fredag 14. oktober 2022

"Tillintetgjøre" av Michel Houellebecq


Et dypdykk inn i fransk politikk, og familietragedie

 Vi er i Paris 2027. Presidentvalget nærmer seg, masse data-angrep i form av videoer florerer på internett. Ulike videoer, men særlig er det en video som utpeker seg som groteske, en halshogd med giljotin, av presidenten. En andre hvor man ser flyktninger, ca. 500 afrikanske flyktninger dør ute på havet. Filmen er uten lyd, man hører bare bølgeskvulp. De følger med kamera hvordan alle flyktningene dør, de som ber om hjelp ble skutt av maskingevær. Hvem kunne man mistenke, hvite makt folk?

Hovedpersonen i boka er finansministerens nærmeste medarbeider Paul Raison. Han er gift med Prudens. De bor i en stor leilighet i Pariser, de er barnløse og lever hver sine liv og har kun kjøleskapet felles. Ekteskapet har dødd ut på innsiden, men de opptrer som de er gift utad. Prudens har gått inn i en sekt, jeg skjønner ikke helt hva slags sekt det er. 

Faren, til Paul har får et hjerneslag og han drar hjem for å se til faren og eventuelt hjelpe til. Han har en søster Cecil, deres mor er død. Faren har ny kone Madeleine og en de har en voksen halvbror. Faren son heter Edouard har jobbet i overvåkningstjenesten. Han har blitt lam og mistet taleevnen. Edouard blir forflyttet til et pleiehjem og han har noen mapper med hemmelige dokumenter. De papirene er Paul sin sjef svært ivrig etter å få tak i. Kan de ha noe med et Cyberterroren å gjøre?

Det blir utrolig mye snakk om familierelasjoner som skranter, religions snakk og utrolig mange av Paul sine ville drømmer som er beskrevet ned til minste detalj (så det blir kjedelig). Utrolig mye surrealistiske drømmer.

Politikken som Paul jobber med og framtidsvyer om hva som kan skje er spennende på mange måter. Særlig alle data angrepene, terroren som herjer og det er nevnt flere referanser til Danmark og Norge, spesielt A. B. Breivik osv. også hvordan man ser på flykninger som invaderer Frankrike. 

Det blir kanskje litt vel mye snakk om kjønn og elskov, søken etter det perfekte. Det er først når Paul blir alvorlig syk at Paul og Prudens finner tilbake til hverandre, kanskje litt for seint??? 

Jeg synes at selv om boka var litt for langdryg. Den var innom mange temaer, stadig noe nytt som jeg synes ble slengt opp etter hvert, uten at de helt ble fulgt opp videre og da svært kort. Dette gjelder både familien sine problemer, hans problemer, politikken osv. Hovedpersonen Paul ble jeg egentlig ikke kjent med, han ble litt for spesiell for meg. Den politiske situasjonen klarte jeg ikke helt å tolke og hvor han tilslutt i boka avsluttet med en kjærlighetshistorie, som tydelig var skrevet av en mann og hans drømmer om hva god/ekte kjærlighet er.

Har bare lest en bok av denne franske forfatteren før  Serotonin den likte jeg fantastisk bra. Han skriver godt, og for øvrig er han god til å skildre fremtidige frykt scener og psykiske reaksjoner.

Lyttet til lydbok fra BookBites, spilletid 19 t 12 min. Innlest av Håkon Ramstad, bra innlest. Cappelen, utgitt 2022


Andre som har lest boka, les gjerne hennes omtale: Tine

9 kommentarer:

  1. Hei! Nå har jeg lest kommentaren din hos meg. Gratulerer! Hurra! Så spennende og vel fortjent! Du passer absolutt inn sammen med Liv Blåvarp! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det var hyggelig å høre Jorun :) God helg!

      Slett
  2. Har fortsatt denne på vent, skammelig, Kjøpte den i vår en gang. Den er tung å dra med seg, det er vel noe med det..Og så lange lydbøker orker jeg ikke. God helg Ingun:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hos meg er det omvendt, jeg liker lange lydbøker og serier, og tynne bøker. Det er fordi jeg bruker de på verkstedet , og da kommer man inn i en historie og at de surrer og går hele dagen er herlig, mens jeg jobber. Det er fint å forholde seg til samme folka og storryen over lange tider, uten å bli avbrutt av nyheter osv. . Det er fint vi er skudd sammen forskjellig. NB. Jeg har den ikke på øret, men på ekstern høytaler. På øret klarer jeg ikke mer en et par timer, så blir jeg helt utslitt i hodet.

      Slett
    2. Det vel noe med hva vi gjør om dagene/hva vi jobber med også. Når jeg er på jobb, er det mer mer enn nok lyd for meg. Jobber i Åpent kontorlandskap. Men jeg trenger mye stillhet og har meget sjelden på radio når jeg er hjemme feks. Skjønner du kan lytte til lengre bøker når du jobber sånn som du gjør i verkstedet. Men vi har sikkert forskjellig toleranse for lyd også. Og det er jo greit.
      Har hørt lydboka Sommeren 58 av Annie Ernaux nettopp. Den var på 4,5 timer, passe lang. Egnet seg bra til lydbok med Gisken Armand som leser. Hører enten på iPad i rommet, eller hvis jeg vasker/støvsuger må jeg ha ørepropper og høre på mobilen. Mer slitsomt på øret over tid, ja...

      Slett
  3. Nei dette er ikke en bok for meg nå. Det er nok poltikk, krangel og krig. Hilsen Tove

    SvarSlett
  4. Dette er en fremtidsvisjon, og ikke den beste boka jeg har lest. :)

    SvarSlett
  5. Veldig kjekt å lese omtalen din, spesielt siden jeg slet meg gjennom denne boken. Jeg liker jo Houellebecq godt, men denne ble for sprikende, takk for lenke Ingun!

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!