tirsdag 1. juni 2021

Oppsummering Mai!


Dette har vært en litt slitsom vår, mange brikker som skulle klaffe, men jeg er stor fornøyd og kom i mål, både med utstilling og bok. Løyntnanshjerter er noe jeg lar meg bli forundret over og  beundrer over hvert eneste år :)

HAPPY over at boka mi ble ferdig! og utstillingen min.



"Det materielle livet" av Marguerite Duras











"Datteren" av Lena Andersson










Dum naken, en roman, jeg vil kalle ungdomsroman. Den hadde passet supert inn i slike leseprosjekt vi hadde da jeg jobbet i videregående skole. En bok som setter lys på hvor ensom og usikker man er på seg selv og prøver ut livet på ulike måter. 


"ti amo" av Hanne Ørstadvik, en rørende vakker roman, hvor Hanne Ø. skriver mannen sin sykdom og død. 
 Fay Weldon "En hunndjevels bekjennelse" En bok som sikkert var populær den gang den kom ut i 1983, men virker nå gammeldags. 

 Blind av Lars Ove Seljestad.  En fin roman, fra mobbeoffer til toppen og fallet.

 Styrtet engel av Per Olov Enquist 



Dette er boka som forteller mye om hva som har skjedd og skjer i Midtøsten i dag. Veldig bra Nahs siste dans, like aktuell i dag.
 En fin gammel klassiker om spillegalskap og kjærlighet. Spilleren



Det ble 11 bøker, derav en diktsamling til Diktlesersirkelen til Anita. Ellers har jeg bare lest etter innfallsmetoden og kost meg med mang gode bøker.

I drivhuset og ute begynner det også å komme seg, etter å ha stått med rumpa i været i timmmmmer, så nå blomstrer tomatene og alt er i boks ang hage. 

Jeg har vært mye tilstede og truffet folk på utstillingen min på Fjordheim, der har jeg hatt utrolig mange hyggelige møter med folk, både kjente og ukjente. Til og med noen som har blitt så rørt over enkelte smykkebilder eller helheten i utstillingen, så tårene rant. Det er rørende å oppleve! 



Lørdag 29. mai hadde Kunsthåndverker Nina Andrea Standerholen fra Vinstra demonstrasjon på Fjordheim av den keramiske brenneteknikken Obvara, en teknikk fra middelalderen med gjæret mel. Det ble så vakker dekor og ingen ble like, fantastisk! 

12 kommentarer:

  1. Du leser variert. Det er interessant.
    Moro at du tok med bilder av når keramikken ble brent. A og jeg har forsøkt å huske hva teknikken heter. Obvara! Fin utstilling, Ingun. Kult å kunne beøre andre med kunst:)

    Løytnantshjerter er nesten overnaturlig vakre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg leser ofte veldig variert, men nesten aldri krim. Det var fint at dere fikk med dere Nina Andrea sin svært spesielle teknikk, som jeg aldri har hørt om før. Takk for at dere tok turen til Fjordheim, det var hyggelig å treffes.
      Ja, at kunst berør er flott. Spesielt gjelder det de smykkene der det er med dikt. Litt morsom episode en dag da to finske damer kom til Marta Tikkanen, da dansa de nesten krigsdans og lo av glede. Så derfor er det morsomt å være tilstede :)

      Slett
    2. Jeg kan se for meg kvinnene som krigsdanser foran Tikkanen smykket :) Moro!
      Faktisk ble A inspirert til å lese mer om H og M Tikkanen etter at vi snakket om akkurat det smykket :)

      Slett
    3. Så hyggelig det var å høre. Det er mange som sier feks:hun har jeg diktboka til, den skal jeg ta fram igjen, eller henne har jeg lest my av osv.
      Man får lyst til å lese mer og fine ut av hva de ulike har skrevet osv, mange slike kommentarer om at jeg har åpnet øynene til mange. Det er så godt å høre!

      Slett
  2. Så godt at du er fornøyd med besøker på utstillingen og boka og at arbeidet ga så fint resultat. Likevel har du lest mye.:) (lyttet for det meste, kanskje)
    Har lest Brændjord, Weldon og Ørstavik. God juni til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anita, jeg ønsker deg også en fin juni!

      Slett
  3. Hage og utstilling og masse spennende bøker, skal si du har det travelt om dagen. Duras leste jeg på din oppfordring, og takk for det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært travelt, men nesten halvparten av bøkene er lydbøker, som har surret i hode på reise og i hagearbeidet. Håper juni blir litt mer rolig. Nå er det sydenstemning med 29, 5 grader i skyggen.

      Slett
  4. Gratulerer med vel overstått utstilling. Sikkert en flott opplevelse for de som var der. Jeg har lest 4 av bøkene du har på lista, og har sett filmen om hunndjevelen. Etter to avlysninger av Hamartur for en gjeng damer som gikk på skole sammen, blir det nå tur i september. (Tror vi) Da håper jeg at det er mulig å se på noe av det du har laget. Ha en fin juni!

    SvarSlett
    Svar
    1. Utstillingen min blir ferdig og demonteres i morgen søndag. Da pakkes den vekk og skal ikke frem før i februar, på Elverum Kunstforening. Jeg har fått mye positiv tilbakemelding og det er hyggelig.

      Slett
  5. For en travel dame! Nå håper jeg du kan lene deg tilbake og nyte sommeren og alt du har plantet!
    Veldig synd at jeg ikke fikk sett utstillingen. Men heldigvis ble veien opp til hytta åpnet nå, så vi reiser vel opp på fredag. Synd at det ble en uke for sent for din utstilling. Men veldig hyggelig at den var vellykket.
    Kanskje du tar deg en tur til fjells i august? Det hadde vært hyggelig.
    Nyt sommeren fremover! Hilsen fra Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Dere får stoppe på Fjordheim en gang, det er åpent og utstillinger og kafe der hver lørdag og søndag. Kjører dere forbi Gjøvik er det rett før Mjøsbrua. :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!