalene dine. Det blir spennende! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hyggelig at du gjør det.
      Kjære Jorun, jeg kom på at du har bursdag nå i disse dager, gratulerer i alle fall.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!