lørdag 12. juni 2021

"Det angår også deg" fortellingen til Herman Sachowitz av Arnold Jacoby


Herman som kom tilbake til Larvik etter krigen og alle de grusomme opplevelsene.
 

Jeg har i årenes løp lest utrolig mange bøker fra krigens dager, fangeleirene og hva som skjedde under krigen. Jeg har ikke noe svare på hvorfor dette temaet fanger min interesse, for jeg vet hvor forferdelig det var og synes krig er forferdelig. Jeg skjønner at de som opplevde krigen ikke vil lese slike bøker, men for oss som ikke opplevde dette er det noe annet. Samtidig er jeg imponert over alle de som kan se tilbake på hva de har opplevd og klarte å leve et tilnærmet normalt liv. De har ikke latt ondskapen få blomstre i dem, men har sett veien videre.  

Moren til Herman døde før krigen, men faren og hans åtte barn ble sendt, med Donau 26 nov fra Oslo. Søstrene og faren ble gasset ved ankomsten til Auschwitz. Herman og broren Frank holdt sammen, når Frank døde følte Herman seg alene i verden. Han kom med i orkesteret i Auschwitz og fikk frynsegoder. Han spilte trompet og det var det som gjorde at han klarte å overleve, de holdt sammen i orkesteret og støttet hverandre. 

Mange forferdelige episoder fortelles, svært levende og troverdig. Herman hadde bare flaks hele tiden og klarte seg så vidt. "Døds-marsjen" ut fra Auschwitz var nok det som drepte mange av de som hadde overlevd så langt. Å gå ca. 8 mil hver dag i minus 20 grader på et minimum av mat tok knekken på mange i utmattelse, kulden. Sovnet mann eller snublet og ble liggende ble en skutt. Det var bare skuddene som brøt stilheten. Herman fikk en pose sukker av en døende mann, det hjalp han videre.  

Han var innom mange leire Dora og Northausen hvor han fikk nytt nr. tatovert inn i armen. Turen gikk videre til Bergen-Belsen. På den turen var det utrolig mange som døde, det var lik over alt. De var halvgale av sult, men våren 1945 kom og de spiste gress, bark og knopper på trærne og håpet på fred. Friheten kom 15 april 1945. Engelske og amerikanske flagg vaiet og ungarske soldater hjalp dem. De fikk brød med smør på og kakao av dem den dagen, noe han aldri glemte.

Herman var språk-kyndig, han kunne norsk, tysk, engelsk og litt polsk, så han ble tolk.  

Herman var ekstremt opptatt av hva som ventet han når han kom hjem til Larvik. Etter å ha vært fange i to og et halvt år, hva venter meg når jeg kommer hjem? Han var den eneste overlevende i familien og huset i Larvik var ribbet for eiendeler, men folket i Larvik møtte han på stasjonen og ønsket han velkomment hjem. 

Jeg blir utrolig rørt av disse historiene, hvordan kan mennesker gjøre hverandre så mye vondt?

Dette var en fin bok. Denne boka ble i 2015 kåret til en av de ti mest betydningsfulle norske bøkene om andre verdenskrig. Ja, så måtte jeg få med meg den også.   

En av de alle beste bøkene og mest rørende bøker jeg har lest om temaet er "Et Lykkebarn", det var en helt utrolig historie. Historien handler om en liten gutt, et barn og han skildrer sine opplevelser og møte med Odd Nansen som skulle prege hans liv og hans arbeid som voksen. De forble gode venner og les den. Ja, det den må du lese selv..... En utrolig glad (men trist) historie fra krigen.  

Hvorfor jeg nevner denne boka er fordi Herman var i Auschwitz på samme tid og de gikk dødsmarsjen, selv om de endte i ulike leirer. De opplevde også begge togturen i åpen togvogn i minus 20 grader over flere døgn, med veldig likt skildret, forferdelig! 


13 kommentarer:

  1. Det er ufattelig hvor mange romaner som er skrevet med 2. verdenskrig som bakteppe, på en eller annen måte. Jeg har også lest en hel haug av dem, og de fengsler like mye hver gang. Denne (og Et lykkebarn) skal jeg notere meg, det er lenge siden tematikken dukket opp, og etter ferien er jeg klar for mer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne var bra, men boka Et lykkebarn er nok den som har gjort aller størst inntrykk på meg.

      Slett
  2. Sikkert sterk historie dette. Synes alle historier fra 2.verdenskrig er sterke. Det kommer stadig nye bøker om krigen, men jeg må porsjonere ut bøker om temaet. Har et par liggende nå, som er historiske romaner- de inneholder mer også, leser de sikkert i løpet av sommeren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bestemte meg egentlig i fjor vinter at jeg ikke skulle lese flere slike bøker, men de sniker seg inn. Uforklarlig!

      Slett
  3. Jag tycker att det verkar som att det kommit många böcker de senaste åren om andra världskrigets fasor. Fruktansvärt, men något vi inte får glömma. Takk for smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne er fra 2015 så den er ikke ny, men jeg er enig. Vi må ikke glemme det som skjedde og håper det aldri skjer igjen.

      Slett
  4. Den här kände jag inte till, men är nog en stark bok. Jag har läst många starka böcker om andra världskriget, försökt få till lite olika genrer och spridd läsning, blir för tungt annars.Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker også å lese ulike sjangre :)

      Slett
  5. Det är verkligen otroligt många böcker skrivna om 2:a världskriget. Ibland kan jag känna att man blir lite trött på det, trots att man borde läsa varenda en. Så man inte glömmer...

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig, jeg har lest mange, men plutselig kommer jeg over en også må jeg bare lese den også. Men, så leser jeg (Nesten aldri) krim, kanskje det er derfor jeg blir tiltrukket av slike fortellinger fra virkeligheten. :)

      Slett
  6. detta måste en känna till. det får inte glömmas bort nu när ögonvittnena börjar försvinna. tack för smakebiten

    SvarSlett
  7. Okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!