mandag 31. oktober 2022

Diktlesersirkelen, tema: krig

 Spor etter krigen var temaet i  Anita sin diktlesersirkel, for  september. (litt forsinket). 

For meg er det "ett dikt" som står som det aller sterkeste diktet i den forbindelse. Det ble trykket på forsiden av en Avis, og skapte mye omtale under krigen. Det er naturligvis en av mine yndlings diktere Inger Hagerup som har skrevet diktet:


Aust - Vågøy. Mars 1941.   

De brenner våre gårder.

De dreper våre menn.

La våre hjerter hamre

det om og om igjen.


La våre hjerter hugge

med harde, vonde slag:

De brenner våre gårder. 

De gjorde det i dag. 


De brenner våre gårder.

De drepte våre menn.

Bak hver som gikk i døden

står tusener igjen. 


Står tusen andre samlet

i steil og naken tross.

Å, døde kammerater,

de kuer aldri oss. 


Jeg må ta med ett til, til Nordahl Grieg, desember 1943

Hver natt når horisonten brast

for Norges drømmestrender,

så holdt han landet atter fast

som med en elskers hender.


Hans røde hjerte førte ham

igjen til fedrelandet.

Og om å lengte visst han

kan hende ett og annet.


Selv midt på dagens strid og brann

stod drømmen alltid åpen.

Den ble i kampen for vårt land

hans hemmelige våpen.


Ungt må det hjertet ha vært som 

har den styrken til å bære

bestandig dette fedreland, 

dets skjensel og dets ære.


Ungt må det hjerte være som 

hver dag har hatt den samme

ukuelige sikre tro`s

bestandig rene flammer.


Hvem måler ilden ut i tid?

Så lenge flammer brenner, 

vil Norge føle strøket av

hans ømme elskerhender.

2 kommentarer:

  1. Sterke dikt det der.:) Hagerup skrev mye sterkt fra krigen, også etter krigen. Kategorien var riktignok etterkrigstiden og spor av krig i den- men jeg godtar dette også, selvsagt.:) Så pirkete skal jeg ikke være. Artig at du tok med Nordal Grieg også. Vi har / hadde mange gode diktere her til lands:) Takk for bidrag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint, jeg var nok litt kjapp, og hjernen min hoppa på disse med en gang jeg så temaet. :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!